Avatar billede PJASG Nybegynder
12. februar 2016 - 19:03 Der er 6 kommentarer

HDMI til DVI kabel med DVI til HDMI converter

Hej

Undertegnede købte i sin tid et HDMI-DVI kabel, da min stationære computer kun havde DVI, og min projektor så havde HDMI. Lyd kørte jeg over optisk kabel til receiveren.

Senere købte jeg så min nuværende bærbare computer, som har HDMI. Endnu senere købte jeg så også en ny receiver, som ligeledes har HDMI. Jeg købte en DVI til HDMI converter, for at se om jeg stadig kunne bruge samme kabel, som hvis jeg havde købt et helt nyt HDMI til HDMI kabel.

Det går fint..jeg sender nu direkte i receiveren, som så sender videre til projektor og tv..jeg forstår bare ikke helt hvorfor det kan lade sig gøre, eftersom DVI kun skulle kunne bære billede...men er mit kabel bare bygget til begge dele, når nu der er HDMI i den ene ende?

Det er vist nok det her kabel, jeg har købt i sin tid...
https://www.av-cables.dk/dvi-til-hdmi-kabel/hometheater-dvi-hdmi-kabel-5-m.html
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2016 - 19:42 #1
Du spørger nok om noget, som kan starte en større debat. Jeg er ikke ekspert på det område, men har gennem mange år forsøgt at følge lidt med i den kabel- og kompatibilitetsforvirring, der efterhånden er opstået.

Kort sagt, dit spørgsmål fik mig til at søge lidt på emnet, og jeg faldt over denne forklaring:

HDMI uses a subset of the exact same pins available in a DVI connector. This was done on purpose and by design. The smart people who devised the HDMI standard made sure that DVI connectors could work with HDMI signals and vice versa. Both standards send video along the same set of wires inside the cable with the HDMI or DVI ends on it. However when transmitting HDMI, audio is interleaved with the video signals.

http://www.epiphan.com/blog/hdmi-audio-over-dvi-how-does-that-work/

Ordet "interleaved" betyder, at lyden er integreret som en del af videosignalet, og modtagerdelen af signalet kan så adskille lyd og video og sende signalerne hen til de rette modtagere. Om adskillelsen i dit tilfælde sker i din receiver eller i kablet, det ved jeg ikke, men jeg ser ingen god grund til at tvivle på artiklens ord.
Avatar billede PJASG Nybegynder
12. februar 2016 - 22:27 #2
Meget fornemt svar Hr.! Jeg er dem ganske taknemmelig :-)

Det afføder så endnu et spørgsmål...vil lyd-/billedekvalitet mon være lige så godt, som hvis det bare blev sendt over et rent HDMI-HDMI-kabel?

Jeg tænker ja, men vil gerne høre, om nogen har andre meninger?

Min receiver fortæller mig ihvertfald, at den modtager et DTS-signal fra visse film, og så kan det jo ikke være helt galt...ligesom at der umiddelbart ikke er noget at sætte en finger på mht. billedekvaliteten.
Avatar billede Wally73 Mester
12. februar 2016 - 22:53 #3
DVI og HDMI er digitale signaler med checksums, der opdager og ofte retter fejl, så der er mindre tab som følge af mindre støj eller andre forstyrrelser.

Er der tab, så vil det være klart hørbart med udfald af lyd eller i få tilfælde direkte gennemtrængende mislyde.
Det er med andre ord enten eller.
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2016 - 23:10 #4
Og jeg takker Dem ærbødigst for de pæne ord :-)

Uden at være villig til at lægge hovedet på blokken for det, vil jeg mene, at der ikke vil være nogen forringelse af lyden. Digital lyd vil stadig være digital lyd, dvs. uden den form for støj og ændringer, som ofte opstår ifm. transport af analoge signaler.

Husk, at selv digital lyd i sidste ende, dvs. når den overføres til højttalerne, er analog.
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2016 - 23:13 #5
#3.

Og endnu en gang glemte jeg at opdatere, før jeg klkkede på "Opret". Men det er da godt, at vi ser ud til at være enige :-)
Avatar billede PJASG Nybegynder
13. februar 2016 - 01:57 #6
Jeg takker for jeres begges input og vil dermed konkludere, at jeg trygt kan fortsætte med min nuværende opsætning :-)

Tak for quick respons!