Avatar billede tonic Mester
17. april 2016 - 16:48 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Gratis antivirus

Nu har jeg flere gange hentet et gratis antivirus program til min mor. Troede jeg! For i sidste ende har der hver gang vist sit kun at være tale om en gratis prøveperiode. Mener jeg ellers jeg den seneste gang ud af to muligheder valgte en gratis frem for betalings versionen (AVG).

Er der nogen der kan anbefale et gratis AV?
Det skal kunne 1.passe sig selv mest muligt.

På forhånd tak.
Avatar billede azerty Juniormester
17. april 2016 - 17:05 #1
AVG har en 100% gratisversion. Den elsker at poppe op med alt muligt betalingshalløj, men det behøver man ikke tage sig af.

Avast er også godt.

Avira har for mange falske positive.
Avatar billede tonic Mester
17. april 2016 - 17:11 #2
Ok. Tror jeg har gennemskuet det. Det så ud som om man skulle betale for at fortsætte. Men ser ud til man i stedet bare skulle "klikke noget væk'. Altså ér det vist gratis versionen jeg har installert.
Avatar billede tonic Mester
17. april 2016 - 17:14 #3
Og dog. Vent ...
Avatar billede tonic Mester
17. april 2016 - 17:16 #4
Nu får jeg så dette: http://play48.com/gratisupload/userprofiles/4ZiYqzzliu/screen1%2Epng og kan ikke få det væk.
Avatar billede tonic Mester
17. april 2016 - 17:18 #5
Lukke åg åbner jeg programmet, kommer det igen.
Avatar billede tonic Mester
17. april 2016 - 17:19 #6
Jeg kan ikke finde ud af hvordan det "100 % gratis" AVG fungere .... :(
Avatar billede tonic Mester
17. april 2016 - 17:32 #7
Avatar billede hjolsen Ekspert
17. april 2016 - 17:39 #8
Som #1 skriver findes der en gratis version af AVG - men du vil jævnligt blive udsat for "tilbud".
Dit nuværende "tilbud" fjerner du ved at gå ind i kontrolpanel og vælge at du vil afinstallere AVG - den kommer så med besked om du ikke hellere vil beholde den som gratis version :-)

Men da du nu skriver det er din mor der bruger den ville jeg vælge at skifte til Microsoft Security Essentials den kommer aldrig med disse "tilbud ".

Den skal hentes og installeres på Windows 7 - er indbygget i Windows 10 !
Avatar billede tonic Mester
17. april 2016 - 18:01 #9
Jeg kan ikke komme ind i kontrolpanel nogen steder?

Microsoft Security Essentials.
Det lyder umiddelbart som en god ide. Men er den nu god nok?
Avatar billede tonic Mester
17. april 2016 - 18:04 #10
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2016 - 18:16 #11
Efter min erfaring, behold Panda.
Men hvad med antimalware, som er mindst lige så vigtig?
http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware-Free/3000-8022_4-10804572.html
Den gratis udgave skal man køre manuelt. Men for 177 kr. årlig kan man få den professionale udgave, som kører hele tiden.
https://www.malwarebytes.org/antimalware/
Avatar billede hjolsen Ekspert
17. april 2016 - 18:16 #12
Ingen antivirus er helt sikker og sammenligning bør også indeholde de problemer der er med "tilbud" gen registreringer osv.
Jeg ser lige så ofte snavs på pc'ere med købe programmer som dem med MSSE ( ser nemt 4-5 stk  pr uge) og sikkerheden er altid i hvad der klikkes på ( brugeren)!
Avatar billede tonic Mester
17. april 2016 - 18:23 #13
Har endnu ikke installeret Panda. Ventede på at få at vide hvordan jeg får adgang til kontrolpanel i AVG (#8). Men det gør jeg så nu. Er nødt til at få det afsluttet. Skal afsted ...
Avatar billede tonic Mester
17. april 2016 - 18:27 #14
Hvad angår Microsoft Security Essentials
Vil ikke installere noget der får 0 i en test.
"Keeping up its poor showing in AV-Test's assessments, the free offering from Microsoft scored a zero when it came to protection."

Hvad angår malware. Hun surfer jo ikke på sex sider eller andet underligt. Så sandsynligheden for at få noget sådant ombord er ikke stor. Men jeg scanner jævnligt når jeg er på besøg med SuperAntiSpyware.
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2016 - 18:29 #15
Ok men glem nu ikke Malwarebyte hvis du ikke har den eller noget lignende.
Virus er slemt, men det er malware som prøver at stjæle din idenditet eller bankkonto osv.
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2016 - 18:33 #16
Superantispyware udmærket, men du tager fejl, når du tror at sex-sider er de værste steder. Malware findes overalt.
Jeg bruger selv en pro version som scanner hele tiden. Hvis man får malware i dag, er det nok forsent at scanne på fredag.
Avatar billede tonic Mester
17. april 2016 - 18:34 #17
)Jeg mener personligt SuperAntiSpyware er bedre end Malwarebytes. Har mange års erfaring med begge.)
Avatar billede tonic Mester
17. april 2016 - 18:36 #18
Okay, først nu set de sidste to indlæg.

