Avatar billede HOS-DK Nybegynder
11. februar 2016 - 10:27 Der er 5 kommentarer

Hjælp til "hviser"-formel

Kan det virkelig passe, at man kun kan bruge "hviser"-formlen til at addere sammenhængende celler, der opfylder visse kriterier?

Jeg er grundlæggende med på, hvordan "hviser"-formlen fungerer.

Min udfordring er, at jeg har en regnskabsbalance, hvor det skal være muligt at kategorisere de forskellige balanceposter.

Mit problem er, at der i balancen er subtotaler (f.eks. sum af anlægsaktiver, sum af omsætningsaktiver) og disse subtotaler skal selvfølgelig ikke adderes - det skal kun de enkelte balanceposter ud fra de opstillede kriterier. Men det ser ud til, at hviser-formlen kun tillader sammenhængende områder.

Mit spørgsmål er derfor:
Kan hviser-formlen udelukkende bruges til summering af en sammenhængende "range" af celler? - dvs. f.eks. fra A1:A25 og ikke i flere opdelte områder - dvs. A1:A9 + A11:A20 + A22:A25 osv. osv.?

På forhånd tak for svar
Avatar billede HOS-DK Nybegynder
11. februar 2016 - 10:30 #1
Det skal siges, at jeg bruger Excel 2013 og at det er "sum.hviser" jeg bruger (det fik jeg vist ikke specificeret klart nok). Jeg ved godt, at jeg kan lave flere separate "sum.hviser" - men det bliver hurtigt meget tungt med meget lange formler.
11. februar 2016 - 10:36 #2
Du har helt ret, SUM.HVISER() er til sammenhængende områder.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
11. februar 2016 - 11:18 #3
=SUMPRODUCT((1-ISNUMBER(SEARCH("*Total";A2:A100)))*D2:D100)

hvor A2:A100 er det område hvor teksten Total fremgår ved dine subtotaler og D2:D100 er dine beløb.

Hvis du har dansk Excel så hedder funktionerne

SUMPRODUCT = SUMPRODUKT
ISNUMBER = ER.TAL
SEARCH = FIND
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
11. februar 2016 - 13:38 #4
Rettelse

SEARCH hedder på dansk SØG, ikke FIND.
Avatar billede HOS-DK Nybegynder
11. februar 2016 - 13:51 #5
Super !
Mange tak for hjælpen :-)