Avatar billede axel21 Juniormester
25. april 2016 - 22:57 Der er 40 kommentarer og
2 løsninger

Returnere data fra 1 kolonne, ved hjælp af datatjek

Hej,

Har denne række data med mange rækker:
No.    Title    Department    Dato

Jeg vil have udtrukket data fra No. kolonnen ved hjælp af følgende tjek.

Jeg vil tjekke om Department er den rigtige eks. "1000" og om datoen ligger indenfor et bestemt interval eks. 01-11-2015 til 01-12-2015.

Jeg har tidligere brugt nedenstående formel til at finde ud af om der er nogen match, men har brug for at få returneret alle de hits der er af No. ud et bestemt sted på siden.

=TÆL.HVISER($C$51:$C$999;"1000*";$D$51:$D$999;"<="01-11-2015;$D$51:$D$999;">="01-12-2015)

Håber i kan hjælpe.

På forhånd tak.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. april 2016 - 07:14 #1
Med dine data i A2:D16 kan du bruge en matrixformel som:

=HVIS.FEJL(INDEKS($A$2:$A$16;MINDSTE(HVIS(($C$2:$C$16=1000)*($D$2:$D$16>=$G$13)*($D$2:$D$16<=$G$14);RÆKKE($A$2:$A$16)-CELLE("row";$A$2:$A$16)+1);RÆKKER($1:1)));"")

hvor G13 indeholder startdato og G14 indeholder slutdato.

Ved indtastning af første formel, husk at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.
Avatar billede axel21 Juniormester
26. april 2016 - 19:50 #2
Hej xl-Enthusiast,

Det virker som en ganske god formel, jeg kan dog kun få den til at returnere et hit, ved du hvad det kan skyldes?
Avatar billede axel21 Juniormester
26. april 2016 - 20:54 #4
Hej igen,

Kan simpelthen ikke få det til at virke.

https://www.dropbox.com/s/segrz9vi4wt48xl/Kopi%20af%20ReturnereData.xlsx?dl=0
Avatar billede axel21 Juniormester
26. april 2016 - 21:20 #5
Se Ark2
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. april 2016 - 22:55 #6
Du må altså være lidt mere oplysende hvis du forvventer jeg skal forsøge at hjælpe dig videre.

Se ark 2 skriver du lakonisk.

Se hvad??

Jeg vil gerne forsøge at hjælpe, men jeg har ingen lyst til at forsøge at gætte, hvad det er du mener.
Avatar billede axel21 Juniormester
26. april 2016 - 23:01 #7
Okay, sorry.

Jeg har indtastet din formel i Ark2 felt A9, hvorefter jeg har tilpasset områderne til dem jeg nu engang har. Men jeg kan ikke få formlen til at reagere som i dit ark, kan du se om jeg evt. har lavet en fejl?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. april 2016 - 23:24 #8
Det du har indtastet er ikke den formel jeg viste. Men problemstillingen er åbenbart en anden end den du beskrev indledningsvis, så i stedet for:

$C$51:$C$999="1000*"

så prøv

--(LEFT(C51:C999;4))=1000
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. april 2016 - 06:32 #9
Fik du det til at virke?
Avatar billede axel21 Juniormester
05. maj 2016 - 20:54 #10
Hej igen,

Nej, det driller stadig, har indsat som du forslår ovenover i forskellige formater, men den siger for få argumenter hele tiden.

Er også lidt i tvivl om de 2 minusser du har foran LEFT, er de gældende?

=HVIS.FEJL(INDEKS($A$51:$A$999;MINDSTE(LEFT(C51:C999;4))=1000*")*($H$51:$H$999>=$C$42)*($H$51:$H$999<=$D$42);RÆKKE($A$51:$A$999)-CELLE("row";$A$51:$A$999)+1);RÆKKER($1:1)));"")
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. maj 2016 - 17:00 #11
Beklager, men jeg var kommet til at bruge min rengelske version i #8, så i stedet LEFT skal du bruge VENSTRE. Du kan her undlade de to minustegn.

