Avatar billede vagn99 Nybegynder
24. april 2016 - 20:57 Der er 4 kommentarer

begrænse størrelse af excel-ark

Jeg bruger excel 2007.
Jeg fører min daglige kalender der. jeg har ca 15000 linier og ca 50 rækker. Jeg bruger smart sortering til at udvælge kategorier.
Det er nu blevet meget langsomt arket går fra 2006 til nu.
Jeg gætter på, at det er det nye format som sluger al pladsen.
Jeg har lige gemt i det gamle xls format og åbnet igen.
Nu sorterer den igen lynhurtigt.
Åbenbart har xlsl formatet udvidet sig og brugt næsten al plads, så sortering, som før 1 sekund nu tager 20 sekunder.
Men gemme i det gamle xls format og åbne igen løste problemet.
Nu tager sortering igen kun 1 sekund.

Findes der en bedre måde er jeg lydhør. Jeg bruger kun standard kommandoer. Andre kan bruge specifikke kommandoer som kun er brugbare i de nyere versioner af excel.
Dvs. begrænsning af excelark til f.eks 20000 linier og 50 kolonner.
Jeg gætter på problematikken vil være gavnlig for andre end mig.
Avatar billede vagn99 Nybegynder
25. april 2016 - 12:07 #1
Jeg vil lige præsisere, at jeg bruger autofilter og ikke sortering.
Problem er således.
Hvordan beskærer man et regneark, så det kun fylder det man tror det fylder
Mit ark skulle gerne kun fylde 16000 linier og 50 kolonner,
Med 20 sekunders søgetid gætter jeg på mindst 100.000 linier, som så blev reduceret via gem i xls format.
I mit tilfælde gør det ikke noget, men havde jeg brugt specielle nye kommandoer ville disse nok blive slettet via xls format.

findes der en måde at begrænse et regnearks størrelse.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
25. april 2016 - 13:30 #2
Jeg tror faktisk ikke, at du behøver, at gemme i gammelt format - du skal blot gemme, lukke og åbne igen...
...det er vist noget med, at Excel tilpasser det brugte område, når et ark gemmes og åbnes.

Har du prøvet, at gemme i samme format, lukke og så åbne?

Ellers kan du prøve, at køre en 'Trim' makro på regnearket.
Du kan f.eks. finde en her:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/Worksheets%20Trim/
Avatar billede vagn99 Nybegynder
26. april 2016 - 13:22 #3
Dit forslag om blot at lukke og åbne igen virker bestemt ikke.
Msn luk i xls format virker helt fint.
Så åbner jeg igen og gemmer derefter i xlsl format.

Der burde findes en simpel kommando hvor man kunne definere
størrelse af det enkelte ark.  f.eks størrelse: rækker=20000,kolonner=50

I princippet findes kommendoen ved markering, men det tager lang tid at
markere 20000 liner og 50 kolonner.

Jeg har 20 forskellige ark i min regnskabsfil.
Det er selvfølgelig data-arket, som er problemet.
Det har forbindelse til et resultat-ark.

Så en kommando som nulstiller alt uden for 2000 linier og 50 kolonner ville være perfekt
Avatar billede vagn99 Nybegynder
24. maj 2016 - 15:39 #4
Jeg har ikke fundet noget enkelelt svar ud over min egen løsning med at gemme i det gamle XLS format og åbne igen.