Avatar billede Vammelsvin1 Nybegynder
01. maj 2016 - 00:09 Der er 36 kommentarer

Clean install af windows 10. Har mistet HD delen af min hybrid harddisk

Hej,

Jeg har lige foretaget et clean install af windos10 på min bærbare PC. Da jeg gjorde dette valgte jeg at slette alle partioner. Jeg installerede herefter windows på SSD delen af harddisken.
Jeg har nu fået en formateret computer, hvor jeg ikke kan se eller bruge HD delen.
Jeg har været inde i diskmanager og der fremgår det ikke at min harddisk er der. Når jeg kører "diskpart" finder den også kun "disk 1", som er ca 24 gb. Jeg mangler simpelthen 750 "normale" gb.
Er der nogle der kan hjælpe mig med det problem ? Mvh.
--
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2016 - 01:13 #1
Kører du MBR eller GPT disk?
Den disk du kan se i Diskpart, står der at den kun er på 24GB?
Er du sikker på, at du installerede på SSD delen?
SSD delen er måske kun til cache og slet ikke tilgængelig for brugeren.
Avatar billede Vammelsvin1 Nybegynder
01. maj 2016 - 01:30 #2
Jeg er i tvivl om det er på SSD delen.
Når jeg skriver list disk:
Disk ###  Status  Size    free  dyn  gpt
disk 1    online  22 GB    0 b  *      *

Så er der ikke flere disk's.
Jeg har selv rodet rundt med det. For eksempel skiftede jeg den til dynamisk men det kan jeg ikke lave om i nu.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2016 - 01:36 #3
Jeg har taget en sovepille for en time siden, så jeg er nød til at gå i seng nu. Jeg kikker på det i morgen, hvis andre brugere ikke har løst problemet inden - så godnat:-)
Avatar billede Vammelsvin1 Nybegynder
01. maj 2016 - 01:37 #4
Det er i orden. Jeg håber at det kan løses :)
Godnat :)
Avatar billede poko1 Ekspert
01. maj 2016 - 07:30 #5
Prøv at køre komandoprompt som administrator og fortæl hvilke drev og partitioner du ser! CMD Kommandoerne er.
1. diskpart
2. list disk
3. select disk ?
4. list partition

https://billedeupload.dk/?v=1iq4.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2016 - 09:03 #6
24 gb som systemdisk er ikke nok efter min mening.

Jeg vil tro ssd delen måske har kørt som det er hedder Express Cache for systemet, og at selve systemet har været installeret på hhd'en før.

http://www.eksperten.dk/spm/1009677#reply_8215225
Kan det passe?
Avatar billede Vammelsvin1 Nybegynder
01. maj 2016 - 10:26 #7
Godmorgen

Jeg har lavet et upload af cmd:
https://billedeupload.dk/?v=0dYs.png

Jeg ved ikke helt hvordan det var installeret til en start. Troede bare at man brugte SSD til windows.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2016 - 10:28 #8
Hvad hedder din pc?
Avatar billede Vammelsvin1 Nybegynder
01. maj 2016 - 10:33 #9
ASUS K551LN-XO398H
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2016 - 10:52 #10
Som jeg læser dette http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-2521637/install-expresscache-asus.html så er den beregnet til at køre med disken som nævnt i #6

Jeg har ikke selv opsat noget lignende da jeg ikke har dette opsæt.

Så umiddelbart vil jeg tro du skal installere om så du lægger Windows på din hhd og opsætter ssd drevet som cache som der vises i linket her:
http://wiki.itcentralpoint.com/enable-ssd-cache-on-laptop-after-fresh-install-with-express-cache/
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2016 - 10:54 #11
Men er der andre meninger om det så byd ind, da jeg ikke selv har erfaring med lige dette opsæt :-)
Avatar billede Vammelsvin1 Nybegynder
01. maj 2016 - 11:00 #12
Jeg har prøvet at installere windows igen men den kan simpelthen ikke finde andre drev.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. maj 2016 - 11:09 #13
Din Pc vil helst køre UEFI og eneste frie plads den kunne finde er Casen
Hent manual og driver på denne side
I Bios tryk på Restore Defaults derefter på  Launch EFI Shell from filesystem device Tryk F10 tas y og start op fra DVD: P.s. Du kan når du kommer frem til hvor du vil installere i Avancerede værktøjer slette disken totalt så den står Uallokeret blot trykke på install så oprettes der Automatisk en EFI partition og et genoprettelsesdrev
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/S551LN/0406_DA8632_A.pdf?_ga=1.76175570.615930538.1462033417
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2016 - 11:16 #14
#12 Ok.
Avatar billede Vammelsvin1 Nybegynder
01. maj 2016 - 11:19 #15
Hej Poko1.
Jeg forstår ikke helt. Min viden er super begrænset i bios.
Hvilke drivere skal jeg hente?
Avatar billede poko1 Ekspert
01. maj 2016 - 11:50 #16
Det var i første omgang for at du kunne downloade Manualen som indeholder BIOS Afbildninger og driverne er til efter installation
Her ser du eksempel på hvordan HD Hierarkiet er på en ASUS M/UEFI. Den øverste og fra en Medion nederst. Blot for forståelsen!

