Avatar billede Nkt1 Nybegynder
11. februar 2016 - 19:04 Der er 35 kommentarer

Min Hegel Dac vil ikke auto installere på min windows 10 bærbar via USB - vil godt på konens windows 7 via USB

Hej eksperter,

nu har jeg rodet rundt i 2 dage for a finde en løsning på mit problem uden held, så nu må jeg ty til jer eksperter

Mit problem er at jeg har købt en ny Hegel HD12 DAC, som ikke vil installere sig selv via USB på min bærbare med windows 10 installeret hvor jeg har 24 bit filer liggende. Mærkeligt nok så gik det fint på min kones bærbare med windows 7..?

Har opdateret USD indgange etc, men lige lidt hjalp det..

man kan også downloade noget driver fra Hegels hjemme side under hegel HD12, men det er en C4i fil som jeg ikke kan åbne :-((

kan i hjælpe..?

mvh
Nicolai
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2016 - 00:31 #1
Får du fejlmeldinger, såsom "Device not recognized", eller er der slet ingen reaktion?

Er du sikker på, der er strøm nok på USB-porten?

Her er lidt læsestof:

http://www.online-tech-tips.com/computer-tips/usb-device-not-recognized/
Avatar billede Wally73 Mester
12. februar 2016 - 02:08 #2
Hvis driveren ligger på en USB-partition på enheden, så vil Windows 8 og opefter ikke automatisk installere derfra, da Microsoft har deaktiveret autostart på flytbare medier på disse versioner af Windows.
Du skal så manuelt gå ind og finde USB-drevet og prøve den vej.
Avatar billede Nkt1 Nybegynder
12. februar 2016 - 07:28 #3
Der er slet ingen reaktion

Min kones bærbare registrerede den med det samme, så ved ikke om den bærbar har mere strøm end min..?

Jeg tjekker lidt af de muligheder der står i den liste du har sendt

på producentens (Hegels( hjemmeside, står der at den DAC vil installere lydkort automatisk i alle nyere windows versioner når den tilsluttes..?
Avatar billede Nkt1 Nybegynder
12. februar 2016 - 08:30 #4
Har nu prøvet de fleste ting i den liste der blev sendt af milter uden held.

som sagt så sker der slet ingenting når jeg sætter denne hegel DAC til min bærbare - men på min kones bærbare med windows 7 registrerer den med det samme.

I forgårs brugte jeg samme usb kabel til at installere en printer, som fungerede fint. har også haft en anden Hegel DAC HD10 sat til før, hvor den installerede selv..?

er virkelig på bar bund her hvad det kan være..
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2016 - 11:01 #5
Selv hvis den ikke kunne finde en passende driver, burde den stadig give dig besked om, at enheden ikke er genkendt eller noget i den retning.

Prøv [u]alle[u/] forslagene i mit link! Prøv også en genstart med DAC'en tilsluttet.

Hvilken computer er din bærbare, dvs. fabrikant og model?

Og du har selvfølgelig prøvet alle USB-portene på din bærbare? Selv om dit USB-kabel virker med din kones bærbare, så ville jeg alligevel prøve med et andet, måske nyt kabel.
Avatar billede Nkt1 Nybegynder
12. februar 2016 - 11:15 #6
Ja jeg har prøvet alle usb indgangene og prøvet de forslag der er i linket

min bærbare er en HP - skal lige tjekke når jeg kommer hjem hvilken model.

ja måske et andet kabel ville virke.
Avatar billede Nkt1 Nybegynder
12. februar 2016 - 11:16 #7
skal da også prøves.
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2016 - 12:03 #8
Og så har jeg lige læst lidt længere i manualen til din Hegel. Jeg kan se, at den har sin egen strømforsyning til 230V, så det kan ikke  skyldes for lav power via USB.
Avatar billede Nkt1 Nybegynder
12. februar 2016 - 12:18 #9
just præcis - jeg må prøve med et andet kabel.. så vender jeg lige tilbage
Avatar billede Nkt1 Nybegynder
12. februar 2016 - 12:18 #10
dog underligt at kablet virkede på selv samme computer med min gamle Hegel DAC hd 10..?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2016 - 14:52 #11
Når den er monteret, står den så i enhedshåndteringen med gul anmærkning?
Avatar billede Wally73 Mester
12. februar 2016 - 22:49 #12
Du kan være løbet ind i en USB device overload, hvilket betyder at Windows simpelthen ikke kan klare flere USB-enheder.

Du skal så rydde op i dine frakoblede enheder.

Fjern først din enheder og gør så følgende.

