Avatar billede trekkies Juniormester
04. maj 2016 - 20:30 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Skiftning af grafikkort

Jeg kender nogle hvor deres grafikkort er brændt sammen, jeg har skiftet det ud med et nyt kort, da kortet er ved at installere, kommer deres barn til at slukke for strømmen, da vi starter computeremn igen, vil den ikke starte op, og jeg har prøvet at starte i fejlsikker tilstand, men den kommer med en blue screen.
Jeg kan starte den op ved fejlrettelse programmet, som windows kommer med.

Kender I nogle forslag?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2016 - 21:39 #1
Har i prøvet med alt strømmen taget af at holde startknappen nede i ca. 30 sek. Genmontere og prøve igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2016 - 21:49 #2
Hvis det ikke løser problemet kunne i prøve at udtage det lille bios batteri i 15 minutter og lade bios genfinde hardwaren.
Tid på computeren skal herefter genindstilles, og evt. også boot rækkefølge.
Avatar billede milter Ekspert
04. maj 2016 - 23:34 #3
Hvad sker der, når du starter op i "fejlrettelse programmet"?
Mener du, at Windows starter og ser normalt ud, eller ....?
Avatar billede trekkies Juniormester
05. maj 2016 - 13:47 #4
Jeg er ved prøve det med batteriet nu.
Når computeren starter kommer der en menu frem hvor jeg kan vælge 2 ting, start windows normalt, eller start reperation af windows under start.
Den kører reperationen men det virker ikke.
Jeg kan desværre ikke en windows 7 disk.
De købte den brugt, og de fik ikke nogen disk med, den er ca 5 år gammel, den blev brugt på en netcafe, før de købte den.

Hvis det med batteriet ikke virker, har I nogle andre forslag?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2016 - 14:20 #5
Har i licensnøglen til computeren?
Jeg kan finde et download til en Windows 7 hvis det er du vil have det?
Avatar billede trekkies Juniormester
05. maj 2016 - 14:35 #6
Licens nøglen har de heller ikke, og mærket på computeren er fjernet, der sidder det ene hjørne tilbage.
Kan man ikke lave en windows 7 dvd, og lægge en "ny" windows oven på den anden, dog uden at den fjerner ens programmer, spil, billeder o.s.v.?
Avatar billede poko1 Ekspert
05. maj 2016 - 14:36 #7
Hvis du er i nærheden af en tilsvarende udgave af win 7 så lav dig en reparations CD.
https://billedeupload.dk/?v=oM08G.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2016 - 14:52 #8
#6 Har du prøvet startup repair?
https://www.youtube.com/watch?v=Z66-yyXqKr4
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2016 - 15:09 #9
Nå det har du måske prøvet ser jeg i #4.
Systemgendannelse til før problem opstod kunne også prøves fra link i #6
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2016 - 16:50 #10
Hov. Det var link i #8 selvfølgelig :-)
Avatar billede trekkies Juniormester
05. maj 2016 - 17:28 #11
Systemgendannelse har de ikke slået til, så der er ikke noget at gå tilbage til.
Jeg har prøvet at starte computeren normalt, så komme der "starter windows" og de fire farver laver windows logo, hvor efter den kommer med den blå skærm og genstarter.
Kan jeg slette grafikkortet i regesterings databasen?

Prøver at se om jeg har en windows 7 til at lægge.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2016 - 18:02 #12
Hvis du trykker F8 under opstart, kunne den spå køre i fejlsikret tilstand med netværk, eller kommer der også blue screen der?
Avatar billede milter Ekspert
05. maj 2016 - 18:29 #13
Hvis der er grafikdel på bundkortet eller i CPU'en, kan du prøve at afmontere det nye grafikkort fuldstændigt. Måske Windows så vil vælge at starte op på hvad, der nu måtte være af grafikmuligheder?
Avatar billede trekkies Juniormester
05. maj 2016 - 18:39 #14
Lige meget hvad jeg vælger under F8 kommer blue screen, jeg kan vælge repeare computer, men det hjælper ikke.
Det er et grafikkort som er sat i, der er ikke noget grafikkort på bundkortet.
Hvis jeg sætter en windows 7 dvd i og starter op på den, kan jeg installere en ny version eller opgrader den.
Den windows de bruger er på dansk, mens den jeg har er på engelsk, de er ikke gode til enngelsk, så tror ikke at de bliver glade for den version af windows.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2016 - 19:14 #15
Du kan hente windows 7 på dansk her uden brug af kode:

http://www.oz1dis.dk/win7download/Win7_DA_32_SP1_multiDVD.iso
http://www.oz1dis.dk/win7download/Win7_DA_64_SP1_multiDVD.iso

http://www.oz1dis.dk/win7download/dkwin7multi32.iso

PS der kan gå op til 30 sek før du får download af fil.

De tre link kan installere 5 forskellige versioner af Win 7 da det er en multidvd. http://www.theeldergeek.com/windows_7/images/Custom-W7-Installation-DVD/12-8-2010%209-52-50%20AM.jpg

Hvis du ved hvilken version den har installeret, så hent den version du skal bruge. Prøv at reparere med den dvd og håb du kan få windows til at køre igen.
Godt havde det dog været hvis produktnøglen kunne hentes i computeren.
Prøver lige at se om jeg kan finde en tool der kan gøre det fra en ikke kørende pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2016 - 19:24 #16
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2016 - 19:36 #17
Milter er inde på noget med hensyn til grafik kortet.
Tag strøm af
Prøv at udtage kortet. Tag herefter bios batteriet ud i 10 minutter.
Genmonter herefter begge dele igen.

