Avatar billede haldverner Praktikant
07. april 2016 - 13:54 Der er 11 kommentarer

Gem biileder i pcx.

Hej. Jeg er bruger af gimp 2 og har brug for MEGET nøjagtige kort i målestok. Når jeg gemmer et billede i pcx laver gimp om på målestoksforholdet, hvad gør jeg forkert?
Avatar billede milter Ekspert
07. april 2016 - 14:27 #1
Hvad er billedets oprindelige format (dvs. f.eks  .jpg, .tif), og hvorfor skal det gemmes i .pcx? Og hvor stammer billedet fra, dvs. scanning, fotografi, eller ...?

Sker der ændringer i filens pixelantal ved gemningen?
Avatar billede haldverner Praktikant
07. april 2016 - 15:01 #2
Hej. Det er kort hentet fra Kortforsyningen i farver og 1:25.000, og det skal gemmes i pcx, fordi det tegneprogram vi bruger kun kan anvende pcx
Avatar billede milter Ekspert
07. april 2016 - 16:45 #3
Jeg tænkte nok, det var noget i den retning :-)

Pcx-formatet er, i PC-sammenhæng, ældgammelt. Mine undersøgelser siger, at det uddøde for ca. 25 år siden. Når en fil skal åbnes på en computer, leder det program, som skal åbne den, efter data i filen, som fortæller det, hvordan filen skal vises. Med billeder er det f.eks. filtype, bitdybde, antal pixels, komprimeringsmetode, billedorientering og andet. De data skal være placeret i filen på nogle præcise steder i filen og indeholde beskrivelser ud fra nogle nøjagtige kriterier. Pcx-formatet findes derudover i flere forskellige versioner, som ikke alle gemmer de data på samme måde.

Kan jeres Gimp åbne billederne i korrekt målestoksforhold?

Du skriver, at jeres tegneprogram kun kan bruge .pcx-formatet. Det må så være mindst 20 år gammelt!!

Er det til brug i Kortforsyningen, eller er det måske til bilorienteringsbrug?

Er I stødt på problemet før? Hvis ikke, hvilke ændringer er der så lavet i jeres arbejdsgang?
Avatar billede milter Ekspert
07. april 2016 - 16:57 #4
Og så har jeg lige brugt lidt tid på at nærlæse dine ord. Måske har jeg misforstået dem.

Jeg tolkede dine ord til at betyde, at der ved gemning blev lavet om på forholdet mellem højde og bredde. Er det ved udprintning, fejlen sker, altså at I ved udprintning ikke har nøjagtigt 1:25.000? Og med ordet "tegneprogram" mener du så printer?
Avatar billede haldverner Praktikant
08. april 2016 - 09:07 #5
Hej. Det er et tegneprogram WKOE, hvor  man tegner og raderer i kort til bilorientering.
Derfor skal det være meget nøjagtig ved ud printningen.
Jeg brugte indtil for ca. ½ år siden Windows XP, og Photoshop 5,5 og det virkede fint.
Men nu bruger jeg Windows 10 og det kan ikke arbejde sammen med det gamle Photoshop.
Avatar billede haldverner Praktikant
08. april 2016 - 09:11 #6
Hej. Jeg glemte lige at vores køreordre er i sort hvid, derfor skal kortene være i sort hvid.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
08. april 2016 - 17:30 #7
Adobe har frigivet Adobe Photoshop CS2 (version 9) til gratis download. Den understøtter pcx-formatet og kan installeres på Windows 10.
Hvis det er en 64-bit Windows, vil den foreslå at installere 32-bit programmer i mappen "Programmer (X86)". Parenteserne er ulovlige tegn for det ældre installationsprogram, så vælg en anden mappe eller opret en.
http://www.redmondpie.com/download-adobe-photoshop-cs2-for-free-legally-while-you-still-can/
Hvis du ikke har et Adobe-ID, kan du gratis oprette det.
Avatar billede milter Ekspert
08. april 2016 - 19:56 #8
Hvis ikke Finn Rasmussens forslag virker, så har jeg et par spørgsmål mere.

Du skriver i spørgsmålet, at Gimp laver om på målestoksforholdet. Som jeg har forstået det, henter du nogle kortudsnit fra Kortstyrelsen. Hvad gør I med de kort? Printer I dem ud og skanner dem derefter, eller ...?

Og hvor kommer Gimp ind i processen mellem download af kort og placeringen af dem i WKOE? Bruger I det udelukkende til at konvertere kortudsnittene til pcx, eller ...?

Og så skal jeg lige spørge igen: Er det ved udskrivning af det færdige kort, at problemet dukker op?

Jeg har læst lidt i en pdf-fil på nettet med titlen "Vejledning til DASU,  O-køreordre,  Tegneprogram". Jeg går ud fra, det er det program, du taler om.
Avatar billede haldverner Praktikant
09. april 2016 - 09:51 #9
Hej.
Jeg henter et kortudsnit fra Kortforsyningen, udsnittet skal pakkes ud og gemmes på min PC.

Nu hentes det gemte kortudsnit ind i GIMP, nu går jeg til Billede og vælger Tilstand, her vælger jeg Gråtoner.

Jeg har nu under den her skriven frem og tilbage fundet ud af at jeg kan gå ind i Skallerig og lave størrelsen på kortet om.
Det er lidt besværlig for jeg skal først finde ud af hvad målestoksforholdet er på kortet og så rette i skallering. Det var ikke nødvendig da jeg brugte Photoshop.

Nu vil jeg prøve at installere Photoshop CS2, og se om det er lettere.
Avatar billede milter Ekspert
12. april 2016 - 17:48 #10
De kortudsnit, du henter fra Kortstyrelsen, skal sikkert printes med en bestemt DPI for at bibeholde målestoksforholdet. Hvis du et eller andet sted i forløbet laver om på DPI, kan problemet ligge der. På siden herunder skriver Kortstyrelsen f.eks. om "topografiske kort i høj opløsning" med en dpi på 508. Hvis de bliver udskrevet med andet end 508 dpi, vil målestoksforholdet blive forkert.

https://kortforsyningen.dk/indhold/download-topografiske-kort-i-hoej-oploesning

En skalering vil lave om på pixelantallet i billedet, og så kan du rode dig ud i en masse andre problemer. Prøv at læse linket herunder om forholdet mellem dpi og udskriftsstørrelse:

http://www.fotostart.dk/index.php?p=401&v=3
Avatar billede haldverner Praktikant
07. maj 2016 - 09:36 #11
Nu har jeg prøvet at installere Adobe Photoshop CS9, men der kommer hele tiden tilbud om "gratis" PC rense programmer.
De programmer kan og vil jeg ikke have, kun Adobe Photoshop CS9.