Find kommandoprompten i din startmenu og højreklik på den og vælg Kør som administrator
Skriv så set devmgr_show_nonpresent_devices=1 og tryk enter
Skriv så start devmgmt.msc og tryk enter
i det nye vindue åbner du så menuen Vis og vælger Vis skjulte enheder
Gå så ned og åben fanen for USB controllere
Alt hvad der er grået ud i den fane markerer du og vælger fjern via højreklik eller et tryk på delete-tasten.

Genstart maskinen og prøv igen.

Kommer du til at fjerne for meget, så kan du bare vælge menuen handling og punktet Søg efter hardwareændringer
Dette geninstallerer alle enheder, der er tilsluttet systemet.
Enheder der tilsluttes senere vil blive automatisk installeret der.
Avatar billede Nkt1 Nybegynder
13. februar 2016 - 09:10 #13
Hej Wally

Det har keg allerede prøvet - det var et af forslagene i det første indlæg - jeg skal have prøvet at købe et nyt kabel

Nicolai
Avatar billede Wally73 Mester
13. februar 2016 - 12:22 #14
Fik lige læst det side igennem, der er linket til i første post.
Godt link. Den er hermed bookmarked.
Og bare ignorer mit indlæg #12. det var uoplyst. :)
Avatar billede Nkt1 Nybegynder
13. februar 2016 - 13:01 #15
Med et nyt kabel har min Hegel HD 12 installeret sig som usb, meeen

Den hopper af hele tiden, den  kan godt afspille musik, men I en sang, der  hopper den af og på hele tiden

Når jeg åbner afspilnings enheder under lyd kan jeg godt se min hegel, men den hopper af og på hele tiden, som om min computer kan se den og så ikke se den.

Dette er det samme på alle 3 USB indgange og med og uden strøm til den bærbare
Avatar billede Wally73 Mester
13. februar 2016 - 13:17 #16
Det har jeg oplevet et par gange før, hvor det enten har været driverne eller kablet, der har været for langt eller for dårligt.

Nogen enheder lever ikke helt op til kravet om at der skal kunne tilsluttes et 5m USB-kabel. Nogen gange er det helt nede på 50cm eller mindre.
Nogen kabler lever heller ikke helt op til 5m kravet, da kvaliteten simpelthen er for dårlig.

Men start med at se om der er nye drivere tilgængelig fra producenten af din bærbare.
Hvis du har opgraderet Windows 10 fra en tidligere version uden at lave en ren installation, så er driverne typisk standard drivere fra Microsoft og de er ikke altid optimale.
Avatar billede Nkt1 Nybegynder
13. februar 2016 - 14:12 #17
Og det mest irriterende er at det bare kører på min kones bærbare HP

Min er en HP pavillion hvis det kan hjælpe

Ved godt jeg bare kunne bruge fruens pc, men alle mine filer ligger på min egen og ja i kan forestille jer at når vi skal bruge pc på samme tid - det duer ikke

Det må være noget med min pc der driller
Avatar billede Nkt1 Nybegynder
13. februar 2016 - 14:13 #18
Vil også lige sige at jeg bar en trådløs mus sat til og den fungerer bare uden problemer..
Avatar billede milter Ekspert
13. februar 2016 - 19:16 #19
Kan du forklare de her ord lidt nærmere: "Den hopper af hele tiden, den  kan godt afspille musik, men I en sang, der  hopper den af og på hele tiden"?  Mener du, at den fungerer OK ved afspilning af instrumenter og hopper af, når det er sang uden instrumenter, eller ...?

Når du kigger på den i afspilningsenheder, hvor ofte skifter den så mellem forbundet og afbrudt?
Avatar billede Nkt1 Nybegynder
14. februar 2016 - 09:21 #20
Forklaring er at min Hegel DAC er forbundet via USB - det er så her at computeren registrerer den under afspilningsenheder - men når den står som standard afspiller under enheder det er der hvor den forsvinder fra listen over enheder og kommer tilbage igen med det samme, som om computeren rwgistrerer den i 10 sekunder hvor den spiller fint, men så smider computeren DAC af igen og registrerer igen - lidt svært at forklare

Håber i forstår
Avatar billede Wally73 Mester
14. februar 2016 - 14:54 #21
Kig lige i din eventlog.
Der plejer at stå når enheder bliver til- og frakoblet og det kan være der står en grund til hvorfor det sker.
Avatar billede milter Ekspert
14. februar 2016 - 15:40 #22
Jeg skal lige være sikker på, at jeg har forstået dig helt korrekt:  Kan du høre lyden uden afbrydelser, når du bruger DAC'en som afspiller, eller ...?
Avatar billede Nkt1 Nybegynder
14. februar 2016 - 19:36 #23
Jeg kan høre lyden uden afbrydelser på min kones bærbar. Ikke på min egen bærbar. DAC kan ikke afspille selv

Hvordan ser jeg en event log ?