Men du bruger stadigvæk noget med 1000*. Har du ikke læst det jeg skrev i #8?
Avatar billede axel21 Juniormester
08. maj 2016 - 22:18 #12
Tak.

Jo, jeg har læst det, den det er kun for at nogle data åbenbart kan hedde mere end 1000, eks. 1000-45. Men lad nu det ligge, har vedhæftet arket igen, og skrevet formlen i A9. Den returnerer ikke nogen fejl, men kan ikke få den til at makke ret endnu. Måske der en noget galt med matrixområdet, har rodet med det, men syntes ikke den vil som jeg vil.

https://www.dropbox.com/s/enbyt0lmy8km05w/Kopi%20af%20ReturnereData.xlsx?dl=0
Avatar billede axel21 Juniormester
12. maj 2016 - 20:49 #14
Tak for tilsendte, det virker ganske upåklageligt.

Et lille tillægsspørgsmål. Er der andre måder at søge disse data (Critical Case Numbers) på, da jeg sagtens kan have op til 200 linjer der skal gennemtestes.

Du behøves ikke lave noget til mig, bare om du ved der findes noget andet smart?

Smid et svar for din fantastiske hjlæp
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. maj 2016 - 21:29 #15
Jeg er ikke helt med på, hvad du efterlyser. Jeg kan ikke se det skulle være et problem at undersøge 200 linjer.
Avatar billede axel21 Juniormester
16. maj 2016 - 21:53 #16
Det jeg tænker på er det område hvor jeg vil have vist Critical Case Numbers er begrænset til ca. 10 celler, og derfor vil en lang række med formler, fylde for meget.
Men man kunne måske laver formlerne et andet sted på siden, og derefter kun flytte de celler hvor der er et hit?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. maj 2016 - 04:54 #17
Du kan da bare flytte (ikke kopiere) formlerne til et andet sted, hvis du ønsker det. Det du skriver i første sætning forstår jeg stadigvæk ikke, men hvis du ønsker mere hjælp, må du være mere konkret/uploade en fil hvor du viser, hvad det er, du ønsker.
Avatar billede axel21 Juniormester
17. maj 2016 - 23:08 #18
Har uploaded en fil igen.

Det jeg mener i første sætning er den "kasse/indramning" (starter i A9) markeret med rød og sort ramme, hvor jeg vil have vist de sager der fejler på datoen, jf. min formel.

Desuden vil jeg gerne kunne bruge wildcard i "Department" hvis det er muligt, da jeg ikke kan garantere data ser ud som tidligere sagt.

Giver det mening?

https://www.dropbox.com/s/h3em4r1x3rbypcv/ReturnereData_2.xlsx?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. maj 2016 - 06:42 #19
Sikkert for dig, men ikke rigtig for mig.

Jeg kan se at du har fjernet de formler jeg lavede i den indrammede boks, så jeg er ærlig i tvivl om, hvad det overhovedet går ud på.

Jeg har tidligere skrevet, at du ikke kan bruge noget som $C$51:$C$999="1000*". Hvis ikke det er acceptabelt må du være meget mere oplysende om, hvordan data ser ud. Kan der stå et eller flere tal efter 1000, er der en bindestreg mellem, kan der stå et eller flere bogstaver efter 1000 osv. osv.
Avatar billede axel21 Juniormester
18. maj 2016 - 21:21 #20
Jeg prøver at forklare det på en anden måde:

Overordnet vil jeg gerne have vist de sager der er for gamle i min "boks", der hedder Critical Case Numbers. Det mener jeg at have fået til at virke nu.

Det der hænger er Department, som kan indeholder special tegn, tal og bogstaver. Er det muligt at lave så den tjekker en streng som vist nedenunder i formlen du har lavet?

Eksempel på Department Number:
1000-414.087 - QPC QC, Feridem / BioKL LO&PR, TUP QC

Ovenstående kan variere meget i form og længde, det var derfor jeg var så glad for wildcard *.

https://www.dropbox.com/s/h3em4r1x3rbypcv/ReturnereData_2.xlsx?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. maj 2016 - 07:20 #21
Men hvad er kriteriet. Er det alle Departments der har 1000 som de første fire cifre eller hvad?
Avatar billede axel21 Juniormester
19. maj 2016 - 20:13 #22
Ja, alle har 1000 først, derefter bindestreg og enten 414, 2005 eller 061.

