Avatar billede zagger Juniormester
23. april 2016 - 10:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Surround receiver

Min trofaste gamle surround receiver har brændt subwoofer-udgangen af og jeg tager det derfor som et tegn på at jeg skal have mig en ny.

Er der nogen der kan anbefale et godt mærke eller en bestemt model?

Det skal ikke være noget vildt og voldsomt. Skal dog kunne trække et par relativt store Jamo højtallere, have optisk indgang og kunne finjusteres på de forskellige frekvenser. Og så gør det heller ikke noget hvis det er 7.1, men det er ikke et must. Budgettet er max 3500 kr.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2016 - 12:07 #1
Er ikke opdateret på det, men kan du ikke indtil du finder en bruge hovedtelefon stikket som udgang for din subwoofer?
Den er jo også variabel som det defekte stik. Frekvensområdet passer nok ikke, men det kan du måske justere på wooferen.
Avatar billede zagger Juniormester
23. april 2016 - 12:50 #2
Det kunne absolut godt være en løsning. Men hvordan fungerer det lige? Sendes der ikke kun lyd ud enten til surround-højtalerne eller til hovedtelefonerne? Og hvordan får man den til kun at sende subwoofer-signalet ud af hovedtelefonstikket?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2016 - 13:20 #3
jeg vil da tro du har både lyd i højttalere og i hovedtelefon stik på samme tid.

Lyden der kører i hovedtelefonstik er i stereo (fuldt frekvensområde), og ikke normalt tilegnet subwoofer. Derfor skal du måske justere på hvornår sub skal tage over på bassen mere end på subwoofer stik bagpå der burde være afstemt i frekvensområde.
Men for at teste dette skal du bruge sådan et stik:

https://www.av-cables.dk/jack-2-x-phono-3092/jack-stereo-til-2-x-phono-han-kabel-1-5-m.html
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2016 - 13:37 #4
Du har ikke en hovedtelefon du kan teste om der er lyd begge steder på samme tid, eller evt låne en?
Avatar billede zagger Juniormester
23. april 2016 - 14:57 #5
Jo det har jeg. Jeg forstår bare ikke helt hvordan det vil fungere til en subwoofer. Den skal vel kun have "bass-signalet" og ikke hele fronthøjtaler-signalet.
Avatar billede zagger Juniormester
23. april 2016 - 15:14 #6
Nu har jeg testet med hovedtelefon-stikket og der sendes kun signal til enten højtalere eller hovedtelefoner. Så det er desværre et no go.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2016 - 16:11 #7
Ok. Nej jeg sagde også kun det var en nødløsning da der var fuldt frekvensområde i hovedtelefon stikket hvis det virkede.

På min NAD forstærker har jeg sat min sub mellem for og effektforstærker. NAD har bagpå nogle bøjler der forbinder disse, og med et specielt stik kunne jeg montere min Dali sub. Bøjler bagpå har din forstærker ikke vel?
Stadig vil det være det fulde frekvensområde der sendes til sub.
Avatar billede boris Juniormester
07. maj 2016 - 22:54 #8
Det er meget normalt, at høretelefonstik udkobler højttalere.

En løsning kunne være at lave et specielt kabel med modstande fra begge højttalerledninger, der samles i monokablet til subwooferen, hvis den altså har sin egen forstærker, men så skal man vide lidt om elektronik.

Jeg tror ikke at det gør noget, at subwooferen får hele frekvensområdet, den bruger kun bassen alligevel