Avatar billede jvase Nybegynder
03. maj 2016 - 09:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Slette PDF-filer på netværksdrev

Der må være andre end mig, der bliver irriteret over, at det ofte er umuligt at slette en pdf-fil, hvis den ligger på et drev, der er delt på et lokalnetværk.

Eksempel: Computer A har et eksternt drev, som jeg har delt og har adgang til på computer B.

Hvis jeg i stifinder på computer B har markeret filen, og får den vist til højre, og trykker slet, får jeg besked om, at den er åben i Windows!

Men den er jo kun åben i Stifinder, og det bør da ikke spærre den??

Lukker jeg så stifinder ned på computer B og finder filen på computer A, og trykker 'Delete', får jeg igen besked om, at den er åben i Windows, men i forbindelse med at jeg har trykket 'Delete' forsvinder den som oftest i visningsvinduet til højre, og venter jeg 10-15 sekunder, og bekræfter at den skal slettes, først da lykkes det.

F.eks. txt-filer og word-filer giver ikke samme problem.

Hvorfor låser Windows lige specielt PDF-filer i Stifinder?

Jeg kører W10, men har haft problemet både i 7 og 8..
Avatar billede claes57 Ekspert
03. maj 2016 - 14:41 #1
dit pdf-visningsprogram har måske lagt en udvidelse/link/kald ind i stifinder. Hvad bruger du til pdf-visning?
Avatar billede jvase Nybegynder
03. maj 2016 - 15:04 #2
Det er Adobe Reader, pdf-filer åbnes med, men det når jeg slet ikke at bruge, for det er jo alene visningen i Windows stifinder, der låser..
Avatar billede claes57 Ekspert
03. maj 2016 - 15:28 #3
prøv at afinstallere adobe, og hent fx http://pdf-xchange-viewer.en.softonic.com/ i stedet - genstart, og test mht sletning.
Adobe reader skal fjernes på begge maskiner.
Avatar billede falster Ekspert
03. maj 2016 - 22:02 #4
Lige for en ordens skyld.

Indholds- eller Detaljerude skal være slået fra i Stifinder. Hvis de er vist, kommer meldingen og du kan ikke slette.
Avatar billede jvase Nybegynder
04. maj 2016 - 03:41 #5
Til falster:

Hvis jeg i stifinder ændrer fra 'indholdsrude' til 'detaljerude', er det uden videre muligt at slette pdf-filen på computer B, så der har du ret!

Hvordan det så er muligt at slette pdf-filen på computer A, hvor det delte drev er tilsluttet, må skyldes, at drevet er tilsluttet denne computer.

På computer A gør stifinder det, at første gang man bekræfter, at ville slette pdf-filen, så fjerne den automatisk visningen i detaljeruden, og man skal så blot vente 10-15 sekunder, før det er muligt at slette filen.

Men hvorfor det kun gælder for pdf-filer og ikke f.eks. en word-fil, må stå hen i det uvisse ;-)
Avatar billede jvase Nybegynder
04. maj 2016 - 03:44 #6
Falster skriv et svar, så du kan få point!
Avatar billede falster Ekspert
04. maj 2016 - 08:40 #7
Jeg Googlede blot lidt. Flere steder "på nettet" blev det drøftet som en af disse stifinder-mystikker, som MS burde rette, men ikke har (endnu).

Så jeg skal ikke have points for det. Tag dem blot tilbage :-)