Avatar billede hkprofil Forsker
01. maj 2016 - 11:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Regneark med simple formler

Jeg har lavet et budget med simple formler, men har pludselig opdaget at udregningen er forkert?
Jeg har f.eks. sat en sammentælling på =e42+e50+e55+e62 og da det skal trækkes fra tallet ovenover har jeg sat et - foran =-e42+e50+e55+e62. Selvom det står korrekt i formelruden, er sammentællingen helt forkert? Er der nogen der kan gennemskue, hvad jeg har gjort forkert?
På forhånd tak og hilsen
Avatar billede ebea Ekspert
01. maj 2016 - 11:54 #1
Som du har "sat det op her" i din forklaring, så er det lidt svært at se nøjagtig hvad du mener!
Men hvis du vil fratrække samme tal kombinationer igen, så istedet for + i dine tal, så sæt - i dine tal kombinationer, og ikke - i start af Formlen.

Elelrs prøv at uploade et eksempel på dit Ark.
Avatar billede Mads32 Ekspert
01. maj 2016 - 13:14 #2
Lav Parantes omkring det der skal trækkes fra, og sæt et - foran parantesen.
Avatar billede jvase Nybegynder
01. maj 2016 - 14:08 #3
-e42+e50+e55+e62 = her skriver du, at e42 skal trækkes fra og de øvrige skal lægges til, så regnearket gør det korrekt!

Men når du vil trække de 4 felter fra samlet, må du enten skrive minus foran alle, eller sætte en parentes om de 4 felter foran minus

Matematisk kan det udtrykkes således:

Når du hæver/fjerner en minus-parentes, ændres + til minus i den hævede parentes:

-(e42+e50+e55+e62) -> -e42-e50-e55-e62
Avatar billede hkprofil Forsker
01. maj 2016 - 14:15 #4
Mange tak til alle. Jeg har fundet en meget nemmere måde :-)
Jeg undlader simpelthen - i formlen og derefter sætter jeg - i sammentællingen nedenunder. Ellers mange tak for jeres hjælp.
Jeg vil gerne uddele point - men det kræver "svar"
Hvis jeg må komme med endnu et problem.... Jeg har længe sæt link ind fra et regneark til et andet, men pludselig vil det ikke "linke"?
Avatar billede hkprofil Forsker
02. maj 2016 - 10:48 #5
Ang. link får jeg en meddelelse, at jeg har deaktiveret et eller andet - er det noget i kender til?
Avatar billede hkprofil Forsker
02. maj 2016 - 10:49 #6
Jeg får også denne medd.:
Der er en eller flere cirkulære referencer, hvor en formel refererer direkte eller indirekte til sin egen celle. Dette kan medføre, at formlerne beregnes forkert. Prøv at slette eller ændre referencerne eller flyt formlerne til andre celler. ???
men hvordan gør jeg det?
Avatar billede hkprofil Forsker
02. maj 2016 - 10:59 #7
Nu kan jeg heller ikke bruge Autosum???
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
02. maj 2016 - 12:33 #8
Alle dine problemer skyldes cirkulær reference - fjern den eller de cirkulære referencer og dine problemer er væk...
Avatar billede hkprofil Forsker
02. maj 2016 - 17:34 #9
Tak kan du også fortælle mig hvordan jeg finder dem?
Avatar billede supertekst Ekspert
18. juli 2016 - 17:23 #10
Hvilken Excel version anvender du?
Avatar billede hkprofil Forsker
18. juli 2016 - 17:37 #11
#10 Tak for interessen, men jeg har fået løst problemet. mvh
Avatar billede supertekst Ekspert
18. juli 2016 - 17:51 #12
selv tak :-)