Avatar billede MBP35 Nybegynder
11. februar 2016 - 02:37 Der er 52 kommentarer

Ekstern grafikkort til staionær PC

Jeg har lige fundet ud af at grunden til min pc er så langsom, er at mit on-board grafikkort æder mine ram så jeg skal have købt et eksternt grafikkort...

Mit spørgsmål er så : hvad for et skal jeg købe, er det mere eller mindre lige meget og vil billedet være lige så godt med et eksternt...?

kører win 7 32 bit
Avatar billede Wally73 Mester
11. februar 2016 - 06:24 #1
De skal ikke købe et eksternt.
Du skal købe et internt.

Et eksternt vil ikke deaktivere dit onboard grafikkort og det vil derfor blive ved med at bruge din ram.
Avatar billede MBP35 Nybegynder
11. februar 2016 - 07:39 #2
ja men man kan jo slå det onboard grafikkort fra, evt i BIOS...
Avatar billede poko1 Ekspert
11. februar 2016 - 09:47 #3
Ja og det er eksternt da det jo ikke er en del af Motherboardet!
Og du kan roligt købe et grafikkort det kan oven i købet mange gange have en bedre opløsning!
Og hvis du bruger PC: til spil vil det kunne lønne sig.
Avatar billede sonalias Seniormester
11. februar 2016 - 10:42 #4
Tror ikke du kan regne med at det kun er onboard grafikkort der er skyld i at din PC er sløv? Typisk tager de maks. 1GB af dine ram. Og lad os kalde det dedikeret grafikkort, så er der ingen misforståelser ;)
Avatar billede Blueeyez Mester
11. februar 2016 - 10:52 #5
hvis din pc kan have grafikkort i sig så skal du nok os købe en større strømforsyning.
32 bit giver dig ca 3 GB, hvor mange ram har du nu?

model navn på pc?
Avatar billede MBP35 Nybegynder
11. februar 2016 - 18:14 #6
jeg har 4gb, 3,25 kan bruges men der bliver kun brugt mellem 1,3 og 1,6 gb... resten bliver slugt af kortet...
Avatar billede MBP35 Nybegynder
11. februar 2016 - 18:15 #7
Acer Extensa E264
Avatar billede MBP35 Nybegynder
11. februar 2016 - 18:16 #8
har læst og set at et eksternt kort er alt for langsom til at blive brugt til den primærer skærm...????
Avatar billede Blueeyez Mester
11. februar 2016 - 18:44 #9
er det den her du har: https://www.proshop.dk/Stationaer-computer/Extensa-E264/2188566

ku godt lyde som den du har nemlig og tænker derfor om det er onboard og ikke et pcie x16 kort?
Avatar billede MBP35 Nybegynder
11. februar 2016 - 19:53 #10
ja det er det... onboard og ikke et pcie x16 kort????
Avatar billede Blueeyez Mester
11. februar 2016 - 20:05 #11
altså der står den har 1 pci-e x16 og 0 er ledige så det er næppe onboard..
Avatar billede MBP35 Nybegynder
11. februar 2016 - 20:34 #12
nå men hvorfor æder det så så mange ram...?
Avatar billede Blueeyez Mester
11. februar 2016 - 21:32 #13
fordi grafikkortet bruger systemets ram. Et gamer grafikkort bruger GDDR5 ram og din står der nok bare DDR3 ved. Der findes os GDDR3 og Get betyder at rammene sidder på grafikkortet og dermed bruger grafikkortet ikke rammene der sidder på bundkortet.
Avatar billede MBP35 Nybegynder
11. februar 2016 - 22:18 #14
okay hvad skal jeg så gøre for at for min maskine til at bruge alle rammene....??
Avatar billede Blueeyez Mester
11. februar 2016 - 22:30 #15
At den skal bruge alle ram? I din pc? Det kan justeres i BIOS, men der plejer at være sat 1 eller flere værdi muligheder.
Mit forslag vil være at du køber et bedre grafikkort, men du har en strømforsyning på sølle 250W og dit kabinet er vidst ikke ret stort (Har ikke kigget meget på det). Så derfor frygter jeg at grafikkortet ikke vil kunne blive kølet nok.. Ellers i værste fald at der er sat en lås på så du ikke kan bruge andre grafikkort i din pc.. Det er godt nok lang tid siden jeg har oplevet den slags, men det er jo noget du må vurdere på..

