Avatar billede Thenice1 Nybegynder
15. april 2016 - 13:26 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Subnetting

Kan man have en klasse C adr. med en subnetmaske B ?

Hvis ja hvordan hænger det sammen ?

Med venlig hilsen

Tenice1
Avatar billede phpnoob Novice
15. april 2016 - 14:00 #1
Jeg tror det er supernetting du skal havde fat i og det kan lade sig gøre men lig mærke til det med præfix

https://en.wikipedia.org/wiki/Supernetwork
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. april 2016 - 19:18 #2
Vær lige OBS på at det ikke er alt (især ældre) netværksenabled grej, der understøtter så store subnet.
Avatar billede dsane Praktikant
21. april 2016 - 22:08 #3
Ja, det kan du sagtens.

Og årsagen er, at det du gør bag en router med hensyn til subnetting (og supernetting) er op til dig selv. Du skal selvfølgelig have styr på dine IP adresser og subnets.

Klasser har ikke længere den rolle de var tiltænkt. I 1993 blev klasser officielt dømt ude, og man anvender i dag Classless Inter Domain Routing (CIDR).

I praksis betyder det, at du kan opdele de IP adresse områder du får stillet til rådighed som du har behov for. Du kan samle subnets i supernets eller snuppe nogle host adresser til flere subnets.

Og for at det ikke skal være løgn, så kan man også lave skøre subnets som f.eks. 255.000.255.000, eller endnu værre 224.255.240.15 Det anbefales absolut ikke, men det er ikke forkert.

Hvis du, som jeg tror, sidder bage en router med en standard 192.168.0.1 IP adresse, så slå du dig blot løs med subnet masker som: