Avatar billede nozferatu Nybegynder
11. februar 2016 - 18:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort opgradering

Hej alle,

Et kort spm. om det kan svare sig.

Har en "færdiglavet" HP 450SC, som jeg dog undervejs selv har tunet lidt, større strømforsyning, kraftigere grafikkort, SSC disk osv.

Jeg går med tanker om det kan svare sig at kaste et større grafikkort i, et R9 380 eller GTX 970?

Vil der opstå en flaskehals og grafikkortet kontra maskinen?

Processor intel cores i7 870 Lynnfield
Bundkort MSI 2A9C
Grafikkort (for tiden)XFX 6870 2GB
Avatar billede nozferatu Nybegynder
11. februar 2016 - 18:28 #1
For resten, hvis nogen betydning, 16 GB ram
Avatar billede Slater Ekspert
11. februar 2016 - 19:19 #2
Det kan sagtens betale sig, hvis det er til spil eller andre 3D-opgaver der kræver grafikkort. Absolut ingen flaskehals med resten af den hardware.
Avatar billede nozferatu Nybegynder
11. februar 2016 - 22:44 #3
Jamen, det var mest til underholdning. Men var lidt "nervøs" for at grafikkortet ville overperforme ifht. til processor. Det er jo efterhånden en gammel, men god processor:)

Opret svar Viper og så får du point:)
Avatar billede Wally73 Mester
12. februar 2016 - 02:04 #4
Du skal nok skrive ret præcist hvad du bruger din computer til.
Hvilke spil spiller du, hvilke programmer arbejder du med.
Det har ret stor betydning for om et større grafikkort overhovedet kan udnyttes, selvom der ikke er flaskehalse.
Avatar billede nozferatu Nybegynder
12. februar 2016 - 15:29 #5
Wally, jamen det er til spil. Jeg har en knægt, og ved nogen af de nyere titler kan man godt mærke presset.

Det er f.eks. ARK, GTA V o.l. Jeg spiller også selv flysimulator, P3D, og det har mit nuværende setup ikke en chance. I ok opløsning trækker det 20 fps i snit:)
Avatar billede Slater Ekspert
12. februar 2016 - 16:29 #6
Så er det en rigtig god opgradering.

Før min nye computer havde jeg samme generation CPU som din, bare en i5 750, altså lidt dårligere. Den havde ingen problemer i spil som GTA V, sammen med mit GTX 760.

De fleste moderne spil trækker langt mest på grafikkortet, og en lidt ældre CPU giver ingen flaskehalse eller problemer. Og at dit bundkort "kun" er PCIe 2.0 er ikke et problem - der findes stadig ikke et grafikkort der bruger mere båndbredde end det.
Avatar billede Wally73 Mester
12. februar 2016 - 22:37 #7
Med de spil er jeg enig.
Et godt grafikkort er en god investering til en bedre ydelse.
Avatar billede nozferatu Nybegynder
13. februar 2016 - 13:32 #8
Lige et sidste spm, kan et grafikkort PCI 3.0 så passe ned i den socket 2.0? Jeg ved min strømforsyning har nok power, og har ekstra molex stik så der er nok kraft
Avatar billede Slater Ekspert
13. februar 2016 - 14:49 #9
Ja, PCIe er bagudkompatibelt, og efter version 2 har det også været forudkompatibelt (PCIe 1 burde også være, men der var nogle få tilfælde af problemer), så der er ingen problemer med at sætte forskellige versioner sammen.
Avatar billede nozferatu Nybegynder
13. februar 2016 - 16:53 #10
Stærkt. Tusind tak for hjælpen, så det bare hvad man skal vælge:)