Avatar billede voltie Nybegynder
01. maj 2016 - 17:08 Der er 5 kommentarer

Få modem til at stå langt fra DSL udtag.

Hej eksperter.

Er flyttet i kærestens lejlighed, og har fået internet fra Telia. Vores modem står i den soveværelset i den ene ende af lejlighededen, men wifi var virkelig langsomt i stue/kontor, hvor det hovedsageligt bruges. Vi bor i etageejendom, med mange trådløse netværk, der alle kører på 2.4 Ghz. Jeg har erfaret at problemet er størst sen eftermiddag/aften. Jeg har derfor købt et ASUS DSL-AC68U modem/router, og det har hjulpet gevaldigt.

Nu jeg var i gang med at rode med det ville jeg dog gerne have den til at stå i kontoret, da det er centralt i lejligheden, og jeg ville kunne få kablet forbindelse til den stationære PC. Købte 10 m fladt telefonkabel: http://www.av-connection.dk/?PGr=4122 Det giver dog en virkelig langsom forbindelse både kablet og trådløst. Efter at have læst lidt kan jeg se, det ikke er optimalt med så langt telefonkabel, og slet ikke et fladt? Kan man købe skærmede telefonkabler, eller sætte RJ11 stik på et CAT6 netværkskabel, og få en ordentligt forbindelse med den længde kabel? Modemet kan desværre ikke stå ved det telefonudtag der er nær kontoret. Så alternativet er at stille det tilbage i soveværelset og kun have trådløst net. Håber i kan hjælpe.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. maj 2016 - 18:48 #1
du kan købe en wifi extender og bruge 5 Ghz båndet fremfor 2.4 Ghz.
Avatar billede voltie Nybegynder
01. maj 2016 - 20:02 #2
Ja, men vil allerhelst have kablet forbindelse til den stationære. Kan man får et 10 m telefonkabel, der ikke mister en masse hastighed? Eller kan man sætte RJ-11 stik på et skærmet netværkskabel.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. maj 2016 - 20:14 #3
du kan koble din stationær til wifi extenderen med lan kabel

sådan har jeg gjort før da jeg havde en stationær for så kan man snildt koble flere enheder på os hvis det er nødvendigt
Avatar billede jk45 Forsker
01. maj 2016 - 20:17 #4
Kablet skal ikke være skærmet, men par snoet
Avatar billede boris Juniormester
07. maj 2016 - 20:37 #5
Min løsning ville være at udskifte routeren med en virkeligt god sag, der også kan køre 5 GHz, hvis computeren kan spille med.
Fx TP-link C9. Den virker fint her i hele huset. Tidligere, men Telias router, havde vi brug for extender.

Alternativt kan jeg ikke se noget problem i et ti meters kabel fra routeren til computeren