Avatar billede Lystfisker Seniormester
24. april 2016 - 10:33 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor kan jeg ikke få formlen til at virke på dansk?

Jeg har forgæves at oversætte den linkede Youtube video til dansk, fordi jeg gerne vil forsøge at få formlen til at virke i/på en række, i stedet for i/på en kolonne(som i videoen)

https://www.youtube.com/watch?v=r0dIvaJRjxE

1. Jeg kan ikke få formlen til at virke på dansk, som i den viste video, - hvorfor.
2. Jeg syntes at der er for mange parenteser, - er det rigtigt?
3. Hvorfor kan jeg ikke få Excel til at acceptere formlen som en Array formel?

Hjælp hjælp...total amatør i denne ende
Fortsat god søndag venlig hilsen Kasper.
Avatar billede natkatten Mester
24. april 2016 - 11:03 #1
Den danske formel er:

=SUM(HVIS((HØJRE(C12:C19;1))=B8;
(--VENSTRE((HVIS(C12:C19="";0;C12:C19));2));0))

Husk at afslutte med CTRL+SHIFT+ENTER for at fortælle Excel at det er en matriksformel.
Avatar billede Lystfisker Seniormester
24. april 2016 - 12:52 #2
Hurra succes..

Og det virker endda på en række, men kan jeg få formlen til at tælle med en decimal, - jeg forstår at det er ;1 der styrer at formlen kikker på det første tal efter bogstavet.
Hvordan skal jeg skrive det?

Tak for hjælpen Natkatten, sender du som et svar, så tilskriver jeg dig point?

Mvh Kasper
Avatar billede natkatten Mester
24. april 2016 - 14:46 #3
Hermed et svar.

HØJRE-formlen benyttes til at udskille forkortelsen (bogstavet). VENSTRE-formlen udskiller tallet. Dvs. at du kan ændre 2 til 3 og så burde du få decimalen med.

Ellers vil jeg sige, at det er dårlig praksis at sammenblande tal og boostaver, som det er sket i YouTube-eksemplet!