Avatar billede poes Novice
27. april 2016 - 10:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Risiko ved tilkobling af defekt hdd som ekstern via USB?

Hej ærede eksperter,

Jeg har et meget specifikt spørgsmål, som kræver en lille forhistorie:

Jeg har en 3-4 år gammel Acer laptop som har været skræntende et stykke tid. I forgårs ville jeg så (som jeg før har gjort med succes) skille den ad, rense køleren, og samle den igen. Desværre er resultatet, at min laptop ikke starter op efter denne operation. Et tryk på powerknappen giver lys i knappen, sætter kort blæseren igang, og så er der næsten helt stille, og intet billede på skærmen. Fred være med det, jeg skulle alligevel til at investere i en ny.

Men... Jeg har meget vigtige skoledata liggende på min laptops HDD. Jeg kan selvfølgelig ikke vide hvor det er gået galt med min operation, og dermed om det er mit HDD der er defekt. Men jeg vil meget gerne redde mine data.

Mit spørgsmål går nu på... Er der nogen risiko, for både den nye computer og den gamle HDD, hvis jeg investerer i et eksternt kabinet til at smide min gamle HDD i, for herefter at tilslutte det den nye laptop via USB? (Altså kan det ødelægge noget i den nye laptop, eller kan det forværre chancerne for at redde data på mit gamle HDD, hvis det viser sig at være defekt?)

Jeg håber I kan hjælpe mig her :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
27. april 2016 - 11:00 #1
det vil 99% sikkert gå godt. Du har nok bare kommet til at hive et stik ud internt, så den mangler forbindelse et sted i det indre.

Må jeg anbefale online-backup/kopi af dine vigtige data fremover (onedrive/dropbox/google drev) - der kan jo ske andet med pc (stjæles), og så har du ingen data.
Avatar billede poes Novice
27. april 2016 - 11:13 #2
Tak claes57, jeg ved det, og jeg skal nok lære af skade denne gang... altid backup :-) Jeg plejer også at smide mit arbejde i dropbox, men jeg har (selvom det er dumt) ikke fået gjort det med dette semesters arbejde (og endnu mere dumt når man godt ved at ens laptop skrænter).

Du har sikkert også ret i at det er noget så simpelt en løs forbindelse i min samling af computeren (selv om jeg er grundig). Jeg har også tænkt mig at lege med at få den til at virke igen, når jeg har fået en ny, og den er kommet op at køre, og mine data er reddet. Men indtil nu lader jeg den ligge.

Men mit spørgsmål går helt specifikt på, om der KAN være nogen risiko forbundet med at koble et MULIGVIS defekt HDD til den nye computer (både for ny computer og gamle data)?

Alternativt vil jeg nemlig smide HDD til en professionel for at hive mine data ud på en ekstern, men det koster nok 1000-1500 kr., og er dermed både væsentligt dyrere end et eksternt kabinet (150 kr.?) og unødvendigt hvis der intet er galt med mit HDD.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. april 2016 - 11:28 #3
Det værste, der kan ske, er ingenting (ikke adgang til disk overhovedet). Køb et tomt kabinet til den gamle disk - så har du den til lokal backup bagefter.
Avatar billede poes Novice
27. april 2016 - 12:01 #4
Super, tak claes, det vil jeg gøre. Smid et svar så får du points af mig.
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2016 - 12:04 #5
Jeg er enig med claes57. Forsøget er risiko frit. Hvis HDD er i orden vil det lykkes, og er den ikke i orden, er der ingen skade sket med den nye PC.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. april 2016 - 12:46 #6
bare luk selv, men tak for budet.
Avatar billede poes Novice
27. april 2016 - 14:17 #7
Det er mig der takker :-)