Avatar billede dosdesign Juniormester
10. februar 2016 - 22:48 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Delelr man sin forbindelse hjemme mellem alle pc'er

Hej
Kort sagt - hvis vi har 100 mbit DL forbindelse herhjemme og vi har en smartphone og en stationær pc og en bærbar der alle er på samme trådløs modem (dog er den staionær tilsluttet modem med kabel) samtidig, deler vi så ikke de 100 mbit eller har alle 100 mbit hastighed? hvis man deler, vil det jo sige den staionære kun DL med 33 mbit?  Eller har alle fuld skrue 100 mbit
Avatar billede nopsen Ekspert
10. februar 2016 - 23:08 #1
ja alle dine enheder skal deles om den samme forbindelse, så jo flere enheder jo mindre båndbredde til hver enkel.
hvor meget de enkelte enheder har til rådighed, kommer an på hvad de bruges til.
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. februar 2016 - 23:09 #2
Hvis du har 100mbit ind i huset og der er 2 om at dele, så "får" de 50mbit hver.
Men hvis bruger 1 "kun" bruger 1mbit, og bruger 2 har mulighed for at anvende de resterende 99mbit, så er det sådan det fordeles.
Ligeledes findes der routere/switches der har QOS (quality of service).
Så ville man f.eks. kunne sige:

Bruger 1's trafik skal altid have første prioritet, eller have X mbit til rådighed.
Og så kan resten slåes om det resterende.

Jeg er dog langt fra netværksmand, så måske jeg rammer lidt ved siden af. Men håber det giver lidt mening. :)
Ellers skal de rigtige eksperter sikkert nok rette mig.
Avatar billede dosdesign Juniormester
10. februar 2016 - 23:24 #3
Ja jeg har ikek sådan en router/modem tror jeg så hvis jeg bare har en alm netgear far yousee modem og bare sat den til og tre ting er på nettet så deles de om det, ja selvfølgelig hvis en kun arbejde med den bærbare i Word og kun jhar startsiden tændt i baggrunden på nettet så kan den stationære så bruge resterene 90%

Men hvis alle lavede det samme på nettet på pc'erne fik de teoretisk ligemeget hver ?
Avatar billede Wally73 Mester
11. februar 2016 - 06:33 #4
Ja, og så alligevel ikke.

Hvis de alle var tilsluttet med kabel til routeren, så ville de deles, men da nogen af dem er trådløse, så står de måske dårligere end den der er med kabel.

Den med kabel har nemlig en "garanteret" hastighed til routeren.
Dem der er på det trådløse deler hastigheden imellem sig og imellem alle andre i området der benytter trådløse forbindelser i samme frekvensområde.
Det være sig andre trådløse netværk, babyalarmer, DECT-telefoner, visse fjernbetjening, bluetooth enheder og en masse andre ting.
Desuden er der også modtage- og sendeforholdene på routerens trådløse antenne og på de trådløse enheders antenner.
Lovgivningen her i Danmark tillader ikke et ret kraftigt signal ud og det kræver at antennen i enhederne er udformet bedste muligt for et godt signal, men denne udforming er ofte ofret til fordel for designet af enheden.