Avatar billede StaalG Nybegynder
08. februar 2016 - 16:35 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Word 2016, buiness englsk

Jeg har fået en office 2016, men har fået lidt problemer med mit word.
Jeg har installeret den danske sprog pakke på den.

Men problemet opstår når jeg skal punkt opstille, med en overskrift 1 og en overskrift 2 osv, ændre den typografien fra overskrift til heading.
Hvilket giver en del problemer i forhold til indholds fortegnelser, og sammensætning med andre word dokumenter, i fx en rapport.
https://onedrive.live.com/redir?resid=56C62E18741D2113!356&authkey=!AA998ReafOmOiVA&v=3&ithint=photo%2cpng

Håber nogle kan hjælpe lidt, jeg har linket til et print screen, hvor man kan se det med at den vil ændre fra overskrift til heading under punktopstilling.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. februar 2016 - 17:49 #1
Navnene på de indbyggede typografier i Word skifter efter sprogversionen af Office. De bruger samme sprog som brugergrænsefladen (menuer, dialogbokse osv.).

I engelsk version hedder Overskrift 1-9 i stedet Heading 1-9, som du har konstateret.

Word skifter automatisk typografinavnene afhængigt af sprogversionen på den computer, hvor dokumentet åbnes.

Word har fuldt ud styr på, at "Overskrift 1" er det samme som "Heading 1". Det er kun det viste navn, som er anderledes. Internt i programmet opererer Word med faste navn på alle disse indbyggede typografier.

Det bør ikke give problemer, medmindre du f.eks. i feltkoden til indholdsfortegnelser har skrevet det fulde navn på typografier.

Hvis koden i en indholdsfortegnelse f.eks. ser ca. sådan ud:
{ TOC \o "1-3" \h \z \u }
finder Word uden videre ud af, at det er overskrifterne Overskrift 1-2 (hvis dansk) eller Heading 1-3 (hvis engelsk), der skal vises. Du kan skifte mellem feltkoder og feltresultater med F9.

Hvis feltkoden derimod ser f.eks. sådan ud:
{ TOC \h \z \t "Overskrift 1;1;Overskrift 2;2;Overskrift 3;3" }
vil indholdsfortegnelsen fejle, når den opdateres, da typografierne med de anvendte navne ikke findes.

For mere baggrundsinformation, se artiklen "Sådan kan du lave STYLEREF-felter, der virker korrekt i alle sprogversioner af Word", http://www.thedoctools.com/wordtips/styleref-felter-i-forskellige-sprogversioner-af-word/

Spørgsmål:
På hvilken måde ser du problemer? (ud over, at du ser nogle andre typografinavne)
Avatar billede StaalG Nybegynder
08. februar 2016 - 17:59 #2
Problemet opstår når jeg skrive en tekst, markere den og vælger typografi fx. overskrift 1, når jeg så går ind og punkt sætter det ændre den typografien til heading.

Hvis jeg s skriver en del på en rapport og sætter det ind i kollegaens word (som er fuldt ud dansk) giver det problemer, så kan den ikke selv afkode at mine headings er det samme som deres overskrift.

Der må være en måde at få den ud af dens halv engelske opsætning.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. februar 2016 - 19:46 #3
Hvis det drejer sig om de indbyggede typografier, findes der ikke både nogen, som hedder "Overskrift [nr]" og "Heading [nr]". Dog er det muligt at definere alias-navne, så en typografi kan optræde med et andet navn end dens rigtige navn.

Ud fra din beskrivelse kan jeg ikke regne ud, hvad det er, du har i dit dokument. Det lyder ikke til, at du har brugt de indbyggede overskriftstypografier.

Hvis det er meningen, at overskrifterne i dit dokument skal være nummererede, bør du ikke føje nummer til som direkte formatering til hver enkelt overskrift. Det kunne lyde til, at det er sådan, du gør. Du bør i stedet definere overskriftstypografierne (nu Heading 1-9, når din version er engelsk), så er ER nummererede som forklaret i denne artikel (engelsk):
http://shaunakelly.com/word/numbering/numbering20072010.html (passer også til Word 2013).

