Avatar billede lopus Novice
21. februar 2016 - 00:12 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til simpel database

Hej Eksperter.

Jeg har for en kammerat lavet en hjemmeside, for hans nye pølsevogn/grillbar.

Her kan man også kunne købe dagens ret.
Han ønsker at dagens ret, står på forsiden hver dag.

Jeg tænker det er simpelt at lave hvis man kan programmere og ville hører om du vil hjælpe mig.

Kort beskrevet, tænker jeg en txt fil med en månedens retter, som ligger på serveren.

Dagens ret er skrevet med dato foran ( 1/1/2016 - "Suppe med brød"

Kan man lave et script, der læser dette dokument, finder datoen i dag, og læser teksten mellem ""

Skriver det på hjemmesiden ( Dagens ret er : Suppe med brød)

Fortæl mig hvis jeg forlanger flere timers arbejde, så må jeg droppe ideen. Men jeg håber en ville syntes det kunne være meget sjovt at lave.
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. februar 2016 - 01:05 #1
Opret en tabel i jeres database med følgende felter:

id (integer, autoincrement, primary key), dato (date), tekst (varchar - 255)

I den smider du:

NULL, DATO FOR VISNING og tekst ala: "Suppe med brød"

På forsiden laver du så:

<?php
$mysqli = new mysqli("localhost", "my_user", "my_password", "world");

/* check connection */
if ($mysqli->connect_errno) {
    printf("Connect failed: %s\n", $mysqli->connect_error);
    exit();
}

$query = "SELECT * FROM dagensret WHERE dato = CURDATE() LIMIT 1";
$result = $mysqli->query($query);

/* associative array */
$row = $result->fetch_array(MYSQLI_ASSOC);
printf ("Dagens ret er: %s\n", $row["tekst"]);
?>

Og så kan du jo altid overveje om der skal pris på osv...
Avatar billede lopus Novice
21. februar 2016 - 13:08 #2
Hej Jakobdo

Mange tak for din hjælp.

Jeg har leget lidt med det, men kan ikke finde ud af hvordan jeg opretter databasen.

Vil jeg efterfølgende skulle ind i databasen og tilføje nye retter hver måned.

Kan den ikke læse fra en txt fil..

Du kan se hvor langt jer er nået her:
http://www.treldevejensgrill.dk/dagens.php
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. februar 2016 - 13:12 #3
Du kan sagtens lave det som en text-fil jo.
Jeg ville nu bare mene databasen var nemmere.
Har du ikke adgang til phpmyadmin ?
Avatar billede lopus Novice
21. februar 2016 - 13:17 #4
Ja det har jeg.. sidder og roder i det, men kan ikke rigtig finde ud af det.

Tænkte at det var lettere lige at uploade en ny fil til serveren hver måned.

Men det jo nok fordi jeg ikke ved hvordan databasen fungere.
Avatar billede lopus Novice
21. februar 2016 - 15:41 #5
Jubii.. - Det virker !

Tusinde tak..

Men så kommer luksus problemet.
Når nu jeg får en tekst fil fra min kammerat, skal jeg så sidde og skrive alle 30 retter ind hver måned :-/
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. februar 2016 - 16:48 #6
Enten skriver du dem ind manuelt eller også laver du et script til at gøre det.
Men det kan jo være svært at lave det 100% automatisk.
Måske du skulle lave en lille formular (beskyttet af en kode evt)
Hvor din kammerat vælger:

Vælg Dato (kig f.eks. på https://jqueryui.com/datepicker/)
Dagens ret tekst

GEM

Så skal han ikke sidde og først skrive dem i en fil og han kan selv skrive dem direkte i systemet.
Og luksus problem nummer 2, bliver en EDIT knap, så han kan rette, hvis nu han får lavet en fejl.
En leverandør kan ikke lige levere flæskesteg nok til dagens ret i morgen osv...
Avatar billede lopus Novice
21. februar 2016 - 17:12 #7
Der er ingen tvivl om det kunne være rigtig cool.

Jeg tror dog vi nøjes med denne løsning i første omgang.
Jeg kan ikke lave alle disse funktioner uden hjælp.

Mange tak for hjælpen, Jakob.

Kan du sende mig et svar, så du kan få dine point.
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. februar 2016 - 17:21 #8
Svar
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. februar 2016 - 17:25 #9
Takker for point.
Opret evt. et spørgsmål til det andet. Så vil jeg gerne lave en løsning til dig/jer. (dog skal jeg have lovning på jeg må spise alle de ristede hotdogs jeg kan, hvis jeg en dag kommer forbi pølsevognen/grillbar)
Avatar billede lopus Novice
21. februar 2016 - 19:13 #10
Det er noget af et tilbud.

Det må du meget gerne, for mig er det jo en kæmpe udfordring, ville ikke ane hvor jeg skal begynde.

Jeg opretter en spørgsmål med det samme..

og du kan spise til du sprækker... :-D
Avatar billede Cooper Webdesign Juniormester
27. juni 2016 - 18:12 #11
Hej,

Vi kan sagtens hjælpe dig med dine problemer :) kontakt os gerne via https://www.cooper.dk/kontakt
?Siden 2001 har vi arbejdet med PHP, MySQL/MSSQL, HTML, CSS, JavaScript, SEO, GIT/SVN, GitHub, JIRA, Drupal 5,6,7 og 8 og har arbejdet både med backend og/eller frontend-udvikling.

Inden for det sidste års tid har vi afsluttet 2 store projekter for hhv. TV ØST (Se case her: https://www.cooper.dk/cases/tveast) og Region Sjælland (Se case her: https://www.cooper.dk/cases/helbredsprofilen). Begge løsninger er lavet i Drupal 7 og er succesfuldt afsluttet nu. Betaling foregår pr. time eller for komplette projekter.

Ser frem til at høre fra jer :)

Mvh. Cooper Webdesign