Avatar billede Askys Novice
10. februar 2016 - 19:27 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Print til kanten

Jeg er gået i gang med at sætte en bog op i INDesign (A4 format)og vil gerne kunne printe nogle sider ud, så jeg kan se, hvordan det kommer til at se ud. Da jeg trækker nogle af billederne helt til kanten af papiret, kan min ellers udmærkede Canon Pixma Ip 7250 ikke klare opgaven (den kan printe fotos på fotopir til kanten, men ikke "almindelige" dokumenter). Er der nogen, der kan anbefale en sådan printer?
Avatar billede sonalias Seniormester
10. februar 2016 - 19:31 #1
Tror ikke nogen printere kan printe helt ud, på trykkerier fungerer det ved at man printer på størrere papir og så skærer af. Jeg er ihvertfald ikke stødt på en printer der kan.
Avatar billede buddy45 Juniormester
10. februar 2016 - 19:44 #2
Måske har foto papiret ikke helt samme dimensioner. Normalt er der en såkaldt 'gribe-kant' som bruges til papirfremføring.
Avatar billede milter Ekspert
10. februar 2016 - 19:58 #3
Du skriver, at du "trækker nogle af billederne helt til kanten af papiret". Mener du dermed, at du "fordeler" et billede ud over to sider hen over midten/indbindingen, eller ...?

Rent æstetisk vil meget få læsere synes godt om et design, hvor et billede går helt til kanten, medmindre det er i forbindelse med det, jeg har beskrevet i første afsnit.

Hos en professionel printer foregår det, som sonalias har beskrevet det, og den proces vil du alligevel ikke kunne duplikere 100% på en hjemmeprinter. Hvis det hele skal printes af en professionel, vil du alligevel skulle inkludere en sikkerhedsmargen af en vis størrelse langs kanterne pga. usikkerheden i forbindelse med udskæringen.

Men ellers er her lidt læsestof:

https://www.quora.com/How-can-I-print-to-the-edges-of-an-A4-sized-sheet-of-paper
Avatar billede Askys Novice
12. februar 2016 - 10:30 #4
Ved et enkelt billede i bogen har jeg overvejet det, du nævner først i din mail, men det er ellers ikke det, mit spørgsmål drejer sig om.
Sagen er, at jeg er ved at sætte en bog op, som skal trykkes af Jyske Medier. som forlæg har jeg lånt en bog, som er sat op af en af deres konsulenter. Derefter har jeg fået lavet en skabelon, så jeg kan lave "noget design i samme "boldgade". Rent teknisk i InDesign trækker man billeder, der skal trykkes til kanten 5mm ud over kanten (bleed). Det er korrekt, at man ikke lige kan printe den slags på en lille printer, da det er beregnet til at trykkes på store ark, der rummer 8 sider A4 og bagefter skæres ud.
Det ville dog være dejligt, hvis jeg lige kunne støtte min fantasi med kunne se enkelte sider printet ud. Men så må jeg jo bare abstrahere fra billederne.
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2016 - 11:26 #5
Hvis du accepterer, at du ikke kan efterligne udskæringen hos printeren 100%, så vil den letteste løsning nok være blot at klippe den blanke del af papiret af, evt. med en skæremaskine, hvis du ikke mener, du er sikker nok med en saks.

http://www.pricerunner.dk/sp/sk%C3%A6remaskine-til-papir.html

Og du er selvfølgelig helt med på, at du skal være omhyggelig med justeringen af bleed, så du ikke risikerer, at noget væsentligt på billedet ikke kommer med?
Avatar billede Askys Novice
12. februar 2016 - 16:17 #6
Mener du printe det på en A3 maskine og så skære til?
Ellers forstår jeg ikke det med skæremaskinen.
Min bog sættes op i A4 format og mit formål er evt. at finde en almindelig A4 printer, der kan udskrive nogle få sider fra opsatsen af bogen, så jeg bedre kan vurdere resultatet - og læse lidt korrektur.
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2016 - 17:24 #7
Nej, jeg mener printe på et stykke A4, som du så skærer til. Du kan evt. tale med printeren om at lave et prøvetryk med et par eksempler på nogle få sider, selv om det nok ikke vil blive i fuld printkvalitet.

Jeg mener, du sagtens kan få et godt billede af, hvordan slutresultatet vil blive ved at vurdere det i din opsætning i InDesign, evt. med et  print preview.

Og korrekturlæsning laves meget bedre, lettere og hurtigere i InDesign på computeren.
Avatar billede Askys Novice
12. februar 2016 - 21:10 #8
På min lille printer har jeg nu prøvet at printe nogle sider ud. Den skriver næsten til kanten af papiret, men der mangler så lidt af billedet, der går til kant. Det er til at leve med og let at abstahere fra ved vurderingen af det færdige resultat. Ved du, om siderne (højre/venstre) på trykkeriet vendet samme vej som når jeg printer på begge sider af papiret?
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2016 - 21:53 #9
Når noget skal printes af en professionel printer til f.eks. en bog eller et hæfte, skal det samlede antal sider være deleligt med fire.

Det kan du forstå ved at kigge på et hæfte med f.eks. 20 sider, som er clipset sammen i midten. Hvis du piller clipsene ud og kigger på de hele stykker papir, du får ud af det, vil du se, at de alle består af fire sider, og at siderne 1-2-19 og 20 er på det samme stykke papir, som det er skåret ud af printerfirmaet. På samme vis er siderne 3-4-17 og 18 et andet helt stykke papir.

Printerfirmaet skærer siderne ud på store papirstykker, som kan variere i størrelse og printes på begge sider. Kunsten ligger i at sætte alle stykkerne sammen til sidst, så man får et hæfte eller en bog ud af det med siderne i den rigtige rækkefølge.

Du kan altid bruge som en regel, at de ulige sider i din opsætning i InDsign vil være på højre side og de ulige på venstre side.

Jeg håber, det besvarer dit spørgsmål.
Avatar billede milter Ekspert
13. februar 2016 - 01:06 #10
En rettelse til mit sidste indlæg.

Jeg skrev:

"... de ulige sider i din opsætning i InDesign vil være på højre side og de ulige på venstre side."

Det skulle selvfølgelig lyde sådan:

"... de ulige sider i din opsætning i InDesign vil være på højre side og de lige på venstre side.
Avatar billede Askys Novice
03. april 2016 - 22:30 #11
Da der ikke er nogen, der vil have pointene tager jeg dem tilbage igen:-)