Eventuelt hvis du har en lokal it forhandler kan du jo spørge om hvis du køber et grafikkort om hvis det nu ikke passer/virker i din pc at du så kan returnere det, men jeg ville nok os købe en større strømforsyning og sætte i, så du ikke ødelægger noget...

Men det lyder ikke til du har meget kendskab, så jeg ved ikke om det gør mere skade end gavn at du skal rode med sådan noget... (Så du er jo selv 100% ansvarlig for hvad end der kan gå galt)
Avatar billede MBP35 Nybegynder
11. februar 2016 - 23:40 #16
har prøvet at justere BIOS fra 3,25 gb til 1 gb men så brugte den kun 144 mb ram isedet for 1,4 gb så det duer ikke... kan se at cache æder omkring 1,7-1,8 gb ud af de 3,25 som computeren bruger... det tyder på et onboard grafik kort.... kan jeg ikke købe et eksternt og så slå det i maskinen fra...???
Avatar billede Wally73 Mester
12. februar 2016 - 02:00 #17
Jeg har i den oprindelige tråd (http://www.eksperten.dk/spm/1008520) for længst lagt links til oversigt over interne grafikkort og sammenligning.

Du kan ikke deaktivere et onboard grafikkort med et eksternt.
Det SKAL være et internt.

Skal det bare være billigt, så vil jeg anbefale dette kort.
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/msi-gt-710-1gd3h-lp-1-gb-id-12538700.aspx

Sammenligningen af dit nuværende og det foreslåede kort kan findes her.
http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GT-710-vs-GeForce-G100
Avatar billede MBP35 Nybegynder
12. februar 2016 - 04:16 #18
okay, men vi er enige om at det er et onboard GK der er skyld i min langsome pc....?
Avatar billede Wally73 Mester
12. februar 2016 - 05:12 #19
Det er sandsynligt ihvertfald.

Vi er enige om at dit onboard grafikkort allokeres max. ram fra dine normale ram-blokke.
Et internt grafikkort vil deaktivere onboard grafikkortet og dermed frigive rammen til andet.
Avatar billede Wally73 Mester
12. februar 2016 - 05:24 #20
Jeg kiggede lige på hvad der var af jumpere på dit bundkort og fandt en Extensa E264-model solgt i England, hvor der fra sælgers side var monteret et internt grafikkort, så for at være helt sikkert, så kontroller lige at dit skærmstik bag på computeren sidder lodret og ikke vandret.
Avatar billede MBP35 Nybegynder
12. februar 2016 - 06:01 #21
skærmen er sat til vandret men kan også sættes til vandret - men så vidt jeg husker kommer der intet billede når jeg sætter den i lodret....
Avatar billede Wally73 Mester
12. februar 2016 - 06:17 #22
hmm, så har du en af de modeller, der har internt grafikkort og så nytter det ikke noget at købe et mere.

Så er der en sidste chance.
Hop ind i BIOS og sørg for at Primary Video står til PCIE.

Jeg tror ikke det hjælper, men det er et forsøg værd.
Din BIOS er desværre helt utrolig skrabet med funktioner.

Virker dette ikke, så er bedste løsning, desværre nok at investere i en ny computer. :(
Avatar billede sonalias Seniormester
12. februar 2016 - 07:17 #23
Af interesse, hvilken process er det at du kan se der spiser over 1 GB ram i Task manageren? Mindes nemlig ikke at der kører seperat process til onboard grafikkort, og Windows er lidt en lømmel til at cachce en masse ram til sig selv, specielt hvis der ikke er for meget tilgængeligt...
Avatar billede MBP35 Nybegynder
12. februar 2016 - 11:23 #24
Operating System
Windows 7 Ultimate Service Pack 1 (build 7601)
Install Language: Engelsk (USA)
System Locale: Dansk (Danmark)
Installed: 14-05-2015 04:56:32
Boot Mode: BIOS (Secure Boot not supported)