1000-414 et eller andet
1000-061 et eller andet
1000-2005 et eller andet
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. maj 2016 - 21:01 #23
Det er da bare at ændre i formlen der hvor der står 2005 til 1000.
Avatar billede axel21 Juniormester
19. maj 2016 - 22:50 #24
Ja, det er korrekt. Men hvis jeg vil have den til at sortere på de 3 Departments (eks. 1000-2005) har jeg prævet følgende i formlen, men den vil ikke, laver jeg noget galt?

=HVIS.FEJL(INDEKS(Table1[No. (NC)];MINDSTE(HVIS((--(VENSTRE(Table1[Department (resp.)];9))=1000-2005)*(Table1[Discovery date]>=$C$42)*(Table1[Discovery date]<=$D$42);RÆKKE(Table1[No. (NC)])-CELLE("row";Table1[No. (NC)])+1);RÆKKER($51:51)));"")
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. maj 2016 - 05:29 #25
Hvis du bare skal søge efter 1000-2005 kan du gøre det ved at slette dobbelt-minus foran VENSTRE (fordi 1000-2005 ikke, i Excel-forstand, er et tal, men en tekst).

Men ni-tallet i VENSTRE funktionen er selvsagt ikke dynamisk og du kan ikke være sikker på at finde det korrekte resultat, hvis "tallet" efter bindestregen er med andet end fire cifre.

Hvis jeg skal forsøge at lave en formel der virker generelt har jeg brug for fuldstændig viden om, hvordan Department-strengen er bygget op. Bedst ved at du uploader en fil med de faktiske Departments.
Avatar billede axel21 Juniormester
20. maj 2016 - 15:20 #26
Her er en fil med Departments.

https://www.dropbox.com/s/h3em4r1x3rbypcv/ReturnereData_2.xlsx?dl=0

Det er data jeg importere hele tiden flere gange om ugen, skal jeg lave en SERIE som du har gjort, og hvordan gør man det nemmest?
Avatar billede axel21 Juniormester
20. maj 2016 - 21:17 #28
Det ser sgu godt ud.

Hvis jeg vil rykke rundt på eks. formlerne der beregner department "1000-2005" og have dem i kolonne AF istedet for M hvordan ændre jeg det?
Har kigget på INDEKS formlen, men det virker som og du har lavet noget med "dept" som jeg ikke kan gennemskue.

Men det andet er lækkert :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. maj 2016 - 04:42 #29
Vælg celle M51:M250.
Tryk på Ctrl+X (to-tast kombination, hvor du holder Ctrl nede og herefter trykker på X.
Vælg den celle i kolonne AF hvor du vil starte.
Tryk på Ctrl+V.

...men det virker som og du har lavet noget med "dept" som jeg ...

Så du ikke hvad jeg skrev i Ark2, celle E9?

Sheet1 kan du slette. Det vare bare noget jeg brugte midlertidigt, men glemte at få slettet.
Avatar billede axel21 Juniormester
25. maj 2016 - 18:15 #30
Okay, jeg har prøvet at kopiere det over i et andet beregningsark "Non Conformities", hvor jeg har lavet lidt om på det visuelle, men umiddelbart ikke ændret på noget essentielt i dine formlerne. Jeg har stadig din beregningskolonne i AF51 og formlerne i A10:C19. Som du kan se i grafen er der 4 røde sager, og det skulle der også gerne være i kolonnerne A10:C19.

Jeg har bare kopieret formlerne som du har beskrevet ovenover og ændret kolonnenr. etc. dog uden held.

https://www.dropbox.com/s/ksr3ltf1xeamt83/ReturnereData_2.xlsx?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. maj 2016 - 19:45 #31
Det er fordi der nu er en Department type som du ikke tidligere har specificeret (1000-414). Det var derfor jeg skrev som jeg gjorde i #25. Fulde specifikationer fra starten ville spare meget skriveri.

https://www.dropbox.com/s/elsk3ciglqo6rxl/ReturnereData_4.xlsx?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. maj 2016 - 08:23 #32
Avatar billede axel21 Juniormester
26. maj 2016 - 21:50 #33
Det virker bare rigtigt godt.

