Avatar billede ZeBa Ekspert
08. april 2016 - 00:36 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan kan politiet "lukke" en hjemmeside?

S vil give politiet "udvidede" beføjelser til at lukke hjemmesider med radikalt indhold.
Men hvordan kan man gøre det, hvis serveren står i Langtbortistan?
Avatar billede milter Ekspert
08. april 2016 - 01:27 #1
S mener nok heller ikke, at de vil eller kan blokere alle hjemmesider fra alle servere verden over med radikalt indhold. De vil kun blokere i det omfang, lov og teknik muliggør her i Danmark, så adgangen til de sider bliver vanskeliggjort, på samme måde som f.eks. adgangen til sider med børneporno.
Avatar billede ZeBa Ekspert
08. april 2016 - 01:32 #2
Det blev jeg ikke klogere af
Avatar billede milter Ekspert
08. april 2016 - 02:24 #3
Hvis du har en "normal" internetforbindelse i Danmark, går alle dine søgninger på nettet gennem en dansk internetudbyder med en server i Danmark, f.eks. Stofa eller Yousee, som er underlagt dansk lovgivning.

Dansk lovgivning kan ikke kræve, at en server i f.eks. østaten Niue eller Saudi Arabien bliver lukket, men dansk lovgivning kan forbyde danske internetudbydere at videresende websider fra servere i de lande til deres danske kunder, hvis Folketinget vedtager en sådan lov.

Alle internetudbydere og servere kan se den IP-adresse, enhver søgning på nettet kommer fra. IP-adressen indeholder også oplysninger om, hvilket land den søgende computer befinder sig i.

Der findes programmer, som kan "omdirigere" en søgning på nettet, så man ikke umiddelbart kan se, hvilken IP-adresse en søgning oprindeligt kommer fra. På den måde kan en søgning på en dansk computer komme til at se ud til at komme fra f.eks. en computer i Sydafrika, som måske ikke blokerer den i Danmark forbudte webside.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. april 2016 - 12:19 #4
se i egenskaber for dit netværk, klik på 'tcp/ipv4...' og vælg egenskaber. Der kan du typisk se, at dns-serveradresse er sat til automatisk - så henter den data via din udbyder, som så har blokeret en række sites.
Du kan vælge en anden (evt gratis) dns-server, og bare taste deres data ind - så kører din trafik den vej, og du er kun blokeret hvis den udbyder har gjort det. http://www.ecloudbuzz.com/top-5-best-free-public-dns-servers/
OpenDNS er gammel og velprøvet.