30. april 2016 - 22:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

LOPSLAG FOR BEGYNDER

Jeg er igang med at finde ud at at bruge lopslag i et større kundekartotek.

Hvis vi forholder os til at jeg i en simpel opstillet tabel har 4 kolonner

Kolonne 1 er fornavn
Kolonne 2 er telefonnummer
Kolonne 3 er mail
Kolonne 4 er bynavn

Jeg bruger lige nu denne formel:

=LOPSLAG(F4;Tabel1;1;FALSK)

Problem nummer 1:
Det virker sådan set fint nok. Lige indtil der er 2 navne der er ens.
Kan man få dem begge frem, uden at rode sig ud i VBA?

Problem nummer 2:
Hvis jeg ønsker at søge, i samme formel efter eksempelvis emailen. Hvordan skal min kode så se ud. (Det er vel noget med forskydning tænker jeg.)

Jeg bruger Excel 2016.
Avatar billede supertekst Ekspert
30. april 2016 - 23:10 #1
#2: Erstat 1 med 3 = Mail

#1: Det område man søger i (Tabel1), der skal ændres, så man begynder søgning i rækken efter.
30. april 2016 - 23:34 #2
Tak for dit svar.

Jeg har nok ikke formuleret mig korrekt.
Mit spørgsmål 2, går ud på at jeg skal kunne søge på mail i celle f4 og så få fornavnet - Kan man det?

Dit svar til spørgsmål 1, er jeg ikke sikker på jeg helt forstår.
Hvis vi antager at jeg i f4 søger efter navnet "HANS", så får jeg med min nuværende kode kun den første værdi af navnet "HANS" i min ønskede celle.
Men jeg har i min "tabel1" 3 der hedder HANS og vil gerne have dem alle 3 vist når jeg søger på navnet. Kan det lade sig gøre med LOPSLAG?
Avatar billede store-morten Ekspert
30. april 2016 - 23:58 #3
01. maj 2016 - 00:15 #4
store-morten. Tak for svaret, men indholdet i linket fortæller jo ikke mere end hvad der ligger i koden =LOPSLAG(F4;Tabel1;1;FALSK) som jeg jo allerede har nævnt.

Jeg er helt med på at man kan ændre kolonne ved at skrive =LOPSLAG(F4;Tabel1;3;FALSK)

Men jeg er glad for at du tog dig tid til at kigge på mit spørgsmål.
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
01. maj 2016 - 07:30 #5
Kolonne 1 er fornavn
Kolonne 2 er telefonnummer
Kolonne 3 er mail
Kolonne 4 er bynavn
jeg ville nok lave en der ser sådan ud
Kolonne 1 kundenummer
kolonne 2 fornavn
osv.
også bruge kundenummer som reference hele tiden
ellers prøv at upload dit ark så ville det måske være lettere at hjælpe
Avatar billede natkatten Mester
01. maj 2016 - 07:44 #6
Prøv at kigge på denne:

https://onedrive.live.com/redir?resid=7D7422A65FF830AD!460&authkey=!AD24uEDt2oCcgCM&ithint=file%2cxlsx

Alternativt: Lav en tabel og benyt filtrering.
01. maj 2016 - 09:37 #7
natkatten. Det er lige præcis det jeg skal bruge. Genialt. Smider du et svar.
Avatar billede natkatten Mester
01. maj 2016 - 09:52 #8
Et svar
/natkatten
04. maj 2016 - 00:58 #9
/natkatten

Udfra den formel du har givet mig, ville det i denne være mulig at have 2 søge kriterier. Så man enten kunne søge fornavn eller efternavn?