Avatar billede 1Dorte Guru
29. april 2016 - 12:11 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Regler for diktaton

Hej.
Jeg har en diktafon, som jeg er meget glad for. Den er min eksterne hukommelse, da jeg efter en ulykke er blevet dårlig til at koncentrere mig.
Diktafonen optager i mp3 format, hvilket betyder, at lydfilerne kan overføres til computeren.
Oftest gør jeg opmærksom på, at jeg optager, når jeg gør det. Til tider er det dog lidt besværligt.
Hvad er reglerne for brug af diktafon, herunder?
Må jeg optage en (telefon)samtale uden den andens viden?
Må jeg optage et foredrag, som jeg selv deltager i?
Må jeg videregive mine optagelser til en person, som også var tilstede ved samtalen/foredraget uden samtykke fra foredragsholderen/den 3. part?
Må jeg videregive mine optagelser til en person, som ikke var tilstede uden samtykke fra foredragsholderen/den 3. part?
Hilsen Dorte
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. april 2016 - 13:14 #1
Huha - den er svær... - for der er mange regler og undtagelser.

Hvad telefonen angår - du må altid optage en telefonsamtale, i øvrigt uden at gøre modparten opmærksom på det. Men du må kun bruge optagelsen til eget brug, eller i en eventuel retssag. (http://www.familieadvokaten.dk/breve-900/b900-352.htm)

Foredraget er jeg meget mere i tvivl om - er det et mindre lukket foredrag, vil jeg mene det kræver tilladelse fra foredragsholderen(e). Er det et mere åbent foredrag, hvor der eks. er pressefolk med til, vil næppe ikke være restriktioner.

Du vil dog næppe blive stillet til ansvar, hvis du kun bruger det til "eget forbrug", og kun afspiller for dem der har været til stede.

I hovedsagen skulle du nok bare spørge fra gang til gang... - det ville også være høfligst :-)
Avatar billede 1Dorte Guru
29. april 2016 - 13:38 #3
Tak Ole.
Så mangler jeg mest svar på, om jeg må optage et foredrag uden samtykke fra foredragsholderen.

Hilsen
dorte