Avatar billede Admir Mester
10. februar 2016 - 21:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kursus - IT arkitektur

Hej

Jeg ønsker at få mere viden/indsigt i hvordan man kan arbejde med IT arkitektur i organisationen og i forbindelse med IT projekter.

Til dagligt arbejder jeg som konsulent, og er i forskellige sammenhænge med i forskellige IT/velfærdsteknologi projekter. Min baggrund er cand. merc. i styring og ledelse, og derfor skal det være et kursus eller uddannelse som ikke kræver uddannelse indenfor IT eller at man har arbejdet med IT i årevis.

Jeg er åben overfor alt, det skal bare være om et anerkendt kursus/uddannelse. Har i nogle forslag? :)
Avatar billede Wally73 Mester
11. februar 2016 - 06:40 #1
Egentligt lyder det som noget Master i IT-ledelse du skal have.
https://www.itu.dk/Efteruddannelser/Master-i-it/Master-i-it-ledelse

Er niveauet lidt for højt på IT-delen, så er trinnet under en Diplom i IT og trinnet under den er Akademiuddannelse i IT.

Nu skriver du ikke rigtigt, hvilke typer projekter du arbejde med, men er det ikke direkte udvikling og ændringer, men derimod drift og vedligehold, så kan ITIL også være vejen ind.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2016 - 18:03 #2
Jeg er meget skeptisk overfor hele ideen.

Ønske: arbejde med IT arkitektur - det højeste tekniske niveau indenfor IT

Restriktion: ingen IT uddannelse og minimal arbejdserfaring

Det hænger ikke sammen.

Det svarer til at ville være administrerende direktør uden kommerciel uddannelse, uden ledelseserfaring og uden erfaring med økoniomi og regnskaber.

Urealistisk.

Det højeste du kan håbe på er en introduktion, så du kan forstå de ord der kommer ud af munden på en IT arkitekt.
Avatar billede Admir Mester
16. februar 2016 - 09:34 #3
Tak for din feedback Wally :)

I første omgang tænker jeg, at det skal være kursus frem for en uddannelse. Jeg tænker at den skal vare maks 1-2 uger.

Det er forskellige typer projekter jeg har ansvaret for, som er både implementerings og udviklingsprojekter. F.eks. har jeg har haft ansvar for udvikling af app til intern kommunikation, udvikling af spil, anskaffelse af mobiler og tablets, udarbejdelse af kravspecifikationer til IT systemer, rådgivet lederne osv.

Nogle gange mangler jeg mere indblik i IT arkitekturen så jeg kan udfordre mere vores egen IT afdeling og samarbejdspartner når vi skal udvikle eller implementere løsninger.

Jeg arbejder ude i driften og ikke i en IT afdeling.
Avatar billede Admir Mester
30. marts 2016 - 14:31 #4
Hej Wally

Vil du skrive "et svar" så jeg kan give dig pointene, så jeg kan lukke tråden. :)