Avatar billede Lund Novice
29. april 2016 - 11:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

VBA-hjælp til makro

Jeg har lavet (mest lånt fra andre VBA-hajer) nedenstående makro som gemmer filen som *.xlsm. Jeg vil gerne have den til at hente filnavnet fra celle A5 og A6 på det aktuelle ark jeg står på, når makroen aktiveres (filen består af mange ark):
SÅDAN SER MIN MAKRO UD:
Sub GemFilMedMakro()
'
' GemFilMedMakro Makro
'
Dim varWorkbookName As String
Dim sFileExtension As String

    Application.EnableEvents = False

    varWorkbookName = Application.GetSaveAsFilename(InitialFileName:="", _
    filefilter:="Excel-projektmappe med aktive makroer (*.xlsm), *.xlsm)", _
    FilterIndex:=1)

    If varWorkbookName <> "False" Then
        sFileExtension = CreateObject("Scripting.FileSystemObject").GetExtensionName(varWorkbookName)
        varWorkbookName = Left(varWorkbookName, Len(varWorkbookName) - Len(sFileExtension)) & "xlsm"
        ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=varWorkbookName, FileFormat:=52
    End If

    Application.EnableEvents = True

End Sub
Avatar billede natkatten Mester
29. april 2016 - 11:48 #1
Hvorfor skal den hente filnavnet fra to celler?
Er den ene cellen stien, f.eks. C:\temp\ og den anden celle filnavnet eksempel?
Avatar billede Lund Novice
29. april 2016 - 12:04 #2
I den ene Celle "A5" er vejnavn og i den anden celle "A6" er by + postnr.
Jeg er lidt i retningen af:
Range("A5").Value & "," & Range("A6").Value

Men jeg er absolut ingen haj til det her, så ....
Avatar billede natkatten Mester
29. april 2016 - 12:35 #3
En lidt anderledes tilgang:

Sub GemFilMedMakro()

'Alternativ udgave
'Overskriver evt. eksisterende filer med samme navn

Dim ws As Worksheet
Dim sti As String
Dim filnavn As String
Dim filtype As String
Set ws = ActiveSheet
sti = "C:\temp\" 'Ændr til det katalog hvor filerne skal gemmes
filtype = "xlsm" 'Gemmes som makrofil. Kan ændres til f.eks. xlsx
filnavn = ws.Range("A5").Value & ", " & Range("A6").Value & "." & filtype

Application.DisplayAlerts = False

ActiveWorkbook.SaveAs sti & filnavn

Application.DisplayAlerts = True

'Fjern apostroffen i nedenstående hvis regnearket skal lukkes efter at det er gemt
'ActiveWorkbook.Close

End Sub
Avatar billede Lund Novice
29. april 2016 - 12:53 #4
Det virker :-), men jeg vil gerne have boksen op, så jeg selv vælger filplacering - som mig "egen" gjorde. Der kan nemlig ikke være en standard fil placering, da flere skal bruge filen.
Avatar billede natkatten Mester
29. april 2016 - 13:14 #5
Et hurtigt bud:

Sub GemFilMedMakro2()
'
' GemFilMedMakro Makro
'
Dim varWorkbookName As String
Dim sFileExtension As String
Dim ws As Worksheet
Dim filnavn As String
Set ws = ActiveSheet
filnavn = ws.Range("A5").Value & ", " & Range("A6").Value

    Application.EnableEvents = False

    varWorkbookName = Application.GetSaveAsFilename(InitialFileName:=filnavn, _
    filefilter:="Excel-projektmappe med aktive makroer (*.xlsm), *.xlsm)", _
    FilterIndex:=1)

    If varWorkbookName <> "False" Then
        sFileExtension = CreateObject("Scripting.FileSystemObject").GetExtensionName(varWorkbookName)
        varWorkbookName = Left(varWorkbookName, Len(varWorkbookName) - Len(sFileExtension)) & "xlsm"
        ActiveWorkbook.SaveAs FileName:=varWorkbookName
    End If

    Application.EnableEvents = True

End Sub
Avatar billede Lund Novice
29. april 2016 - 13:42 #6
Jeg fik dit seneste forslag til at virke første gang, men nu skrives ikke data fra A5 og A6.
Jeg har blot kopieret din kode i VBA.
Har du nogen fornuftig forklaring på det?
Avatar billede natkatten Mester
29. april 2016 - 13:50 #7
Har du stadig den gamle makro i brug? Navngiv evt. denne sub som GemFilMedMakroOld og ændr navnet på ovenstående til GemFilMedMakro.
Avatar billede Lund Novice
01. maj 2016 - 10:26 #8
Hej Natkatten
Jeg fik det til at virker :-)
Mange tak for hjælpen.
Opret et svar og du får pointene.
Dbh AL
Avatar billede natkatten Mester
01. maj 2016 - 14:51 #9
Et svar
/natkatten