02. maj 2016 - 17:08 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Min HARDDISK ER LÅST....

HEJ,

Har skiftet harddisk på min PC.

Går fra en 80GB til en WD5000AVDS (western Digital 500 GB SATA disk).

Men hver eneste gang jeg skal have adgang til disken siger den at den er låst.

"Enter password for IDE drive 0
Press <ESC> to continue with drives locked.
..
Press F1 for SET-UP    "

Hvad gør jeg for at låse denne disk op... ?
(har ikke passord - eller noget i den stil.)

Har prøvet Win-XP, Server2008, Win-ME, Win-97, Win-2000 ?

Kan en DOS-formattering (2.048 GB)(og siden NTFS) gøre det ?

Har ikke prøvet DISK(os)-kast til nærmeste skraldebøtte, men er det den eneste mulighed nu ?

(Købt den af en meget usympatisk fyr, som jeg ikke vil snakke med igen)...

Kristian
02. maj 2016 - 17:14 #1
HEJ,

Glemte en ting...

MASKINEN HAR IKKE INTERNET FORBINDELSE !!!!, men kan køre USB-dongler....

Kristian
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2016 - 17:33 #2
Hvad mener du med skiftet HDD, det er vel en ekstra HDD? Eller hvad?
Hvis det er en ekstra HDD kan du vel slette alt i Diskhåndtering?
02. maj 2016 - 17:47 #3
HEJ,

Du skriver:
"
Hvad mener du med skiftet HDD, det er vel en ekstra HDD? Eller hvad?
"

Den gamle 80GB hdd var så slidt at den skulle skiftes. Maskinen supporterer kun EEN harddisk (SATA), og et IDE-drev (CD-ROM). Spørg mig ikke hvorfor det er konstrueret så tåbeligt- men sådan er det (en LENOVO ThinkCentre, som nok er beregnet på at skulle køre i netværk.)

Så svaret er at DISKEN ER SKIFTET.

Du skriver (part 2).

"Hvis det er en ekstra HDD kan du vel slette alt i Diskhåndtering?  ".

Jeg får OVERHOVEDET IKKE ADGANG TIL NOGET SOM HELST. Maskinen / Harddisken blokerer adgangen og dermed (gen)-installationen af XP.

Så svaret er (desværre). Nej det kan jeg ikke .... !

Kristian

og
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2016 - 18:05 #4
Hvis du har mulighed for at tage HDD ud og sætte den til den PC du skriver på, eller en anden, så må du kunne slette partitionen(erne) og lave nye?
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2016 - 18:26 #5
Ps. Du kan bruge kablerne fra dit CD/DVD drev til HDD.
02. maj 2016 - 19:23 #6
HEJ,

Har jeg prøvet.

BIOS'en finder disken. Sætter parametre og Windows ignorerer dem lige så nydeligt.

Finder disken i KONTROL-PANEL, SYSTEM, MASKINWARE, Enhedsbe-handling, DISKSTATIONER, med korekt driver, opsætning alt OK her...

Har været inde i DISK-MANAGEREN for at finde disken. Den ER DER IKKE.

Så problemet er nok mere LOGISK end fysisk (omend logikken ikke hjælper, da den ikke kan læses !).

Jeg er ikke sikker, men jeg har en kraftig fornemmelse af, at det er denne "låsning" af disken, som Windows "accepterer" (pahndens osse) og dermed udlukker mig.  Altså et eller andet i WIN-systemet, som siger LÅST-disk --> Ikke læsning !

Kristian
02. maj 2016 - 21:42 #8
HEJ,

Scannede dit indlæg.

MEGET interesant læsning. Men nu er det midt i TV-tid så konen kræver min tilstedeværelse derinde (selv om det er noget værre ****  (noget som rimer på Hjort eller gjort) de sender), så jeg melder tilbage i morgen eftermiddag/aften.

Men hvad alt er, jeg har en ide om hvordan jeg skal fixe den disk - nu.

KR
Avatar billede martens Guru
02. maj 2016 - 21:48 #9
Super...

Hils konen.. og sig at rigtige mænd også har behov for alenetid ;o)

held og lykke med projektet  ( altså med harddisken ..... )

mvh martens
03. maj 2016 - 08:39 #10
HEJ,

Hvad "rigtige mænd" er, ved jeg ikke og er egentlig heller ikke interesseeret i at vide det.

MeN det jeg ved, er at jeg er tilfreds.

Osse med mine PC'ere, som med een undtagelse, kører som en drøm. Og dette mareridt af en disk skal low-level formatteres, så vil den også funke som samme drøm. Starter projecter i løbet af formiddagen.

Melder tilbage i aften.

KR
03. maj 2016 - 22:46 #11
HEJ,

Aften:  blev til en dag senere... !

Det kører ikke. Harddisken er stadig låst og nogle af de "oplåsningsprogrammer" hentet på nettet, forudsætter WIn 7 +++, at det er C disken (ret idiotisk at formattere samme disk som op-sys er på!), at NET er installeret osv. osv.  --

Kort sagt en nedtur af format.

En ven af mig har et mindre data agentur, han vil prøve at skaffe et org. WD- oplåsnings program.

KR
20. maj 2016 - 01:13 #12
LUKKER SPM...