Avatar billede RasmusU Nybegynder
05. april 2016 - 16:30 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Forstærkerens volume kan ikke skrues op/ned.

Hej

Jeg er ved at fikse min mors gamle anlæg.

Det skal op at køre med et sæt nye (aktive) højtalere.

Jeg har langt om længe fået det hele til at virke...
... Bortset fra at jeg ikke kan styre volumen på forstærkeren (som er indbygget i radioen).

Forstærkerens volumeknap bliver så at sige "overruled" af højtalerens volumeknap.

Dvs. at jeg lige nu kun kan styre lyden ved at skrue på volumeknappen bag på højtaleren.

Hvad kan jeg gøre for at fikse det?

Mvh.
Rasmus

ps.: jeg har selv en teori om, hvorfor det ikke virker. Kan det være fordi, det er aktive højtalere, der skal modtage signal fra en anden forstærker end den, der sidder i højtalerne??
Avatar billede milter Ekspert
05. april 2016 - 16:42 #1
Hvad hedder din mors gamle anlæg?

Hvilken udgang på din mors gamle anlæg kobler du de aktive højttalere til?

Hvilke aktive højttalere bruger du?
Avatar billede RasmusU Nybegynder
05. april 2016 - 17:12 #2
Tak for svar :-)

Anlægget hedder Phillips 602 AM-FM stereo receiver.

Jeg kobler højtalerne til anlæggets "Tape 2"-udgang (RCA-stik). Det gør jeg fordi den eneste indgang i højtalerne er til phonostik, så jeg kan ikke koble et almindeligt højtalerkabel til.

Højtalerne hedder Audioengine 2.
Avatar billede milter Ekspert
05. april 2016 - 17:30 #3
"Tape 2"-udgangen indeholder et signal med en konstant udgangsstyrke, dvs. den har ingen forbindelse til volumenknappen på Philipsen.

Der ser ud til at være en udgang på fronten til hovedsæt, som kan reguleres via volumenknappen. Med en passende ledning, sikkert af typen i linket herunder, burde det virke.

https://www.avxperten.dk/minijack-til-phono-kabel/minijack-til-phono-kabel-0-5-m.asp?utm_source=MerchantAVX&utm_medium=cpc&utm_campaign=15&gclid=CMKx44_o98sCFWclcgoduRYIOg
Avatar billede milter Ekspert
05. april 2016 - 17:50 #4
Måske skal det være "jack til phono" og ikke "minijack til phono"

https://www.av-cables.dk/jack-til-phono/
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2016 - 21:09 #5
Har du ikke et stik bagpå der hedder MFB med både højre og venstre kanal?

Der står noget her http://www.radiomuseum.org/r/philips_am_fm_stereo_receiver_602_22ah60260_62_65.html om mfb aktive højttalere tilslutning.
Avatar billede milter Ekspert
05. april 2016 - 21:50 #6
#4.

Jeg så faktisk det om MFB i samme link som dig, men lidt mere læsning om emnet overbeviste mig om, at der kræves specielle MFB-højttalere for at få systemet til at virke. Måske tager jeg fejl.

https://en.wikipedia.org/wiki/Motional_Feedback

http://www.stumpie.com/tech/mfb/
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2016 - 16:02 #7
Kan være du har ret milter.
Men når der står aktive højttalere, så er det jo en variabel udgang der tales om. Ellers kan det jo ikke styres fra forstærkeren, og skal styres fra de aktive højttalere.
Og så forsvinder fidusen synes jeg.

Tænkte blot at hvis det ikke var forsøgt, så burde man prøve det.
Avatar billede RasmusU Nybegynder
06. april 2016 - 16:05 #8
Tak for hjælpen milter. Det virker nu med jack til phono.
Hvordan er det nu liiiige jeg giver dig point?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2016 - 16:10 #9
#8 Milter skal lægge et svar som du accepterer.

Men jeg vil sige at hvis MFB stikket bagpå er beregnet til at koble til aktive højttalere, så er det den "rigtige" måde at koble til på.

Stik til hovedtelefon er en nødløsning hvis andre muligheder ikke er til stede efter min overbevisning.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2016 - 16:11 #10
Du vil nemlig med de korrekte stik få en bedre lyd kvalitet end med hovedtelefonstik.
Avatar billede milter Ekspert
06. april 2016 - 17:28 #11
Velbekom :-)

Det er muligt, at MFB-udgangene vil virke. Hvis du vælger at forsøge det, får du nok brug for et par DIN til phono adaptere som i linket herunder, for så vidt jeg har kunnet se, er MFB-udgangene af DIN-typen.

https://www.av-cables.dk/phono-adaptere/din-hoejttaler-stik-til-phono-adapter.html
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2016 - 18:15 #12
#11 Hvis bagsiden af forstærkeren ser sådan ud er det phono på MFB udgangen:
http://assets.catawiki.nl/assets/2015/3/5/4/e/f/4efeab3e-c360-11e4-8bb8-c8c194b9ebca.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2016 - 18:17 #13
Avatar billede milter Ekspert
06. april 2016 - 18:28 #14
@220661.

Du har fuldstændig ret. Jeg har lige selv fundet en anden side med manualer, hvor det kan ses, at det kun er de "normale" højttalerudgange, der har DIN-stik. AH-602-modellen er et stykke nede på listen.

http://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/Philips.php
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2016 - 18:31 #15
#14 Tak :-).
Avatar billede 220661 Ekspert
08. april 2016 - 16:25 #16
Ok. Med lukning her formoder jeg at spørger ikke vil afprøve de to udgange bagpå.