Mange mange tak for hjælpen
Avatar billede axel21 Juniormester
14. september 2016 - 20:30 #34
Hej,

Efter at have fået lavet nedenstående formel med hjælp fra xl-Enthusiast har jeg fået et nyt problem.
Problemet er når jeg vil ændre formlen så den bruger nogle andre kolonner, i stedet for dem der er i formlen nu. Jeg kan ikke få den til at returnere nogen former for resultater når jeg ændre på de data den skal beregne på.

Jeg benytter følgende fremgangsmåde:
Markere en kolonne og navngiver den.
Indsætter det nye kolonnenavn i formlen.

Gør jeg noget forkert?

=HVIS.FEJL(INDEKS(casenca;MINDSTE(HVIS((departmentnca=$A$40)*(discdatenca<=$D$42)*(discdatenca>=$B$40);RÆKKE(case)-CELLE("row";casenca)+1);RÆKKER($1:1)));"")

Arket kan sendes ved behov:

På forhånd tak.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. september 2016 - 06:32 #35
Har du husket, ved indtastning af formlen, at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter (da det er en matrixformel)?

Er det korrekt at der skal stå case i forbindelse med RÆKKE funktionen?

Brug aldrig metoden med at markere en hel kolonne og navngive i forbindelse med matrixformler! Begræns referenceområdet til det der er nødvendigt.
Avatar billede axel21 Juniormester
15. september 2016 - 20:02 #36
Jeg holder troligt Ctrl og Shift nede hver gang, så mine væltede Tuborg-klammer kommer til syne.

Case skulle være korrekt, da det er sagsnummeret der skal refereres til.

Jeg markerer kun det område jeg har brug for, f.eks. A51-A999.

Det sjove er at der "for mig at se" ikke er fejl i formlen, det er som om formlen ikke bliver opdateret når man ændre i formlen. Kan man opdatere arket på nogen måde i forhold til de matrixformler?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. september 2016 - 20:49 #37
Kan du ikke uploade filen (til dropbox for eksempel)?
Avatar billede axel21 Juniormester
15. september 2016 - 21:20 #38
Hermed link: https://www.dropbox.com/s/1noumsh7dfr9qb9/Testark.xlsm?dl=0

Det drejer sig om formlerne i A10 til C19
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. september 2016 - 03:42 #39
Du skriver i formlen:

(discdate>=$C$42)*(discdate<=$D$42)

Skal det ikke være:

(discdate>=$D$42)*(discdate<=$C$42)
Avatar billede axel21 Juniormester
16. september 2016 - 17:32 #40
Hej igen,

Ja det er rigtigt, har rettet det nu.

Fejlen er der nu stadig.

I felterne I10 til K19 har jeg brugt præcis den samme formel, dog med den undtagelse af at jeg bruger en anden kolonne til at regne datoen ud med.

Så den eneste rettelse jeg har er at jeg har udskiftet discdate med curduedate, og den vil bare ikke acceptere at jeg bruger andre kolonner?

https://www.dropbox.com/s/opd3layry8gm6h5/Testark.xlsm?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. september 2016 - 19:45 #41
Det er dig der laver fejl!
Du kan naturligvis ikke i en og samme formel have navne der refererer til områder med et forskelligt antal rækker.

For eksempel:
Case: ='Non Conformities'!$A$51:$A$999
curduedate: ='Non Conformities'!$I$51:$I$1048576

I øvrigt - brug aldrig i matrixformler "full column references" (næsten). Begræns altid referenceområdet til det der er nødvendigt. Den måde du definerer curduedate på er sådan noget der er medvirkende til at at gøre Excel langsom, i værste fald lægge Excel død.
Avatar billede axel21 Juniormester
19. september 2016 - 22:26 #42
Det er der fejlen ligger. Jeg har haft forskellige antal rækker, dumt af mig.

Men mange tak for hjælpen endnu engang.