Avatar billede hanibald Mester
19. april 2016 - 00:00 Der er 3 kommentarer

Start af phpMyAdmin

Jeg har kørt Apache og PHP i flere år uden problemer.
Nu vil jeg gerne have phpMyAdmin og MySQL med.

Når jeg starter phpMyAdmin fra Wampserver får jeg følgende fejlmeddelelse i browseren:
"The requested URL /apps/phpmyadmin/ was not found on this server"

Jeg anvender:
Windows 7
wampserver2.5
Apache 2.4.9
php5.5.12
phpMyAdmin4.1.14
mySql5.6.17

Jeg har en formodning om, at fejlen ligger i tilknytning til phpmyadmin.conf. Den ser p.t. sådan ud:
Alias /phpmyadmin "c:/wamp/apps/phpmyadmin4.1.14/"
# to give access to phpmyadmin from outside
# replace the lines
#
# Require local
#
# by
#
# Require all granted
#
<Directory "c:/wamp/apps/phpmyadmin4.1.14/">
  Options Indexes FollowSymLinks MultiViews
  AllowOverride all
  <IfDefine APACHE24>
    Require all granted
  </IfDefine>
  <IfDefine !APACHE24>
    Order Deny,Allow
      Deny from all
      Allow from localhost ::1 127.0.0.1
    </IfDefine>
  php_admin_value upload_max_filesize 128M
  php_admin_value post_max_size 128M
  php_admin_value max_execution_time 360
  php_admin_value max_input_time 360
</Directory>

phpMyAdmin ligger i mappen:
c:/wamp/apps/phpmyadmin4.1.14

Ændrer jeg mappenavnet til
c:/wamp/apps/phpmyadmin
får jeg fejlmeddelelsen:
You don't have permission to access /phpmyadmin/ on this server.

phpmyadmin.conf er placeret i mappen:
c:/wamp/alias

Er flere oplysninger nødvendige?

Hvordan får jeg phpMyAdmin til at virke?
Avatar billede vagnk Juniormester
21. april 2016 - 10:29 #1
Jeg ville starte med at geninstallere WAMPserver.
Avatar billede hanibald Mester
24. april 2016 - 21:26 #2
Foreslår du geninstallation af oprindelig version eller opgradering til aktuel version?
Hvor kan jeg evt. finde en god punktvis vejledning?
Avatar billede vagnk Juniormester
24. april 2016 - 22:49 #3
Hmm!
Jeg går ud fra at du bruger den SourceForge-versionen fra http://www.wampserver.com/. Så jeg ville hente den sidste nye og geninstallere.

Grunden til mit forslag er at jeg selv ikke er nogen ørn til at finde fejl i setup'et og det kan tage evigheder at søge i logfiler.

For mange år siden skulle man selv installere alle 3 moduler enkeltvis og få dem til at arbejde sammen. Dengang fik man ad den hårde vej lidt check på de forskellige conf-filer, men i dag, med de wamp-programmer (specielt den vi taler om her), er den viden for længst gået tabt.

Så igen: Tag en dyb indånding og kør løs...
Og lad os høre hvordan det gik.

PS: Hvad sker der når du skriver "localhost" i adresselinjen og derefter trykker på linket "phpmyadmin" under Tools?