https://billedeupload.dk/?v=HY7my.jpg
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2016 - 11:53 #17
Der er et problem med at du har lavet en dymamisk disk. Så vidt jeg ved understøtter windoes 10 ikke dymaniske diske?
Var det ikke bedst at konvertere til grundlæggende disk?
Der er en opskrift her, men det kræver MiniTool købeprogram.
https://www.partitionwizard.com/help/convert-dynamic-disk-to-basic-disk.html
MiniTool 255 Kr.
https://www.partitionwizard.com/partition-magic-free.html
Men så har man også et rigtig godt program til fremtiden.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2016 - 12:08 #18
Hvis disken kommer i orden er install ikke noget problem.
Under windows install sletter man disken og opretter derefter en partition på 80 GB?  og installerer. Hvis PC kører UEFI finder windows selv ud af at lave disken som GPT og kører de foran C liggende partitioner ind.
Avatar billede Vammelsvin1 Nybegynder
01. maj 2016 - 12:43 #19
Jeg kom til at lave den til en dynamisk disk inde fra diskhåndtering. Jeg kan ikke lave den tilbage igen når det er der windows kører fra. Jeg ved ikke om jeg vil bruge 255 kr på sådan et program. Jeg skiftede til dynamisk fordi jeg netop ikke kunne finde det andet.

Men:
Kan det ikke bare være fordi jeg mangler en generel driver til hele harddisken.
Jeg har en samsung evo 128 gb installeret i en anden computer. Kan jeg ikke bare bruge den ?
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2016 - 13:02 #20
Jeg vil foreslå, at du tager problem disken ud og kører den som ekstern disk, på den anden PC og hvis du får mulighed for det, så slet alt, så den står som ulallokeret. Og se så i venstre side om der er mulighed for at lave den om til grundlæggende disk.
Det forudsætter selvfølgelig, at windows kan se disken.
Ellers kan en Linux Live-CD måske se den?
Disken har ikke brug for driver.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. maj 2016 - 13:29 #21
Det kan nok ikke betale sig at følge denne tråd mere?
Avatar billede Vammelsvin1 Nybegynder
01. maj 2016 - 13:47 #22
Det vil jeg prøve. Mange tak for hjælpen. Jeg melder tilbage.
Lige et sidespørgsmål. Hvordan ved jeg at min BIOS står som den skal?
Er der nogle ting man kan gøre der?
Mvh
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2016 - 13:55 #23
Det kommer an på, om du selv har forandret noget. Hvis ikke, står det som det skal fra fabrikken. Hvis ja, se #13.
Avatar billede Vammelsvin1 Nybegynder
03. maj 2016 - 01:24 #24
Hej,

Det her problem bliver mærkeligere og mærkeligere.
Jeg har nu udskiftet harddisken. Der er nu en 128 gb Samsung EVO i.
Jeg fik installeret Windows på denne. Jeg kan stadigvæk se de 24 gb. Hver gang jeg genstartede så var det ligesom om den "bootede" fra den de 24 gb men jeg kunne trykke på en blanding af F2, F4 og F12 og så pludselig kunne jeg vælge den samsungen.
Det var selvfølgelig uholdbart. Jeg kunne ikke finde boot-stien til samsung'en, så jeg kan ikke give den 1 st prioritet (eller nogen overhovedet).
Derfor prøvede jeg at konvertere de 24gb til "basic".
Jeg genstartede og efter lidt bios frem og tilbage ville den have mig til at smide Windows på de 24 gb.
Det har jeg nu gjort og den starter kun op i WINDOWS 10 på de 24 gb.
Er det på nogen måde muligt at bare bruge samsungen til windows og så bruge resten som normal plads?
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2016 - 11:07 #25
Lad os tage det sidste først. Ja man kan køre windows på den Samsung, som er en "ren" SSD disk og så køre med resten på en Sata HDD.
Man kan give den 1ste prioritet i boot (bios)

