Avatar billede Marting Forsker
11. februar 2016 - 20:30 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Starte et Excel ark op med makro uden en sikkerhedsadvarsel?

Hej

Hvordan kan man starte et Excel ark op med makro uden en sikkerhedsadvarsel?

Jeg har oprettet en mappe til  tilføjet den under "placeringer, der er tillid til"
Og placeret den pågældende fil med makroen  i mappen.
den kommer med en sikkerheds advarsel endnu.

Tænker at man skulle kunne starte et Excel ark op med makro lige
som et helt almindeligt Excel ark uden makroer. Og uden der kommer nogen sikkerheds advarsler.

Mon ikke?

Jeg bruger Excel 2007

Hilsen Martin
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
11. februar 2016 - 21:13 #1
Avatar billede Wally73 Mester
12. februar 2016 - 02:11 #2
Alternativet er digitalt at signere dem med et anerkendt certifikat.
Dette kan være et self-signed certifikat, som så lægges på alle maskinerne eller det kan være fra en global CA udbyder.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
12. februar 2016 - 07:37 #3
Han vil nu stadig skulle ind og indstille makro kørsel til at tillade signerede makroer, for at undgå sikkerhedsadvarslen.

(se tredje makromulighed i skræmbilledet under linket)
Avatar billede Wally73 Mester
12. februar 2016 - 22:38 #4
Korrekt og certifikatet skal også installeres på klientmaskinen hvis det er self-signed.
Avatar billede Marting Forsker
14. februar 2016 - 19:03 #5
Hej
Tak for jeres input jeg havde håbet  på man kunne ligge filer ind i en mappe en form  for en  tillids placering, så  fx Excel ved at den ikke skal komme med nogen form  for advarsler,  for at starte Excel ark op med en makro.

Så netop man ikke kommer ud for 'spøg & skæmt' ting på sin pcer som EXCELGAARD kalder de sjove virusser for.  Fordi man kan være uheldigt at få sådan noget. Fordi den bare kan starte makroer op uden nogen form  for advarsler, når alt er slået fra.

Hilsen Martin
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
14. februar 2016 - 19:26 #6
Jamen, du skal da ikke lade Excel stå for at være 'virus beskytter'!

Du kommer jo netop ikke ud for disse ting, hvis du har en ordenlig og opdateret virus checker installeret...

Hvis du gør det, som du der siger, at man skal lade Excel give lov til at acceptere nogle bestemte placeringer, så løber du da for alvor ind i en stor sikkerhedsrisiko, ved blot blindt, at stole på alt, hvad der ligger på den placering!

- "Jamen, min viruschecker vil da opdage, hvis der smutter noget ned i den placering...."

...ja, og det burde din viruschecker også gøre, hvis der smutter noget ned i alle mulige andre placeringer!

Man skal ikke lade, hverken Excel eller alle mulige andre programmer, 'lege' virusbeskytter, men sørge for, at man har en ordenlig virusbeskytter installeret, og så lade de andre programmer gøre, hvad de gør bedst - og, i Excels tilfælde betyder det automatiske beregninger _OG_ makroer...

Hvis det virkelig var risikofrit, at have en 'Tillad samtlige makroer, råt for usødet, fra en bestemt placering at køre' indstilling, mon ikke så denne indstilling allerede var der...
Avatar billede Marting Forsker
16. februar 2016 - 18:37 #7
Hej pistolprinsen .

Det kan være der er en point i det du skriver . : -)
eller man kunne lave et slags sikkerheds certifikat til det enkelte regner ark med makroer,  så når Excel møder sådan et godkendt certifikat så kan den bare starte op .

Der er ikke noget virus beskytter på den pc,  jeg  skulle bruge mit regner ark med makroer på, men den kommer heller ikke så meget på nettet .

så mon ikke det går .

Hilsen Martin