Avatar billede louisek Mester
17. februar 2016 - 15:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

CMYK > CMY

Jeg har fået at vide at mine farver bliver mere klare og "tryksikre" hvis jeg ikke bruger kontrast i mine CMYK-definitioner - at jeg altså skal definere farver kun ved brug af CMY - jeg kan sagtens få de samme farver frem - men er der ikke en der vil forklare mig hvorfor det er smart? :)

kh Louise
Avatar billede ebea Ekspert
17. februar 2016 - 17:15 #1
Det er fordi, at Grafikere "mener" at farverne bliver mere "rene" af ikke at få sort tilført.

I malernes verden er det også korrekt, at Sort får en farve til at virke beskidt, eller uklar, som du skriver.

Men i trykverdenen, er det ikke helt sådan, fordi du kan definere farverne stort set "som du vil", og ingen kan se forskellen.
Hvis du tager CMYK, eller Pantone farverne, hvor Sort også indgår, så kan du ramme samme farve som CMY, eller RGB.

Håber det gav bare en lille hjælp til at forstå sammenhængen.
Avatar billede louisek Mester
10. marts 2016 - 13:12 #2
Hej Ebea,

Det løftede i hvert fald lidt af sløret

smider du et svar?
Avatar billede ebea Ekspert
10. marts 2016 - 13:26 #3
Det var da godt, at det gav lidt klarhed! ;-)