Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
28. april 2016 - 23:58 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

MTS- og CPI-filer, Sony kamera

Hej eksperter,

Har købt mig et Sony DSC-WX220 lommekamera. Skal nu til at overføre billeder og videoer fra kameraet til min pc via USB-kabel. Billederne, som er jpg-format, går problemfrit, men det ser en anelse mere kompliceret ud med videoerne. I forhold til mit tidligere Canon IXUS-kamera (savner det!!!) undrer følgende mig med Sony'et:

I mit Canon-kamera lå videoer og billeder i en og samme mappe, og jeg overførte tilsvarende til en og samme mappe på min pc.

I Sony-kameraet ligger videoerne i en egen mappe for enden af en laaang sti: G:\PRIVATE\AVCHD\BDMV, som har følgende tre undermapper:

\CLIPINF, der kun indeholder filer med endelsen CPI, som alle er af en størrelse på 1-4 KB (ja, kilo), så altså meget små filer. Jeg kan ikke åbne disse filer.
\PLAYLIST, der indeholder én fil på 8 KB (ja, kilo) med endelsen MPL og ingen andre filer. Jeg kan heller ikke åbne denne fil.
\STREAM, som indeholder filer med endelsen MTS, og som er på adskillige MB, så ingen tvivl om, at det er selve video-filen.

Der er den sammenhæng mellem CPI- og MTS-filerne, at der til én fil af den ene type modsvarer en anden fil af den anden type - det fremgår tydeligt af dato og klokkeslæt på filerne.

Jeg kan godt flytte MTS-filen over til min pc uden at flytte den tilhørende CPI-fil med og stadig afspille MTS-filen uden problemer. Derfor har jeg mest lyst til bare at slette alle CPI-filerne. Men jeg er bange for, at de indeholder værdifulde meta-data, som evt. skal bruges i en eller anden anledning.

Kan nogen forklare følgende:
1) Hvad er sammenhængen mellem MTS- og CPI-filerne?
2) Kan jeg nøjes med at flytte MTS-filen og blot slette CPI-filen på kameraet?
3) Hvis jeg er nødt til (eller bør) flytte CPI-filen med, hvordan så med mappestrukturen på min pc; skal den være særlig?

På forhånd tak for svarene.

Mvh.
Hjemmemekkeren.
Avatar billede eurositi Ekspert
29. april 2016 - 09:52 #1
Du kan bare beholde MTS-filerne og droppe CPI-filerne. De indeholder (så vidt jeg kan læse mig til) bare information til brug for dét kamera, videoen er optaget med.
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
05. maj 2016 - 23:08 #2
#1 Tak for svaret! Forudsat du har ret i det, du skriver - og det antager jeg :-) - så er det jo SVARET! Send mig et "Svar"-indlæg, så jeg kan give dig pointene.

Mvh.
Hjemmemekkeren.
Avatar billede eurositi Ekspert
06. maj 2016 - 00:20 #3
Det går jeg stærkt ud fra efter at have læst lidt om det i andre debattråde på det store WWW. :)