Avatar billede ranni Forsker
02. april 2016 - 19:57 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Rotere fotos

Hej.
Windows 8.1 64
Jeg sidder og digitaliserer en flok Dias billeder.
Det er jo ikke altid, man kan se, hvordan de skal vende i scanneren.
Jeg vender så billederne i samlemappen efter digitaliseringen.
Jeg vil så lave Slide-Show i forskellige programmer (Flipalbum,Photoshop, Ashampoo,Cyberlink,Magix) men i alle programmer vender de igen som de gjorde ved scanning ??? altså forkert.
Hvordan undgår jeg vende billederne forgæves flere gange. ????
Avatar billede claes57 Ekspert
02. april 2016 - 20:04 #1
brug IrfanView til at rotere billeder (gratis).
http://www.irfanview.com/
i menu til venstre 1) download, vælg 32bit 2) IrfanView languages (du skal have dansk) 3) PlugIns (find 'Alternative download site: irfanview_plugins_442_setup.exe (15.6 MB, 32-bit)' og tag den)
Så kan du let rotere og beskære billeder så de passer til dit brug.
Avatar billede ranni Forsker
02. april 2016 - 20:17 #2
hej claes.
Det vil jeg gerne prøve.
I Adobe Studio 15 skrives at rotering gælder alle steder, hvor billedet findes, men de vender stadig forkert (som scannet)ved brug i forskellige programmer.
Avatar billede ranni Forsker
02. april 2016 - 20:40 #3
Det er muligvis et spørgsmål om at kende programmet.
Det første indtryk, at man kun kan vende/behandle eet billede af gangen og så gemme det behandling i slide-show af en slags.
Så er det vist hurtigere at vende billederne rigtig i scanneren.
Avatar billede milter Ekspert
02. april 2016 - 21:24 #4
Du husker selvfølgelig at gemme/save ændringerne, efter du har roteret biledet, Ikke?

Bortset fra det, så har jeg selv et lignende problem. Jeg arbejder en hel del med billeder på min computer, herunder skannede negativer, og bruger fire forskellige programmer til det formål. Lige som dig har jeg ofte problemer med, at en rotation af et billede i et program ikke genkendes i et andet.

Jeg har endnu ikke efter mange års søgning fundet en løsning. Jeg kan give dig et par links om emnet, men jeg er bange for, der ikke er nogen universalløsning. Tilsyneladende gemmer diverse programmer ikke oplysningerne om venstre/højre/op/ned de samme steder.

I de fleste tilfælde gemmes oplysningerne om et billedes visningsretning i EXIF-oplysningerne, men jeg oplever ofte, at rotation af et billede i et af mine programmer ikke genkendes i et andet. Skannede billeder indeholder (så vidt jeg ved) ikke oplysninger udover størrelse, filtype og dato for skanning.

http://www.daveperrett.com/articles/2012/07/28/exif-orientation-handling-is-a-ghetto/

http://keyj.emphy.de/exif-orientation-rant/
Avatar billede wjens Guru
03. april 2016 - 10:34 #5
Jeg drejer billederne direkte i windows-folderen efter scanning med den indbyggede windows facilitet. Højre-klik og vælg 90 grader med eller mod uret. 180 grader findes ikke, så det kræver to drejninger.

Den drejning slår igennem både for Office programmerne og f.eks. Adobe Photoshop. Metoden virker både med et foto af gangen og hvis du har udvalgt et antal billede.
Avatar billede ranni Forsker
03. april 2016 - 20:03 #6
Hej wjens.
Jeg gjorde netop som beskrevet,tog en kopi af indholdet og lagde det i anden mappe og arbejdede så ud fra den kopi.
Efter at have prøvet at lave slide-show i forskellige programmer blev billederne vist i oprindelig stilling og skulle vendes.
Det var da lidt underlig.
Jeg åbnede så kopimappen,der var billederne så også vendt forkert igen.
Jeg slukkede så og gik i seng.
Jeg startede i morges og gendannede kopimappen fra skraldespanden - -  nu vendte alle billederne rigtig og kan bruges i alle programmer.

Kun ikke i programmet Flipalbum.com.
Men programmet kan iflg mange tråde ikke arbejde i Win 8.1, men det har jeg heller ikke forstand, så den arbejder i min PC lige som jeg har fået Lightscribe til at arbejde.(spørg mig ikke hvordan)
Det kan i få tilfælde være en fordel ikke at kende for meget til det moderne IT.
Avatar billede wjens Guru
04. april 2016 - 11:42 #7
Melder pas, jeg har ingen bud på en forklaring. Billeder plejer at være den sidste ting man har IT problemer med.
Avatar billede ranni Forsker
04. april 2016 - 12:13 #8
Jeg prøver at følge den procedure , der gav mig problemer, for at kunne se , hvor jeg fjumrer/fejler i det eller konstaterer programfejl.
Avatar billede milter Ekspert
04. april 2016 - 19:32 #9
Bare for at øge forviringen, så kan jeg tilføje, at jeg flere gange har forberedt fremvisninger for gæster af billeder på TV'et.

Billederne bliver udvalgt, redigeret, roteret og beskåret til at fylde skærmen bedst muligt, flyttet over på USB-stik, og hvad sker der så, når USB-stikket tilsluttes skærmen, og den stolte fotograf skal nyde gæsternes ros? Nogle af billederne vender forkert!
Avatar billede ranni Forsker
08. april 2016 - 15:48 #10
Jeg prøver stadig, at finde et program, hvor jeg vender billederne, men programmet Flipalbum vender stadig billeder, som de blev scannet.
Jeg bliver ved !!!
Avatar billede ranni Forsker
26. april 2016 - 13:08 #11
Hej alle .
Tak for at I prøvede at hjælpe.
Da jeg ikke fik løsningen, lukker jeg selv denne tråd !!!
Avatar billede wjens Guru
23. maj 2016 - 09:42 #12