Nicolai
Avatar billede Wally73 Mester
15. februar 2016 - 05:32 #24
Kontrolpanel -> Administration -> Logbog -> Windows Logs
Avatar billede milter Ekspert
15. februar 2016 - 13:04 #25
#23.

OK, jeg formulerede det vist ikke helt korrekt i #22. Jeg mente "når du afspiller gennem din DAC".

Prøv at kigge på "USB selective suspend setting". I dit tilfælde skal du selvfølgelig "disable" den:

http://www.howto-connect.com/windows-10-usb-selective-suspend/
Avatar billede Nkt1 Nybegynder
15. februar 2016 - 20:58 #26
har prøvet USB selective suspend uden held

jeg er sgu ved at give op..

det ene usb kabel virker, men gør at enheden registreres og hopper af hele tiden. det andet USB kabel gør at enheden slet ikke registreres af windows 10..

som sagt så virker begge kabeler på min kones bærbare PC med windows 7 installeret
Avatar billede milter Ekspert
15. februar 2016 - 21:35 #27
Jeg skal lige have et par ting helt på plads.

1: DAC'en blev installeret automatisk, med det nye kabel.

2: Du får kun ca. 10 sekunders lyd ud, når du kører dine lydfiler på din egen computer gennem DAC'en. Derefter kobler den fra, og kort efter kommer lyden tilbage for derefter igen at forsvinde kort tid efter.

Er det korrekt?

Har du installeret driveren fra Hegel med denne tekst: "HD12 DSD and High Res (Windows 10)" fra siden herunder. Den findes ude til højre under rubrikken "HD12 Support". Når du har downloadet den (ZIP-fil), skal den pakkes ud, og i mappen med de udpakkede filer finder du en setup.exe :

http://www.hegel.com/products/dac/hd12
Avatar billede Nkt1 Nybegynder
15. februar 2016 - 21:50 #28
Ja og ja
Avatar billede milter Ekspert
15. februar 2016 - 23:11 #29
Pyha :-)

Prøv at køre en sfc /scannow som beskrevet herunder:

http://www.tenforums.com/tutorials/2895-sfc-command-run-windows-10-a.html

Er din computer blevet opdateret til Win10 fra en ældre Windowsversion? Hvis ja, så prøv at finde de nyeste drivere til den direkte hos producenten.
Avatar billede Wally73 Mester
16. februar 2016 - 20:19 #30
Det kan være lidt aggressiv USB strømstyring der gør det.

Prøv at deaktivere selektiv USB-afbrydelse.
Højreklik i nederste venstre hjørne -> vælg Kontrolpanel -> Vælg små ikoner i øverste højre hjørne -> Strømstyring -> Skift indstillinger for plan (for den plan som er valgt) -> Skift avancerede strømstyringsindstillinger -> USB-indstillinger -> Indstillinger for selektiv USB-afbrydelse -> deaktiver dem.

Hvis dette ikke hjælper, så prøv at deaktivere strømstyringen helt på de USB-enheder, der er på vej hen til dit lydkort, dvs. start med lydkortet, så den USB-hub der sidder lige før og arbejd dig ind mod selve bundkortet.
Højreklik i nederste venstre hjørne -> vælg Enhedshåndtering -> Vis -> Enheder efter forbindelse -> find dit lydkort -> dobbeltklik på det -> vælg fanebladet strømstyring -> fjern fluebenet om at Windows kan slukke enheden for at spare strøm.
Hvis dette ikke virker, så prøv at gøre det samme med enheden over og prøv igen.
Fortsæt indtil du når noget med PCI i navnet, da du så er tilbage på bundkortet og har intet af dette hjulpet, så aktiver bare det hele igen.
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2016 - 21:49 #31
#30.

Hvis du læser hele tråden og alle links, vil du se, at det er prøvet :-)
Avatar billede Wally73 Mester
16. februar 2016 - 22:51 #32
Ok, første del var prøvet, men ikke anden del.
:)
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2016 - 23:16 #33
#32.

Prøv at kigge på linket herunder fra indlæg #1. Rul ned i det, til du kommer til "Method 4 - USB Root Hub".

http://www.online-tech-tips.com/computer-tips/usb-device-not-recognized/ :)
Avatar billede Wally73 Mester
17. februar 2016 - 10:40 #34
#33 De snakker kun om root hub.
Windows kan slukke for enheden, selvom root hub ikke kan slukkes.
Avatar billede Malene H. S. Praktikant
05. januar 2017 - 19:57 #35
Did you ever make it work? We are having the same problem and dont know what to do (and yes, tried everything in the thread).