Avatar billede depet Novice
11. februar 2016 - 23:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Slå op i kolonne

Hej

Mit spørgsmål går ud på hvordan jeg ud fra en celles tekst, kan slå den tekst op i en anden kolonne med en række overskrifter.

Den tekst der fremgår og skal slås op, er typisk længere (mere specifik) end de overskrifter den skal sammenlignes med.

I kolonne A har jeg de tekster der skal sammenlignes med de overskrifter som jeg har listet op i kolonne C (kolonne B er enten blank eller -1, skulle ikke være relevant)

Jeg har haft held med denne formel:

=HVIS(OG(B2<0;TÆL.HVISER(C:C;A1));"JA";"")
Ved denne formel skal teksterne jo være præcis ens.

Jeg mangler bare at den skal kunne søge på overskrifterne som er listet op i kolonne C, og returnere "JA" hvis en af overskrifterne indgår i den tekst der fremgår i specifik celle i kolonne A.

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. februar 2016 - 08:14 #1
Prøv at give konkrete eksempler på, hvad det står i kolonne A og kolonne C  og ønsket resultat.
Avatar billede ebea Ekspert
12. februar 2016 - 09:23 #2
Hvad er forskellen på dit samme spørgsmål, og dette nu?

http://www.eksperten.dk/spm/1009056
Avatar billede depet Novice
12. februar 2016 - 10:51 #3
Til xl-Enthusiast:
Eksempel:

Kolonne A                Kolonne B        Kolonne C
række 1 "minimælk"      række 1 "Ja"      række 1 "Mælk"
række 2 "letmælk"        række 2 "Ja"
række 3 "skummetmælk"    række 3 "Ja"

Kolonne B, række 1,2 og 3 skal vha. de tekster/emner der er listet op i
kolonne C, komme med et "Ja" hvis emnet fremgår i kolonne C.

Eks. kan der stå "mælk" i kolonne C, og fordi det indgår i alle 3 rækker i kolonne A, skal alle 3 rækker sige "Ja" i kolonne B.

Til ebea:
Der er ikke den store forskel, ville gerne finde en løsning på både excel og i VBA.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. februar 2016 - 11:46 #4
=HVIS(ER.TAL(SØG("*"&$C$1&"*";A1));"ja";)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. februar 2016 - 12:13 #5
Jeg glemte "" til allersidst.
Avatar billede depet Novice
12. februar 2016 - 12:51 #6
Det virker rigtig fint når der kun er et emne i kolonne C, men jeg tænkte mere på en hel række/liste af emner i kolonne C:

Kolonne A                Kolonne B        Kolonne C
række 1 "minimælk"      række 1 "Ja"    række 1 "Mælk"
række 2 "letmælk"        række 2 "Ja"    række 2 "Ko"
række 3 "skummetmælk"    række 3 "Ja"    række 3 "Banan"
række 4 "Rød Ko"        række 4 "Ja"
række 5 "Sydlandsk-Banan"række 5 "Ja"

Så formlen bliver nødt til at se på alle rækker i kolonne C.
Tanken er at når der løbende kommer flere til i kolonne A skal jeg kunne tilføje flere emner i kolonne C, hvis dette er muligt.
Avatar billede depet Novice
14. juli 2016 - 21:58 #7
prøv denne:
=HVIS(A1="";"";HVIS(TÆL.HVIS(B2:B1000;"*"&A1&"*")>0;"JA";"NEJ"))