Avatar billede steen-h Mester
29. april 2016 - 13:25 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Prepared Statements

Jeg er ved at forsøge mig med Prepared Statements men får en fejl.

Fatal error: Uncaught Error: Call to a member function prepare() on null in /var/www/minside.dk/public_html/time.php:26 Stack trace: #0 {main} thrown in /var/www/minside.dk/public_html/time.php on line 26

Hvad gør jeg galt ?

Her er koden

$db = new mysqli($config['dbhost'], $config['dbuser'], $config['dbpass'], $config['dbname']); // linje 26
/* Tjek, om der opstod en fejl */
if (mysqli_connect_errno()) {
    echo 'Der opstod en fejl ved forbindelsen: ' . mysqli_connect_error();
    exit();
}

/* Opret et prepared statement */
$imeidata = $mysqli->prepare("SELECT id FROM veight_imei WHERE imei = ?");

    /* Bind parametre */
    $imeidata->bind_param('s', $imei);

    /* Sæt værdier på parametrene */
    $imei = $_GET['imei'];

    /* Eksekver forespørgslen */
    $imeidata->execute();

    /* Bind resultatet */
    $imeidata->bind_result($id);

    /* Hent rækker og udskriv data */

    while ($imeidata->fetch()) {
        echo $id . '<br>';
    }

    /* Luk statement */
    $imeidata->close();
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
29. april 2016 - 13:39 #1
>Fatal error: Uncaught Error: Call to a member function prepare() on null in
du har ikke nogle database connection

når du lkaver din connection kalder du den for $db, men når du forsøger at bruge den kalder du den for $mysqli

der er 2 løsninger på det:

løsening 1
$imeidata = $mysqli->prepare("SELECT id FROM veight_imei WHERE imei = ?");
skal være
$imeidata = $db->prepare("SELECT id FROM veight_imei WHERE imei = ?");

løsening 2
omdøb din conection fra db til mysqli
$db = new mysqli($config['dbhost'], $config['dbuser'], $config['dbpass'], $config['dbname']);
skal være
$mysqli = new mysqli($config['dbhost'], $config['dbuser'], $config['dbpass'], $config['dbname']);

nb læs evt denne quick guide http://www.eksperten.dk/guide/1480
Avatar billede steen-h Mester
29. april 2016 - 13:46 #2
Tak for hjælpen ronols.

Det er din guide jeg brugte, men blandede ny og gammel kode.

Nu virker det, læge et svar.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
29. april 2016 - 13:59 #3
du får et svar her.

>Det er din guide jeg brugte
det er ikke min guide!! det er olebole's, men jeg ved godt hvad du mente.

har selv tidligere brugt guiden, da jeg startede på Prepare Statement.