System Model
ACER Extensa E264 R11-B3
System Serial Number: PSE24E3D08911013221800
Enclosure Type: Desktop
Processor a
2,40 gigahertz Intel Pentium Dual E2220
64 kilobyte primary memory cache
1024 kilobyte secondary memory cache
64-bit ready
Not hyper-threaded
Main Circuit Board b
Board: ACER MCP73VE NVIDIA MCP73
Bus Clock: 200 megahertz
BIOS: American Megatrends Inc. R11-B3 07/30/2008
Drives
558,49 Gigabytes Usable Hard Drive Capacity
467,64 Gigabytes Hard Drive Free Space

HL-DT-ST DVD-RAM GH22NS30 SCSI CdRom Device [Optical drive]
HL-DT-ST DVDRAM GH40F SCSI CdRom Device [Optical drive]

Generic USB CF Reader USB Device [Hard drive] -- drive 3
Generic USB MS Reader USB Device [Hard drive] -- drive 5
Generic USB SD Reader USB Device [Hard drive] -- drive 2
Generic USB SM Reader USB Device [Hard drive] -- drive 4
Maxtor 6L250R0 [Hard drive] (251,00 GB) -- drive 0, s/n L518ATWG, rev BAJ41G20,SMART Status: Healthy
WDC WD32 00AAJS-00B4A SCSI Disk Device (320,07 GB) -- drive 1, s/n WD-WCAT18958488, SMART Status: Healthy

Memory Modules c,d
3328 Megabytes Usable Installed Memory

Slot 'DIMM0' has 2048 MB
Slot 'DIMM1' has 2048 MB
Local Drive Volumes

c: (NTFS on drive 1) *    153,86 GB    94,29 GB free
d: (NTFS on drive 0)    251,00 GB    250,79 GB free
e: (NTFS on drive 1)    153,63 GB    122,56 GB free
* Operating System is installed on c:
Network Drives
None detected
Users (mouse over user name for details)
local user accounts    last logon
  MBP
04-02-2016 19:26:52    (admin)
local system accounts
  Administrator
14-07-2009 06:53:58    (admin)
  ASPNET
never
  Guest
never
  HomeGroupUser$
never
  Marks a disabled account;  Marks a locked account

Printers
EPSON SX230 Series    on USB001
Microsoft Office Document Image Writer Driver    on Microsoft Document Imaging Writer Port:
Microsoft Shared Fax Driver    on SHRFAX:
Microsoft XPS Document Writer    on XPSPort:

Controllers
ATA Channel 0 [Controller]
ATA Channel 1 [Controller]
Standard Dual Channel PCI IDE-controller
Display
NVIDIA GeForce G100 [Display adapter]
Samsung SyncMaster [Monitor] (19,1"vis, s/n MY19HMBQB01589, november 2008)
Bus Adapters
NVIDIA nForce RAID Controller
NVIDIA nForce Serial ATA Controller
Standard Enhanced PCI to USB Host Controller
Standard OpenHCD USB-værtscontroller
Multimedia
HD Webcam C525
NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)
Realtek High Definition Audio
Virus Protection [Back to Top]

Microsoft Security Essentials Version 4.8.0204.0
    Scan Engine Version 1.1.12400.0
    Virus Definitions Version 04-02-2016 Rev 1.213.5446.0
    Last Disk Scan on 31. januar 2016 02:34:22
    Realtime File Scanning On
AVG AntiVirus Free Edition

Group Policies
None detected
Communications

Microsoft ISATAP-netværkskort
↑ NVIDIA nForce 10/100/1000 Mbps Ethernet
primary    Auto IP Address:    192.168.40.100 / 24
    Gateway:    192.168.40.1
    Dhcp Server:    192.168.40.1
    Physical Address:    00:24:21:0A:2F:63
    Connection Speed:    100 Mbps

