Avatar billede Kissy Nybegynder
04. marts 2016 - 14:33 Der er 5 kommentarer

Snyd med videresendt e-mail

I forbindelse med en sag mod en leverandør har jeg bedt min samarbejdspartner om at sende en e-mail til denne, og efterfølgende videresende e-mailen til mig. Ikke BCC men som en videresendelse.

Jeg har dog min samarbejdspartner mistænkt for IKKE at have sendt denne e-mail til leverandøren overhovedet. I stedet tror jeg, at han har sendt e-mailen til sig selv for så efterfølgende at gå ind og redigere i modtagerfeltet på den oprindelige besked, inden han videresender e-mailen til mig for at lade mig tro, at den er afsendt, selvom det reelt ikke er tilfældet.

E-mailen, som min samarbejdspartner har videresendt til mig, ser ud:

Fra: Samarbejdspartner <samarbejdspartner@firma.dk>
Sendt: 4. marts 2016 kl. 12:34
Til: leverandør@firma.dk
Emne: Bla bla bla

Min mistanke beror på, at der i til- og fraadresserne normalt figuerer disse tegn <> omkring de anførte e-mailadresser, men i dette tilfælde er disse tegn kun anført omkring min samarbejdspartners e-mailadresse (fra) og ikke omkring leverandørens e-mail (til).

Håber det giver mening?! Hvad mener I?

Mvh.
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. marts 2016 - 14:52 #1
Hvis du har adgang til den mailserver der sendes ud igennem, så kan du evt. tjekke loggen deri.
Altså om den rent faktisk har været sendt ud eller ej.
Avatar billede Kissy Nybegynder
04. marts 2016 - 15:16 #2
Har desværre ikke adgang til mailserveren.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. marts 2016 - 15:40 #3
jeg mener (og er ikke helt sikker) at <> omkring vises, når den aktuelle email ligger i kontaktlisten/adressebogen. Kun da vises kaldenavn og email - ellers er der jo intet kaldenavn, og kun email vises.
Avatar billede moddi100 Seniormester
04. marts 2016 - 16:39 #4
Dette kan i nogle tilfælde undersøges yderligere ved at kigge på de headers, der medsendes i en e-mail. Men ja, kommer e-mailen fra din leverandør, kan du i princippet ikke stole på den idet den kan være ændret.
Avatar billede Wally73 Mester
04. marts 2016 - 22:12 #5
I Outlook 2010/2013/2016 åbnes emailen og så vælges menuen Filer og i højre side nederst kan man så vælge Egenskaber, hvor man kan se headers for emailen, hvilket vil sige hvordan den er kommet fra afsenderens server til din server.