Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2016 - 15:13 Der er 10 kommentarer

råd om tændings/karburator justering

Har brug for rådgivning mht at få Maxien til at yde sit bedste. Lettere modificeret, men mangler tips til at få de sidste par kmt lokket frem. Alle tips,råd og gamle tricks modtages meget gerne. Mvh.
18. marts 2016 - 16:38 #1
Hej,
Den gang jeg var ung og smuk (nu er jeg kun OG - er der nogen som påstår), kørte jeg også knallert. Puch , Husquarna,  (kakkelovnsrøret), Peugeot, SCO og hvad de nu hed dengang. Min Husquarne var "også lettere modificeret", så den løb med lethed sine 35 km/t. Til stor ærgelse for PUCH'erne, som "kun" måtte køre 30 km/t.

Det jeg havde gjort var at slibe 1- 1.5 mm af topstykket. Tage den originale plombe ud (få drejet en tilsvarende hos en ven, men boringen var 1,5 mm større). Nok til at jeg kunne "æde" dødfjenden PUCH , men alligevel ikke nok at at "fællesfjenden" Ordenspolitiet gad stoppe mig.

Forsynede den med en variabel strålespids (det var et helvede at få fat i en sådan. Karburatoren på en Husquarna var ikke beregnet til justerbare strålespidser. Husker ikke hvor jeg fik fat i den (det var en gang langt tilbage i 68-72 - erne. - Ikke 1868 - til orientering !)

Det bedste råd jeg kan give dig (dersom du vil være 100 % lovlig) er at få fat i en sådan justerbar strålespids og så justere den omhyggeligt ind. Det kan give lidt.

LAD være og geare MAXI'en. Det kan ses øjeblikkelig, og så er du sikker på at få en hilsen til Statskassen i form af et girokort fra "fællesfjenden", foruden de konfiskerer de ulovlige dele, og så skal du gå hjem - trækkende en ubrugelig knallert.

Held og lykke med projektet.

PS: Havde HUS'en i hele min læretid. Boede Østerbro - arbejde Kastrup... Fik aldrig nogen sinde en bøde ..

Kristian
Avatar billede 220661 Ekspert
18. marts 2016 - 17:46 #2
Mener at Maxi kører med fast strålespids der ikke kan skiftes til justerbar, uden at skifte karburatoren ud. Og så er det en konstruktionsændring.

En ting man skal være opmærksom på er udstødningen.
Er den bare lettere tilstoppet vil det nedsætte ydelsen og hastigheden drastisk. Så en helt ren udstødning er en god ide for at få det sidste ud af motoren.

Kørte selv Puch i mine unge dage. Havde først en MS50 og fik senere en VZ50 (stor puch med blæserkølet motor)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. marts 2016 - 17:50 #3
Husk når du tjekker udstødningen, at du også lige kigger på porten i cylinderen om den er ren.

Selve indmaden kan pilles ud og hvis man væder den i en brændbar væske, vil den kunne brændes helt ren.
Er din udstødning pæn udvendig skal du passe på med at afbrænde den, da forkromningen kan blive blå af det. Så det skal gøres med forsigtighed.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. marts 2016 - 17:54 #4
Med hensyn til tændingen, så kan du få lidt tips her:
http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/guider/12361-indstilling_af_puch_maxi_taending
Avatar billede 220661 Ekspert
18. marts 2016 - 17:58 #5
#3 Er der koks i udstødnings afgangen, skal det fjernes. Pas på du ikke skader stempel og cylindervæg når du renser. Drej stempel i bund, og skrab forsigtigt koksen ud. Blæs efter med trykluft.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. marts 2016 - 18:11 #6
hvis der er koks i udstødning og tændrør er sodet til, så er din benzin/luft blanding forkert. Og det skal justeres med anden stråledyse. Kan du ikke have justerbar, så må du prøve nogle størrelser igennem. Du burde kunne høre om motor trækker jævnt op/ned ad bakke, hvis den hakker i det, så er du ikke på optimal blanding/dyse.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. marts 2016 - 18:22 #7
#6 Jeg er enig.

Den rigtige dyse tilnærmer sig den hvor motor lige kan fire takte når den kører fuld gas ubelastet. Kan den ikke firtakte her er dysen for lille. Og firtakter den alt for tidligt når du giver gas uden belastning er dysen for står. Det er en balance kunst lige at finde den rigtige. Men indstilling af karburator skal ske med ren udstødning og korrekt indstillet tænding.
Alle ting skal være korrekte, for at få den bedste ydelse.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. marts 2016 - 18:25 #8
Husk også at tjekke luftfilteret. Er det beskidt vil motor automatisk suge mere benzin ind, da den har svært ved at trække luft ind.
18. marts 2016 - 19:04 #9
Jeg kommer i tanke om noget, da jeg læser alle indslagene (og falder lidt i nostalgiske minder).

Brormand havde en VELO-VAP, og den havde centrifugal-gegulering på krumtappen. Bøjede du disse vinger lidt ud fik den lidt mer benzin i indsugningstakten. Hastighed mellem 33 - 38 kmt. Til irritation for gadens PUCH-ejere....

PUCH'en havde, så vidt jeg husker ikke megen mulighed (udover planing, boring og gearing, som blev betragtet som konstruktive ændringer = forbudt) for at øge hastigheden.

Vores fysik-lærer (som kun var under 10 år ældre end os store 16-18 årige knægte, sagde en gang i en fysiktime (hvor vil diskuterede forbrændeingsmotorer / eksplosionsmotorer (vælg selv.. )) at hvis du blandede lidt NITROBENZOL i benzinen øgede du kompressionen væsentligt (= flere omdrejninger - mere hastighed på baghjulet). Den eneste bagdel er at det stinker ("det kan lugtes i ca. 20 kilometers omkreds" (citat fr R. Lassen, fysiklærer), så spørgsmålet er om det kan betale sig. Jf. "Gaven til statskassen" - nævnt tidligere.

Og som det nævnes fra de andre deltagere, Tænding skal stå 100 pct. korrekt og en ren (lyd-)potte hjælper også.

Om det hjælper at lægge sig ned under kørslen (mindre luftmodstand) må du selv finde ud af. Jeg oplevede ikke meget under mine (salige) knallertdage.

KR
Avatar billede 220661 Ekspert
19. marts 2016 - 07:43 #10