Avatar billede Uvanga Ekspert
11. april 2016 - 18:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

VPN hackes??

Jeg anvender VPN når jeg går på Internet. Mit spørgsmål er, kan en VPN forbindelse hackes? Eller er den 100% sikker.
Avatar billede Slater Ekspert
11. april 2016 - 19:52 #1
Intet er 100% sikkert. Det er altid et spørgsmål om, hvor besværligt det er at cracke vs. hvor meget man får ud af det.

Et VPN er ikke sikrere end den kryptering det er baseret på, hvilket varierer - men som regel er det en stærk nok type til, at det ikke er det letteste punkt at komme ind, og ikke det du skal frygte.

Men et VPN er en punkt-til-punkt forbindelse. Dine data er kun beskyttet i tiden mellem afsender- og modtagercomputer. Hvis enten klient eller server er kompromitteret på anden måde, så hjælper VPN'en naturligvis ingenting, da det er uden for dens område. Og eftersom VPN giver en klient samme beføjelser, som hvis de var på det interne net, så kan en kompromitteret klient være farlig.

F.eks. hvor man ofte har lidt styr på, hvad der ligger på maskiner på en arbejdsplads, så kan det altså være mindre sikkert, at give medarbejdere adgang til et VPN fra deres private maskiner, som kan være kompromitterede. Det er den største risiko.
Er det en VPN du bruger privat og kun som klient, så giver spørgsmålet ikke helt så meget mening. Det eneste VPN'en vil beskytte, er de data du alligevel frivilligt sender til en server, som har fuld adgang til det. Den største forskel der er, at din internetudbyder ikke kan se hvilke sider du besøger.
Avatar billede Uvanga Ekspert
12. april 2016 - 10:17 #2
Tak for info. Venligst afgiv et svar for pointgivning.
Avatar billede Slater Ekspert
12. april 2016 - 15:34 #3
Så gerne.