Avatar billede Bumle Mester
25. april 2016 - 15:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Vba efterlad celle tom, hvis den indeholder bestemt tegn

Hej derude,
Jeg har en lille en her:
Er det muligt, at lave en vba på, at hvis cellerne i et ark indeholder tegnet _ , så skal cellen tegnet er i være blank?
Eksempel: ark 1 indeholder en masse tal osv, men i cellerne b1:b10 og d4:d13 indeholder de tegnet_ .
Disse celler skal så ikke vise dette tegn, men være tomme/blanke.
Kan jo godt lave en logisk test formel i hver enkelt celle, men vil helst have det i vba.
Håber, at det kan lade sig gøre..
På forhånd tak
Avatar billede supertekst Ekspert
25. april 2016 - 18:08 #1
Det er vel ikke kun de nævnte områder "b1:b10 og d4:d13", der skal have slettet "_"?

Er der i nævnte celler ikke andre tegn end "_" - så det er ikke en "understregning" - eller?

Hvordan/hvornår skal den nævnte VBA-kode udføres?
Avatar billede store-morten Ekspert
25. april 2016 - 18:38 #2
Og hvor kommer "_" fra? Er der formler i cellerne?
Avatar billede Bumle Mester
25. april 2016 - 18:47 #3
Hej igen,
Ja, der er formler i cellerne med underscore tegnet.
Formlen i de enkelte celler er blot = et andet celle nr, så de henter/gengiver det som står i en anden celle.
F.eks i celle b1 er formlen =ark2 celle b1, hvilket jo så gengiver data fra denne celle i dette ark.
Underscore tegnet har jeg selv valgt, at der skal stå i et Lopslag, når den laver et lopslag i en tom celle.
Angående om det kun er i de enkelte celler som jeg giver eksempel på, så er der flere celler, men tænkte at man kunne sætte range i vba til, at dække hele arket.
Avatar billede Bumle Mester
25. april 2016 - 18:52 #4
Måske problemet er, at underscore tegnet i celler er en formel og ikke bare skrevet i cellen?
Ellers så må jeg bare lave arket lidt om, men det er bare lidt øv nu :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
25. april 2016 - 19:22 #5
F.eks i celle b1 er formlen =ark2 celle b1

=HVIS('Ark2'!B1="_";"";'Ark2'!B1)
Avatar billede store-morten Ekspert
25. april 2016 - 21:30 #6
En lille makro til at ændre formel til Hvis-formel.

F.eks i celle B1 er formlen ='Ark2'!B1
Marker B1, og kør:

Sub test()
Dim c As Range
For Each c In Selection
    formel = Replace(c.Formula, "=", "", , 1)
    c = "=IF(" & formel & "=""_"",""""," & formel & ")"
Next c
End Sub

Resultat: =HVIS('Ark2'!B1="_";"";'Ark2'!B1)

Flere celler kan markeres samtidig, eks. B1:B10 og D4:D13

Husk at teste i en kopi, kørte makroer kan ikke fortrydes ;-)
Avatar billede Bumle Mester
26. april 2016 - 22:55 #7
Det spiller jo bare!!
Tak for hjælpen og send lige et svar Morten, så lukker jeg den :)
Mange tak
Avatar billede store-morten Ekspert
27. april 2016 - 05:24 #8
Den er god :-)
Du får et 'svar'