Avatar billede DanKlarskov Novice
27. februar 2016 - 13:48 Der er 12 kommentarer

Fra tegning til laserskæring...relativ fed streg til 0,01 mm klar til skæring

Kære ekspert,
Jeg har Photoshop CS og det tilhørende illustrator.
Har ikke arbejdet med illustrator før.
Står overfor at forsøge mig med laserskæring. Her skal mine tegninger forvandles fra forholdsvis fede og varierede tegningsstreger i tykkelsen til denne 0,01 mm streg tykkelsen.
Ønsker mig din hjælp og guide til dette. Tidligere har jeg bare savet på midten af stregen med min dekupørsav, Jeg tænker, hvis det er muligt at oversætte stregen til en tynd streg i midten, i stedet for den jeg har i forvejen. Håber på og glæder mig til din hjælp.
Smil og hilsen fra Dan Klarskov
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
27. februar 2016 - 20:42 #1
Jeg kender ikke nogen nem metode. Penneværktøjet kræver øvelse, men hvis du kender det fra Photoshop, er det på samme måde i illustrator.
http://finnrasmus.dk/vektortegning.pdf
Avatar billede DanKlarskov Novice
27. februar 2016 - 21:07 #2
Kære Finn,
Nøøj, det ser bare så godt ud...tusinde tak for svar...
Jeg glæder mig til at tage fat på det snarest....
Smil og venlig hilsen
Dan
Avatar billede DanKlarskov Novice
28. februar 2016 - 13:00 #3
Hej igen Finn,
Jeg har omkring 40 tegninger med 190 figurer og 30 rammer.. figurerne er formet som dyr...så dette vil tage sådan en amateur som mig flere måneder...og med pauser så jeg ikke bliver helt skær i nakken/armen så bliver det en virkelig stor opgave...
Jeg er normalt en meget vedholdende, tålmodig og arbejdsom tybe...men her tænker jeg...kan ikke lade være med at tænke...om der måtte være en nemmere måde?....Det at markere alle de tegnede figurers streger...føre disse markeringer over på et andet lag måske...øøøhhh tænker højt....bare der var en mulighed med et slags magnet værktøj der søgte midten af stregen... eller en funktion som når alle streger på fx en figur eller hele siden var markeret... så kunne den finde midten af disse streger?...Tilgiv mig for at være tyk panden i forhold til at tro på en nemmere metode... Smil og hilsen
Dan
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
28. februar 2016 - 21:20 #4
Så mange tegninger kræver en form for automatik.
Illustrator kan konvertere stregtegninger til vektorgrafik, så man slipper for at tegne manuelt, men stregtykkelsen bevares.
Stregerne er ikke gemt som justerbare streger, men som felter.
Jeg kan ikke finde, det du søger. Måske har andre et bedre bud?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. februar 2016 - 08:21 #5
Et bedre bud, men stadig ikke fuldautomatisk:
http://finrasmus.dk/vektortegning2
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. februar 2016 - 08:22 #6
Avatar billede DanKlarskov Novice
29. februar 2016 - 13:32 #7
Hej Finn, tak for din vedholdenhed!
Det ser spænende ud. Jeg tænker at dette er en god mulighed.
Så kunne jeg lave en tegning på denne måde og derefter få det printet og se om det passer. Mit produkt er nemlig "mange løsnings puslespil". Det vil sige at figurerne passer i en ramme opgave på mange forskellige måder. De mest kendte figurer er de 12 pentominoes. De streger jeg har er lavet sådan at hvis de saves på "midten" af stregen så passer de perfekt. Men jeg har ikke testet om de vil passe hvis stregen bliver lavet på ydersiden af stregen. Det er sikkert ikke den store forskel på denne måde. Jeg er ikke i besiddelse af en laserskærer så jeg må lave en tegning på denne måde og så få hjælp til et print/lasercut og se og figurerne passer i mine designede rammer.

Nå det er sagt/skrevet så har jeg fundet en beskrivelse (engelsk så er ikke helt på forkant med hvad de siger) men det ser ud til at de finder midten af stregen. Det er vist Illustrator CS5 eller 6.... og jeg har bare CS udgaven. Men måske kan denne teknik bruges til at finde centrum i mine streger og få lavet en "centrum streg" på denne 0,001 inch tykkelse som jeg kan forstå er kravet i laserskæring. (Et andet sted har jeg set at stregen skulle være 0,01 mm.).

Her er den omtalte video:
https://youtu.be/7-D6sBwDP5M

Smil og mange tak for din hjælp allerede

~ Dan

ps: Undskyld mine lange skrift svar men må forklare mig med flere ord når jeg ikke er helt klar over de tekniske forklaringer. :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. februar 2016 - 19:05 #8
Den nye streg bliver ikke placeret på ydersiden af den gamle streg. Den gamle streg slettes og den nye placeres på ydersiden af indholdet.
Afhængigt af stregtykkelsen vil figuren ændre størrelse.
Avatar billede DanKlarskov Novice
29. februar 2016 - 19:47 #9
Hej Finn, det lyder godt. Så vil figurerne passe. Hellere lidt for små end lidt for store, altså lidt luft. Så er jeg ikke bekymret over dette.
Siden sidst har dog fået et andet problem...Jeg har Adobe Photoshop cs2 og troede at jeg havde Illustrator...men det er adobe imageready jeg har der fulgte med PS...
Så jeg er lidt tilbage i problemer da jeg ikke har Illustrator alligevel... Måske kan jeg på et tidspunkt finde en ven der har programmet og jeg kan låne hans computer til at gøre arbejdet...
Øv altså... Måske kan jeg på fablab i odense låne en computer der har Illustrator... Nå men jeg er kommet et stykke videre...og tak for det Finn. Smiler og hilsen ~ Dan
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. februar 2016 - 20:50 #10
Adobe har frigivet CS2 programmerne, heriblandt Illustrator, til gratis download.
Hvis du ikke har et Adobe-ID, kan du oprette det og hente en engelsksproget version af Illustrator CS2 med tilhørende serienummer.
http://www.eksperten.dk/spm/1009124
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. februar 2016 - 21:01 #11
Det virker også på nyere Windows versioner.
Hvis man installerer det på et 64-bit system, vil destinationsmappen "Programmer (X86)" blive foreslået, men så brokker installationen sig, fordi () parenteser er ulovlige tegn for det ældre installationsprogram.
Man vælger så bare en anden mappe eller opretter en selv.
Avatar billede DanKlarskov Novice
29. februar 2016 - 21:31 #12
Hej Finn, ej hvor vildt, hvor er du sej at du ved det og vil dele det med mig. Smiler og hilsen ~ Dan