Networking Dns Servers:    85.233.224.20

Other Devices
VIA 1394 OHCI-kompatibel værtscontroller
HID-kompatibel brugerkontrolenhed (2x)
HID-kompatibel enhed (3x)
HID-spilleenhed
USB-inputenhed (5x)
Logitech HD Webcam C525
HID-tastaturenhed [Keyboard] (2x)
HID-kompatibel mus [Mouse]
Microsoft PS/2-mus [Mouse]
Generic USB Hub
Logitech USB Camera (HD Webcam C525)
USB-lagerenhed
USB-rodhub (2x)
USB-sammensat enhed (2x)
Øjebliksbillede af lagerenhed
J:\
K:\
L:\
M:\
Avatar billede MBP35 Nybegynder
12. februar 2016 - 11:25 #25
kan man ikke slå det vandrette stik bagpå fra så den kører med det lodrette....??
Avatar billede sonalias Seniormester
12. februar 2016 - 15:52 #26
Du kan pille det kort ud med det vandrette stik
Avatar billede sonalias Seniormester
12. februar 2016 - 15:55 #27
Men dit grafikkort har altså selv 500Mb ram så jeg er stadig i tvivl om hvorfor du mener den bruger af computerens ram? Da du kører med 32bit Windows kan din computer kun bruger de 3.3GB af dine 4GB ram
Avatar billede MBP35 Nybegynder
12. februar 2016 - 16:29 #28
ja men computeren bruger kun 1,3-1,6 gb ram så et eller andet æder de ram....
Avatar billede Wally73 Mester
12. februar 2016 - 22:36 #29
Fik du kontrolleret den BIOS indstilling?
Avatar billede MBP35 Nybegynder
13. februar 2016 - 00:39 #30
der er ikke noget i min BIOS der primary Vdeo men fandt nogle video settings og der var mulighderne :

Absent
VGA/EGA - Den her indstilling står den på!
Color 40x25
Color 80x25
Monochrome
Avatar billede Wally73 Mester
13. februar 2016 - 02:40 #31
Avs, fandt lige ud af at maskinen er fra 2008.
Ikke noget at sige til at den er langsom, den er jo håbløst forældet.
Man plejer at sige at en maskine kan holde i 3 år med rimelig ydelse og 5 år med lidt ekstra god vilje, men den her er altså over 7 år gammel.
Hver gang der går 18 måneder, så fordobles computerkraften i CPU'er.
Dvs. den her maskine yder kun 1/32-del af hvad en nutidig maskine gør.

Min anbefaling er klart at investere i en ny maskine.
Selv en billig til 2500kr vil være betydeligt kraftigere.

Hvis du vil kæmpe videre med den, så bør du ihvertfald opdatere din BIOS for den er også håbløst forældet.
Du kører pt. version R11-B3, mens den "nyeste" fra 2008 er version R22-B3.
Den kan hentes her: http://www.acer.com/ac/da/DK/content/drivers

Hvordan den lige opdateres ved jeg så ikke helt.
Det kan være Acer Updater fra samme side, men der er ingen forklaring til noget som helst på siden. :(
Avatar billede MBP35 Nybegynder
13. februar 2016 - 03:17 #32
Maskinen er ikke brugt ret meget da den har været så langsom fra dag 1 - fik den af min søster..

Can se at maskinen har cachelaget 1826 mb - det er vel dem jeg mangler for at den kører som den skal og som min gamle pc der er fra samme årstal....

var inde i pc butik idag og de sagde at det muligvis kunne være min harddisk...?????
Avatar billede sonalias Seniormester
13. februar 2016 - 11:47 #33
Vrøvl... Cachelagret ram bruges af styresystemet, det er der ikke så meget at gøre ved desværre. Du kan opgradere til Windows 64bit for at få 700MB ekstra, ellers er det nok desværre ny pc med plads til flere ram der er løsningen
Avatar billede Wally73 Mester
13. februar 2016 - 12:30 #34
Prøv at opdatere din BIOS.
Installer Acer Updater og se om du den vej kan opdatere BIOS'en med filen fra samme site.
Linket er i indlæg #31.
Avatar billede MBP35 Nybegynder
13. februar 2016 - 18:15 #35
har downloeded en ny bios men den vil ikke installerer den fordi den skriver file ROM ID incorrect....
Avatar billede MBP35 Nybegynder
13. februar 2016 - 18:19 #36
men har lagt mærke til at min HD går i dvale og starte sig selv op igen når man fx kyler noget i spanden - kan det have noget at sige....?
Avatar billede Wally73 Mester
13. februar 2016 - 19:41 #37
Prøv at lave søgning efter dine filer på siden ved at indtaste dit serienummer i stedet for din model.