Det lyder som om du har 2 diske i den PC, er det rigtig?
Jeg forstår ikke hvordan du - på problem disken - kunne komme til at rode med de 24GB SSD. De er ikke beregnet til nogen form for installation.
De er til cache for resten af disken, den store, for at den kan arbejde hurtigere, og det er fint nok.
Du skriver: "Jeg fik installeret Windows på denne. Jeg kan stadigvæk se de 24 gb. Hver gang jeg genstartede så var det ligesom om den "bootede" fra den de 24 gb " Her kan jeg kun sige ???
Avatar billede Vammelsvin1 Nybegynder
03. maj 2016 - 18:25 #26
Jeg troede til en start at den første harddisk var en hybrid. Da jeg fjernede denne var de ekstra 24 gb ssd der stadigvæk. Jeg har nu indsat 120 gb samsung. Jeg startede med at indstallere windows på ssd via cd. Det virkede okay undtagen når jeg genstartede. Der var det lidt ligesom om ville starte fra de 24 gb. Jeg prøvede at sætte boot i bios. Derinde kunne jeg ikke finde min samsung.
Derfor prøvede jeg lidt forskelligt i diskpart med de 24 gb. Da jeg genstartede stod den og kørte 1 sekund og genstartede igen. Og det blev den ved med.
Jeg nåede så ind i bios og lavede nogle forskellige ting så den kunne læse fra cd. Derefter kunne jeg så installere Windows igen på de 24 gb.
Nu booter den fint op MEN på de 24 gb. Er der noget jeg kan gøre sådan at den kan finde ssd i bios?
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2016 - 19:10 #27
Jeg fatter ærlig talt ikke det med de 24GB. Kan du ikke lægge et screendump ad Disk manager på nettet?
Avatar billede Vammelsvin1 Nybegynder
03. maj 2016 - 19:23 #28
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2016 - 19:57 #29
Du har installeret windows på problem disken, og så er det klart, at windows starter op der på C-drevet.
Tag problem disken helt fra, og installer windows på disk 0 111GB.
Når windows så kører, kan du starte op også med disk 1, MEN sørg for at computeren starter med disk 0 (111GB) Dernæst kan du i Diskhåndtering slette begge partitioner på 1 så disken står som ikke allokeret. Som jeg har skrevet er det et problem, at du har lavet noget af disken om til dynamisk disk. Når den står som ikke allokeret, så se helt ude i venstre side, om der er mulighed for at lave disken om.
Prøv under start at trykke på F-knapperne, så skulle du få mulighed for at vælge hvilken disk du vil starte op på, altså disk 0.
Avatar billede Vammelsvin1 Nybegynder
03. maj 2016 - 21:38 #30
Mange tak for hjælpen! Den kører som en drøm. Skal man give point - og hvordan gør jeg ?
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2016 - 22:07 #31
Jeg samler ikke, så læg selv et svar og accept det efterfølgende.
Bare fortæl mig hvordan det gik med problem disken.
Avatar billede Vammelsvin1 Nybegynder
03. maj 2016 - 22:31 #32
Den fungerer bare som ekstern som nu. Det er jo kun 24 gb men lidt har også ret. I øvrigt kan det varmt anvefales at have 100 % ssd! :)
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2016 - 23:34 #33
Jeg kører skam selv med en Samsung Evo 250GB plus en Sata HDD på 1TB, og ja der kommer fart på . Især hvis du bruger Magican og aktiverer Rapid mode.
Man har altid brug for backup, og 24GB er ikke meget, så hvorfor ikke prøve at få problem disken repareret fra det dynamiske?
Og lige til sidst, du skal trykke på "Svar" for at få dine point tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2016 - 09:48 #34
VIGTIGT !!!
Når man kører SSD, skal AHCI være slået til i bios, ellers bliver disken langsommere til at slette og kører dermed dårligere.
Hvis du har installeret Mgican, som man bør, står det der i venstre side.
http://peecee.dk/upload/view/459147
Avatar billede Vammelsvin1 Nybegynder
04. maj 2016 - 18:41 #35
Hej,
Lige kommet hjem fra job deraf det sene svar. Den er slået på ACHI inde i bios - hvis det er det du mener?

Til det andet. Den kører meget hurtigere og havde kun 80 gb maks fyldt ud så det er længe fint :) Er heller ikke super glad for at åbne den op igen :)
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2016 - 19:39 #36
AHCI er slået til Fint, så er alt i orden. Slutter her :-)