Avatar billede kim1a Ekspert
10. februar 2016 - 14:36 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Låse pivot på specifik filter så brugerne ikke kan skifte

Jeg har et virkeligt hovedbrud.

Efter en større sammenlægning i virksomheden har vi nu samlet alle udgifter fordelt på afdelinger i et stort skema. Herfra er lavet en pivot der virkelig kan bruges til både overblik og kulegravning.

Vi ønsker nu at give afdelingsledere (mellemledere) adgang til at bruge dette skema, men vi ønsker ikke de kan skifte afdeling i pivoten (fordi der f.eks. kan være små afdelinger hvor man kan se lønomkostninger).

Derfor lavede jeg en løsning hvor man laver et ny faneblad for hver afdeling, men hvis jeg laver dette faneblad fladt (= kopier hele arket og indsæt som værdi så der ikke kan skiftes mister man også tankegangen med de små plusser som var så smukt struktureret i pivoten.

Derfor er mit spørgsmål om man kan lave en anden løsning, måske en vba der fjerner muligheden for at skifte på de forvalg som er foretaget - evt. låser dokumentet så plusserne stadig virker til at udvide.
Avatar billede kim1a Ekspert
10. februar 2016 - 14:41 #1
Der er naturligvis ingen tvivl om at det ikke er en optimal sikkerhed, men den er god nok til vores krav pt.

Jeg tænker at en vba der forhindrer ændringer også vil forhindre i at trykke på plus ud for en udgiftsgruppe og derfor ikke kan åbne for hvilke beløb dette består af.

Kan man lave en "ingen ændringer tilladt, pånær..." i vba?
Avatar billede kim1a Ekspert
13. februar 2016 - 15:21 #2
Desværre ikke meget hjælp. Jeg lader mig inspirere af dette:
http://kb.jetreports.com/article/AA-00907/0/How-to-Restrict-Users-from-Changing-or-Modifying-a-Pivot-Table.html

og finder en løsning jeg kan leve med.