Avatar billede hudsonium Mester
28. marts 2016 - 22:37 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Danske bogstaver i undertekster

Hej eksperter :-)

Jeg har konverteret hele min gamle DVD-samling til videofiler (avi og mkv) og har hentet de rette undertekster til dem som .srt-filer.

Jeg ønsker nu at implementere underteksterne som spor i videofilerne (det der kaldes "softcoded" eller "muxed") så både min PC med VLC Media Player, min laptop, og min nye TV-boks, der ikke er så god til separate undertekstfiler, kan gengive dem.

Hertil har jeg hentet et hurtigt program der hedder mkvtoolnix.

Desværre er resultatet at æ, ø og å vises som "?" - og ligeledes sådan noget som et e med trykstreg, é, vises som "?" , når jeg afspiller med VLC på min PC, og tegnene vises bare ikke, når jeg afspiller med min TV-boks. Så bliver 'når' bare vist som 'nr'.

Hvad gør jeg galt? Jeg har også haft gang i andre programmer som f.eks. Handbrake, der er problemet det samme.

Man kan vælge i programmet at tekstsproget er dansk. Der er vist et eller andet med UTF-8 og ISO 8859 man måske skal forholde sig til. Jeg prøvede at vælge at mkvtoolnix skulle bruge UTF-8 som 'character set', det virkede ikke lige. Herefter ISO 8859-1 eller -15 , det virkede heller ikke. Det er "?" jeg får, eller at tegnene udelades.

Så jeg gad nok vide hvad de lækre indstillinger skal være for at det virker med danske bogstaver. Nogen forslag?

På forhånd tak, mvh Anders

Yderligere detaljer:
PC og laptop: Windowsmaskiner med VLC Media Player installeret
TV-boksen: Clint Digital DC1
Mkvtoolnix: v9.0.0 32bit (http://www.videohelp.com/software/MKVtoolnix)
Avatar billede milter Ekspert
28. marts 2016 - 23:05 #1
Emnet er ikke noget, jeg kender meget til, men måske linket herunder kan hjælpe. Læg måske især mærke til indlæg #21:

http://www.eksperten.dk/spm/965731
Avatar billede hudsonium Mester
29. marts 2016 - 07:06 #2
Hej Milter

Tak for henvisningen - den sidste kommentar (#22) indeholder et forslag der umiddelbart ser ud til at virke for mig også, men det kræver så at jeg manuelt åbner hver enkelt undertekstfil og gemmer igen som UTF-8.

Lidt besværligt, så jeg ville helst have at programmet kunne indstilles til at klare det - den indstilling kan laves én gang for alle og gemmes.

Flere forslag modtages gerne - men hvis der ikke er andre muligheder må du jo siges at være den der kom med løsningen, Milter
Avatar billede suryaferdy19 Nybegynder
29. marts 2016 - 07:55 #3
Indlæg fjernet - Indhold ikke tilladt

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

Avatar billede jakobdo Ekspert
29. marts 2016 - 10:34 #4
Avatar billede hudsonium Mester
29. marts 2016 - 12:21 #5
Tak Jakob,

jeg er dog som nævnt mest fokuseret på at kunne indstille mit program til at gøre det - så vil det nemlig også være løst fremadrettet. Uden at skulle åbne i notepad++ hver gang.

Men din henvisning er noteret og jeg sætter pris på den.

Mvh Anders
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. marts 2016 - 12:32 #6
Hvor kommer dine undertekster fra?
For det er jo dem der skal "konverteres"
Avatar billede hudsonium Mester
29. marts 2016 - 12:46 #7
De kommer hovedsageligt fra subscene.com, og er altid .srt-filtype.

Og du har ret, det er tekstfilformaterne der er problemet, jeg har bare ladet mig fortælle at programmet jeg bruger, skulle kunne løse problemet - det ser da også sådan ud når man ser mulighederne i menuerne. Jeg kan bare ikke lige få det til at virke..

Mvh Anders
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. marts 2016 - 12:52 #8
Og hvilket program bruger du præcist til at samle dvd-output og undertekster med?
Er det commandline eller er det en GUI ?
Avatar billede hudsonium Mester
29. marts 2016 - 15:23 #9
Hej Jakob

Som nævnt indledningsvis bruger jeg mkvtoolnix - det er det klart hurtigste jeg har set. Og på nuværende tidspunkt det tætteste på at være optimalt.

Jeg har også forsøgt mig med Handbrake og Xvid4PSP 5.0

Alle er grafiske (GUI).
Avatar billede hudsonium Mester
12. april 2016 - 05:36 #10
Milter, det var faktisk dig der henviste mig til en tråd hvor den bedste (dog ikke optimale) løsning lå.

Så hvis du poster et svar vil jeg da give dig lidt point for det :-)

Mvh Anders
Avatar billede milter Ekspert
12. april 2016 - 19:07 #11
Ellers tak, snup dem bare selv. Selv mine 64.000 point giver ikke mulighed for en eneste gratis pizza nogen steder :-)
Avatar billede hudsonium Mester
12. april 2016 - 21:10 #12
Ok