Du er velkommen til at maile dit dokument til mig (LF (at] thedoctools.com). Så vil jeg se på din opsætning.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
09. februar 2016 - 10:15 #4
Jeg har set på dokumentet, du sendte.

Den liste med nummerering, du klikker på i listebiblioteket, er ikke sat op til at være kædet sammen med de indbyggede overskrifter. Den er i stedet sat op til at være kædet sammen med brugeroprettede typografier med navnene:

Heading 11
Heading 21
Heading 31
Heading 41
Heading 51
Heading 61
Heading 71
Heading 81
Heading 91

Det er derfor, der sker noget forkert.

FORSLAG 1 - få Word til at danne et nyt listebibliotek
Du kan slette den forkerte "listeskabelon", så du ikke kommer til at bruge den (kan gøres ved at højreklikke på den og vælge at fjerne den). Men måske er der lavet andet "rod" i listebiblioteket, og derfor kan det være bedre helt at få udskiftet dine lister med dem, Word har som udgangspunkt:

"Listeskabelonerne", som vises under Listebibliotek, er til rådighed på tværs af dokumenter, da de er reelt gemt i en separat fil, ListGal.dat. Filen findes her:
C:\Users\[Brugernavn]\AppData\Roaming\Microsoft\Word\ListGal.dat

Du kan omdøbe eller slette ListGal.dat. Så danner Word en ny med de oprindelige "listeskabeloner" til rådighed (luk Word først).

Når Word har dannet et nyt listebibliotek, skulle du undgå det problem, du har set nu.

FORSLAG 2 - opsæt dine overskrifter korrekt, så de ER nummererede
Overskriftstypografier og alle andre typografier bør altid være defineret, så de umiddelbart giver det rigtige resultat. Det er OK at lave direkte formatering ved at markere tekst og ændre noget hist og pist, men det bør være undtagelsen og ikke reglen.

Opsæt dine overskriftstypografier som beskrevet i den artikel, jeg linkede til - gør helt præcis som forklaret uden at springe over noget:
http://shaunakelly.com/word/numbering/numbering20072010.html (passer også til Word 2013).

Se evt. artiklerne:
Lær at anvende typografier i Word - DEL I, http://www.thedoctools.com/wordtips/om-typografier-del1/
Lær at anvende typografier i Word - DEL II, http://www.thedoctools.com/wordtips/om-typografier-del2/
Avatar billede StaalG Nybegynder
10. februar 2016 - 08:18 #5
Tak lene for svaret og hjælpen.

Har fuldt det link du lagde op, nu håber jeg bare at den kommer til at fungere fremover, og at den ikke stadig laver rod i det.
Avatar billede StaalG Nybegynder
10. februar 2016 - 08:23 #6
Og dog, Når jeg åbner et nyt dokument, er jeg tilbage til den gamle opsætning. er der ikke en måde jeg kan gøre ændringerne permanente, udover at oprette et nyt dokument og lave ændringerne på ny.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. februar 2016 - 10:31 #7
Hvis du har gemt ændringerne i det dokument, du arbejdede på, er det i det dokument, de findes. Hvis det dokument nu har de rigtige opsætninger, kan du gemme en kopi af det som skabelon og slette alt indholdet eller beholde de dele, som måske skal indgå i alle dokumenter af den type. Brug så den skabelon, når du skal lave et nyt dokument af samme type.

Generelt: Lav en eller flere skabeloner, som har de opsætninger, der skal bruges i den slags dokumenter, du laver. Vælg den relevante skabelon, når du skal starte på et nyt dokument. Hvis du bare starter Word og bruger det tomme dokument, der kommer frem, er det et dokument baseret på skabelonen Normal.dotm. Deri bør du f.eks. ikke lave nummererede overskrifter.
Avatar billede StaalG Nybegynder
10. februar 2016 - 19:05 #8
Det var også det jeg selv havde gjort, altså lavet et gemt dokument som var blankt. Som jeg så kan åbne og bruge som udgangs punkt.

Eller oprette en skabelon med de rigtige opsætninger.

Du skal I hvertfald have tusinde tak for din hjælp.