Min mor er ret kvik. Og jeg har har fortalt hende meget om hvad man skal passe på, etc. på nettet. Tror ikke hun behøver det program. Hun kun e-boks. Intet andet. Heller ikke netbank.
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2016 - 18:43 #19
Der er nu ikke noget galt i, at ens gamle mor - eller far ser porno på nettet. Men det vil de nok ikke fortælle os. På plejehjem har der vist sig stor interesse for pornofilm *G*
Avatar billede tonic Mester
17. april 2016 - 18:49 #20
Tro mig, hun er ikke en af dem.

Mht. Malwarebytes. Tænkte ikke lige på den del af programmet. Har selv kun gratis versionen. Så scanner kun med det. Derfor sammenligningen med SuperAntiSpyware.
Avatar billede tonic Mester
17. april 2016 - 19:01 #21
Læg svar for point.
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2016 - 19:02 #22
Det var også bare en spøg :-)
Jeg har faktisk begge dele, for på et tidsrum kunne man få en evigheds kode fra Malwarebyte til en meget billig pris.
Jeg har ofte oplevet Malwarebyte  blokere sider, hvor jeg ikke blev advaret af Superantispyware, og jeg er tilfreds med den øgede sikkerhed der er med Real time scanning.
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2016 - 19:04 #23
Jeg samler ikke, så det må blive hjolsen som tager det hele.
Avatar billede tonic Mester
17. april 2016 - 19:06 #24
Ok.
Jeg er for den dels vedkommende selv beskyttet via mit AV ESET, som jeg har haft meget længe og som (endnu) aldrig har sviget mig.
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2016 - 19:57 #25
MSE er så dårligt at microsoft selv anbefaler at man bruger et andet antivirus.

"Microsoft advises users to install third-party antivirus.
Microsoft has admitted Windows users should install antivirus above and beyond its own Security Essentials, describing its protection as merely a "baseline" that will "always be on the bottom" of antivirus software rankings."

http://kortlink.dk/kcau

Selvfølgelig forærer AV producenter ikke et gratis AV program væk der giver den samme beskyttelse som deres købe udgave.

De gratis programmer er smagsprøver ligesom dem man får i et supermarked. Det er et stykke at deres produkt. Kan klare sig med et gratis antivirus - ja man skal bare undgå alt det, det ikke beskytter imod !!!
Avatar billede hjolsen Ekspert
18. april 2016 - 07:26 #26
#25- 3 år gammelt link !
Der er sket en del siden - bla .Windows 10 hvor MSSE er indbygget som en del af sikkerheden
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2016 - 12:02 #27
bla .Windows 10 hvor MSSE er indbygget som en del af sikkerheden

Hvad skulle det ændre! MSE / Defender ligger stadig i bunden i alle test. Hvilke det hat gjort siden 2009. Det er muligt at det er blevet lidt bedre men hvad hjælper det !

Der er sket en del siden
Som for eksempel !

AV Test
http://kortlink.dk/kzzd

PC 2015
http://kortlink.dk/kzzr

"AV-Test Institute rates products in three areas, protection, performance, and usability, with six points possible in each area. Windows Defender earned 6.0 points for usability, meaning no false positives, and 3.5 for performance. But it took no points at all in the protection test. Where the malware detection rate for most products ranged from 95 to 100 percent, Microsoft averaged less than 75 percent.

Reports from AV-Comparatives clearly state that they treat Microsoft as a baseline only. The reports don't assign a rating to Microsoft. However, in some cases it's possible to see exactly what rating Microsoft would have gotten. In a test specifically measuring how well products removed malware that all of them detected, Microsoft would have passed, with a Standard rating. However, in the file-detection test and real-world dynamic protection test, it wouldn't have reached even that lowest passing rating."

PCworld 2016
http://kortlink.dk/kzzu
"it's improving. We'd still recommend that you install a third-party antimalware solution."
Avatar billede supfatal Nybegynder
18. april 2016 - 23:08 #28
Microsoft essentials synes jeg er mega god, også sløver det overhovedet ikke ved scan :)
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2016 - 01:55 #29
Ja sådan kan vi alle have vore favoritter, men vore personlige vurderinger er i sig selv ikke meget værd, før de kobles til en test, hvor programmet bliver angrebet målrettet, så man kan se hvad det kan stoppe og hvad der er af falske positiver. Så når Microsoft i alle de test jeg har set ligger dårligt dømmer jeg den ude og vælger et af dem som konstant ligger i den aller øverste ende. Og der er Panda altid med, selv om den skifter plads.
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2016 - 17:46 #30
#28 Et program der ikke laver ret meget - sløver ikke. Panda vil nok osse være min favorit, hvis det skulle komme til gratis antivirus.
Avatar billede mikaelch Novice
17. maj 2016 - 17:05 #31
min gratis avg fungere godt og jeg har ikke fået nogle virusser på min computer og der pupper ikke noget vindue op med købeversion , på min computer
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2016 - 14:22 #32