Det kan være det giver et andet resultat, men hvis ikke så er jeg stået af.
Hardwaren er simpelthen for gammel til rigtigt at finde informationer om den og BIOS-mulighederne er begrænset.
Avatar billede MBP35 Nybegynder
13. februar 2016 - 20:23 #38
okay, kan du mon hjælpe via fjernsupport...?
Avatar billede Wally73 Mester
14. februar 2016 - 14:48 #39
Det er ret risikofyldt.
BIOS opdaterer bundkortet og de enheder, der sidder derpå og det inkluderer netkort og den PCI-bridge det er koblet op på, så der er en stor chance for at det ikke kan gennemføres og så sidder du med en maskine, der slet ikke kan noget.
Avatar billede MBP35 Nybegynder
14. februar 2016 - 19:34 #40
jeg tænkte på at kigge på min pc og se om du kan spotte problemet...`?
Avatar billede Wally73 Mester
15. februar 2016 - 05:38 #41
Må indrømme at jeg ikke ville gide gøre det, da den er for gammel til rigtig at kunne noget.
Jeg samler selv mine maskiner og opdaterer dem løbende, da jeg ikke gider arbejde med gamle teknologier og presamlede maskiner med begrænsninger. :)
Avatar billede MBP35 Nybegynder
15. februar 2016 - 18:39 #42
okay, hvad med HD teorien...??
Avatar billede Wally73 Mester
16. februar 2016 - 20:06 #43
Din HD teori er bare strømstyringen.
Det er ganske normalt.
Jeg har selv to diske, jeg ikke bruger meget og alt virker fint, men når jeg så smækker en USB-enhed i, så skal explorer lige forslå at vise den og det betyder at explorer starter op og scanner drevene, hvilket betyder at mine to diske, som er i sleep lige skal starte op igen.
Avatar billede MBP35 Nybegynder
16. februar 2016 - 21:53 #44
okay men kan man ikke købe et nyt og andet bundkort istedet for at købe en helt ny pc....?
Avatar billede Wally73 Mester
16. februar 2016 - 22:56 #45
Ja og nej.

Du kan godt købe et nyt bundkort, men du får nok svært ved at finde et bundkort, der understøtter din gamle CPU og ram, da disse nemlig også har udviklet sig.
Du skal altså have nyt bundkort, ram og CPU.
Måske skal du også have ny CPU-køler og måske mangler din strømforsyning nogle stik til det nye bundkort eller også kan den ikke virke med de nye CPU'er, der kan gå langt ned i strøm forbrug, så den skal måske også skiftes.
Alt i alt vil delene og besværet ikke være det værd for en mainstream maskine.
Lav heller et spørgsmål her på forummet om hvor du kan få en billig  maskine og beskriv dine krav og din anvendelse af maskinen, så vil der komme en masse kvalificerede forslag.
Avatar billede MBP35 Nybegynder
16. februar 2016 - 23:09 #46
har fundet en hvis det er - syntes bare det virker som et kæmpe spild da denne maskine ikke har været brugt ret meget da den har skabt sig sådan fra dag 1
Avatar billede Wally73 Mester
17. februar 2016 - 10:29 #47
Computere har desværre ikke lang levetid.
Selv når computeren bare står uden at blive brugt bliver den "langsommere", fordi udviklingen går så hurtig.
3 år er generelt hvad der får fra introduktionen på markedet til den er usælgelig.
5 år fra introduktionen på markedet er den generelle brugstid uden væsentlige opdateringer.

Med andre ord computere er spild.
Avatar billede MBP35 Nybegynder
17. februar 2016 - 20:48 #48
Okay, kan det være strømforsyningen den er gal med evt??? (prøver alle muligheder før jeg overgiver mig)
Avatar billede Wally73 Mester
18. februar 2016 - 02:07 #49
Nej, strømforsyninger æder ikke ram, de æder penge fra DONG o.l., som så kræver erstatning af dig. :)
Avatar billede MBP35 Nybegynder
18. februar 2016 - 08:03 #50
hahaha touché :-) mente nu at strømforsyningen ikke kan trække maskinen ordentligt og det er derfor den er langsom...??
Avatar billede Wally73 Mester
20. februar 2016 - 07:52 #51
ahh :)

Nej.
Er strømforsyningen ikke kraftig nok, så vil maskinen genstarte spontant.
Digitale systemer er alt eller intet. :)
Avatar billede MBP35 Nybegynder
20. februar 2016 - 19:41 #52
Okay mange tak for alle dine svar :)