Avatar billede torben lind Forsker
29. marts 2016 - 20:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Backup af filer i win10

Hej alle sammen.
Jeg har indtil nu været den type der hører til at"rigtige mænd ikke tager backup".Nu er tiden kommet hvor jeg vil have taget backup af mine file,dokumenter o.s.v. i win10.Jeg ønsker ikke backup af win10(styre systemet).Er der en der kunne lave en vejledning fra start,hvordan jeg skal gøre dette.Backup vil/skal ligge på et USB pen.
Med venlig hilsen.
Torben
Avatar billede 220661 Ekspert
29. marts 2016 - 21:00 #1
Allway Sync kunne måske være en mulighed:
https://allwaysync.com/

http://i1-win.softpedia-static.com/screenshots/Allway-Sync_1.png

I fanen til venstre øverst sætter man dokumenter mappen hvor du har dine filer. I fanen til højre øverst der sættes dit usb drev. Opret en mappe på pinden som der skal synkroniseres til.
På pilen mellem de to er der pile begge veje. Det kan ændres så den peger mod usb pinden. Og man kan også indstille programmet til at nedarve sletninger. Jeg har selv brugt programmet som backup til faktura skrivning. Tager man backup manuelt en gang imellem, så er det fratis at bruge.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. marts 2016 - 21:01 #2
fratis= gratis :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
29. marts 2016 - 21:06 #3
hvis du ikke har flyttet på mapper i windows (fx dokumenter til d-drev), så ligger alle data i c:\users\[dit brugernavn]
Og en simpel backup er xcopy - det er 1:1 ukrypteret, så du kan læse og hente data fra usb tilbage på pc hvis du lige kvadrer et dokument.
Er usb fx e: så lav en genvej med

xcopy "%UserProfile%" "E:\Backup" /e /c /i /h /r /y

det vil tage alt fra c:\users\[dit brugernavn] og sende til e:\backup og overskrive gamle data samt medtage skjulte filer.

Du kan højreklikke (i stifinder) på mappen c:\brugere\[dit brugernavn] og vælge egenskaber - så kan du se, hvad en backup fylder.

jeg springer mellem Brugere og Users, da windows i filsystemet er på engelsk, men i stifinder viser danske oversættelser. xcopy-kommandoen vil derfor virke på mange sprog uden ændringer (ved ikke lige mht kinesisk).
Avatar billede torben lind Forsker
30. marts 2016 - 18:41 #4
Hej claes57.
Smid et svar,da jeg valgte at bruge din løsning,den var den mest simple at bruge for mig.
220661,tak for dit forslag,som jeg ville have brugt hvis ikke claes57 var kommet på banen med sit forslag.
Med venlig hilsen.
Torben
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2016 - 18:56 #5
Det er bare i orden :-)
Avatar billede torben lind Forsker
07. april 2016 - 09:04 #6
Hej claes57 kan du smide et svar hvis du er interesseret i at få din point.
Med venlig hilsen.
Torben
Avatar billede claes57 Ekspert
07. april 2016 - 09:56 #7
bare luk selv.
Avatar billede torben lind Forsker
07. april 2016 - 18:28 #8
Hej claes57.
Jeg siger mange tak for hjælpen og jeg lukker her da du ikke ønsker point.
Torben