Avatar billede JulleTulle Nybegynder
03. april 2016 - 09:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fjernelse og destruktion af harddisk

Hej!
Jeg skal af med et par gamle computere på genbrugspladsen. Inden da vil jeg selvfølgelig ødelægge harddisken (sletteprogrammer duer ikke i mit tilfælde).

Mine meget basic spørgsmål er så:

1) Jeg kan se på nogle instruktionsbilleder, hvor harddisken sidder, men er der altid kun 1 element, og hvordan kan man se, at det er harddisken, man har fundet? Hvis der er indsat ekstra ram, hvor sidder de så?

2) Ligger ALLE brugergenererede data på (den ene?) harddisk - dvs. både data gemt på "skrivebordet", C-drevet, D-drevet osv.?

Håber meget på svar  - pft! :-)
Avatar billede stjans Guru
03. april 2016 - 09:32 #1
Harddisken er nem at kende i forhold til RAM. RAM er aflange, meget smalle og indeholder chips på række. Ekstra RAM sidder ved siden af de andre RAM --> trykket ned i et "stik" der ligner en slids, på selve bundkortet.

Harddisken ( hvis det er en SATA disk ) er meget større, tykkere og sidder fast med skruer/klemmer - normalt.

Ja - alle data ligger på harddisken.
Avatar billede Blueeyez Mester
03. april 2016 - 09:41 #2
Mit bedste råd er at du krypterer harddiskene 100% med fx truecrypt/veracrypt og derefter bare sletter dem.. Så kan man kun genskabe den krypterede disk som jo så skal dekrypteres hvilket er umuligt hvis du kryptere diskene korrekt.
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2016 - 09:59 #3
brug ccleaner

den kan alt det der
under værktøj
drev rens

m.v.h
Avatar billede JulleTulle Nybegynder
03. april 2016 - 10:04 #4
Tusind tak, det var lige, hvad jeg skulle bruge!!!

Så vidt jeg kan læse, er der ikke nogen grund til at gøre noget ved RAM'en, den gemmer ikke nogen data, vel?

Og sidste lidt mærkelige spørgsmål: Hvis man ikke føler sig helt tryg ved operationen pga. manglende viden, kan man så tage hele den gamle computer og putte computeren i en stor balje vand i et par uger, vil det ødelægge alle data på harddisken helt? :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. april 2016 - 10:12 #5
En harddisk ser sådan ud:
http://databacknow.com/harddisk_001.jpg
Fjern skruer og stik og tag den ud.
I stedet for destruktion, køb denne adapter og brug disken(e) til ekstern backup:
https://www.avxperten.dk/a/sata-to-usb.asp?gclid=CNXrkLSB8ssCFUXbcgodlIwN1Q
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. april 2016 - 10:15 #6
*Fjern skruer og kabler
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2016 - 13:46 #7
Det er faktisk meget nemt.
Tag harddisken ud, og giv den nogle kraftige slag med en hammer på begge sider, så er det absolut ikke muligt at se noget fra den mere.
Avatar billede JulleTulle Nybegynder
03. april 2016 - 17:31 #8
Mange tak for hjælpen!
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2016 - 20:22 #9
Ok :-)