Avatar billede leahcim Juniormester
29. april 2016 - 07:32 Der er 4 kommentarer

udtrække og sortere en række data i alfabetik række

Hej Eksperter.

Jeg vil høre om nedenstående kan lade sig gøre.

Jeg har en kolonne med skolenavne fra H3:H39.

Samme skole kan sagtens forekomme flere gange i kolonnen.

Jeg kunne godt tænke mig at i H43:H??, kunne jeg få skolerne listet alfabetisk og i cellerne I43:I?? skulle der gerne være en summering af, hvor mange gange skolen optræder i H-kolonnen.

Kan det gøres?

/Michael
Avatar billede natkatten Mester
29. april 2016 - 08:34 #1
En formelbaseret løsning kan se således ud.

Navngiv området med skolenavnene (H3:H39) som Skoler.

Indsæt denne matriksformel i celle H43:

=HVIS.FEJL(INDEKS(Skoler;MINDSTE(HVIS(MINDSTE(HVIS(TÆL.HVIS($H$42:$H42;Skoler)=0;TÆL.HVIS(Skoler;"<"&Skoler)+1;"");1)=TÆL.HVIS(Skoler;"<"&Skoler)+1;RÆKKE(Skoler)-MIN(RÆKKE(Skoler))+1);1);SAMMENLIGN(MIN(HVIS(TÆL.HVIS($H$42:$H42;Skoler)>0;"";TÆL.HVIS(Skoler;"<"&Skoler)+1));INDEKS(TÆL.HVIS(Skoler;"<"&Skoler)+1;MINDSTE(HVIS(MINDSTE(HVIS(TÆL.HVIS($H$42:$H42;Skoler)=0;TÆL.HVIS(Skoler;"<"&Skoler)+1;"");1)=TÆL.HVIS(Skoler;"<"&Skoler)+1;RÆKKE(Skoler)-MIN(RÆKKE(Skoler))+1);1);;1);0);1);"")

Kopier formlen ned så langt som nødvendigt.

Indsæt denne formel i celle I43:

=HVIS(LÆNGDE(H43)>0;TÆL.HVIS(Skoler;H43);"")

Kopier ned så langt som nødvendigt.

Inspirationen er fundet her:
http://www.get-digital-help.com/2009/07/28/extract-a-unique-distinct-list-sorted-from-a-z-from-range-in-excel/
Avatar billede natkatten Mester
29. april 2016 - 08:37 #2
Her er formlen med linjeskift:

=HVIS.FEJL(INDEKS(Skoler;MINDSTE(HVIS(MINDSTE(HVIS(TÆL.HVIS($H$42:$H42;
Skoler)=0;TÆL.HVIS(Skoler;"<"&Skoler)+1;"");1)=TÆL.HVIS(Skoler;"<"&Skoler)+1;RÆKKE(Skoler)-MIN(RÆKKE(Skoler))+1);1);
SAMMENLIGN(MIN(HVIS(TÆL.HVIS($H$42:$H42;Skoler)>0;"";TÆL.HVIS(Skoler;"<"&Skoler)+1));INDEKS(TÆL.HVIS(Skoler;"<"&Skoler)+1;MINDSTE(HVIS(MINDSTE(HVIS(TÆL.HVIS($H$42:$H42;Skoler)=0;
TÆL.HVIS(Skoler;"<"&Skoler)+1;"");1)=TÆL.HVIS(Skoler;"<"&Skoler)+1;RÆKKE(Skoler)-MIN(RÆKKE(Skoler))+1);1);;1);0);1);"")
Avatar billede leahcim Juniormester
29. april 2016 - 09:22 #3
tak for kommentaren Natkatten :)

Men når jeg sætter formlen ind får jeg slet ingen skolenavne ind på H43. Der sker ingenting.
Avatar billede natkatten Mester
29. april 2016 - 09:28 #4
Det er en matriksformel. Du skal afslutte den med CTRL+SHIFT+ENTER.