Vil den så boote uden blå skærm uden driver så den bliver i 800x600 opløsning, eller stadig blue screen?
Avatar billede trekkies Juniormester
05. maj 2016 - 20:29 #18
Jeg har haft batteriet ude, og biosen vil have datoen indsat, derefter kommer der stadig blue screen ved opstart af computeren.
Avatar billede trekkies Juniormester
05. maj 2016 - 21:23 #19
Jeg har lige prøvet at bruge dosprompt og gp ind på c:, men den siger "Datafejl <cyklisk redundanstjek>".
Ved I hvad det betyder?
Avatar billede milter Ekspert
05. maj 2016 - 23:22 #20
Hvordan kan du få den besked, hvis du ikke har noget skærmbillede?

Cyclic redundancy check error er noget skidt og kan være et resultat af strømafbrydelsen. Prøv at læse her:

http://www.m3datarecovery.com/raw-drive-recovery/drive-not-accessible-cyclic-redundancy-check.html

Prøv at læse om CHKDSK i linket herunder. Måske kan det redde indholdet på disken, men der er også en fare for, at det er tabt.

https://technet.microsoft.com/en-us/magazine/ee872425.aspx
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2016 - 07:37 #21
Jeg er helt enig i #20. Håber chkdsk kan rette det, for ellers er det sikkert en ommer med installation. Forhåbentligt kan disken genbruges og at indlæg #15 og #16 vil være nyttige.

Her havde det jo været dejligt med et image man kunne rulle tilbage. ;-)
Men det forefindes sikkert ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2016 - 12:30 #22
Er computeren så "ny" så den er født med en Uefi bios?
På disse gemmes jo produktnøglen mange gange hvis den er købt med et system installeret.
Avatar billede trekkies Juniormester
06. maj 2016 - 23:21 #23
Den er desværre ikke ny, så den har ikke Uefi bios.
Når jeg starter computeren op kommer den frem at jeg kan reperera computeren ved start, derefter har jeg ca. 5 valg muligheder, den ene er en dos prompt, der kan jeg få fejlen frem.
Kigger på jeres forslag i morgen.
Avatar billede trekkies Juniormester
07. maj 2016 - 13:50 #24
chkdsk virker ikke, den vil ikke finde c:, hvis jeg bruger #16 linket, så finder den intet windows :(
Tror at jeg må installere windows forfra, med en ny nøgle.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2016 - 14:49 #25
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2016 - 14:49 #26
Når den er oprettet på cd, skal man boote på den syge pc, og herved skulle  du få koden frem.
Avatar billede trekkies Juniormester
07. maj 2016 - 15:09 #27
Når jeg booter op på dvd´en, så finder den ikke c:, den siger at jeg skal finde driveren til harddisken.

Kan det betyde at harddisken er helt død?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2016 - 16:16 #28
Godt spørgsmål??.

Kunne du køre kommandoprompt?

Hvis du kan indsæt dette:

wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey

sakset herfra: http://www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key
Avatar billede trekkies Juniormester
07. maj 2016 - 17:16 #29
Hvis jeg bruger den linie som du skriver, siger den bare:
´wmic´ is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file.

Hvis jeg har Lazesoft åben, og klikker i "start" menu og vælger Lazesoft File Manager, så kommer der 4 diske frem,
Boot (X:)
C:
DVD_ROM (E:)
WinRe (D:)

Men der sker ikke noget når jeg vælger C:
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2016 - 17:55 #30
Ok. Så må jeg nok desværre give fortabt med hjælp til at finde din nøgle.

Hvad sker der hvis du i kommandoprompt skriver dette:

bootrec /rebuildbcd

Hvis den indskiver en ny bootsekter og skriver succes, så prøv at genstarte computeren.

Det havde måske været en god ide at have Windows 7 installations dvd i drevet når du prøver dette. Er vi heldige kan computeren startes op.
Avatar billede trekkies Juniormester
07. maj 2016 - 20:48 #31
Der kommer en liste frem med 4 valgmuligheder:
/FixMbr -- Skriver systempartitionens MBR <Master Boot Record>, der er kompatibel med windows 7. Med denne handling overskrives den eksisterende partitionstabel ikke.
/FixBoot -- Skriver en ny startsektor på systempartitionen, idet den startsektor, der er kompatibel med Windows 7, anvedes.
/ScanOs -- Gennemsøger alle diske efter Windows 7-installationer og viser de emner, der ikke findes i startkonfigurationslageret i øjeblikket.
/RebuildBcd -- Gennemsøger alle diske efter Windows-installationer og gør det muligt at vælge, hvilken der skal føjes til startkonfigurationslageret.
Avatar billede trekkies Juniormester
07. maj 2016 - 21:40 #32
Ups, så ikke at der var et b i sætningen.
Nu skriver den:
Samlet antal identificerede Winodws-installationer: 0
Datafejl <cyklisk redundanstjek>
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2016 - 07:24 #33
Ok. Mit sidste bud her på at hente nøglen på din forulykkede Windows 7 er at bruge Hirens Boot CD. Hirens er en masse værktøjer man kan bruge til at reparere med og man kan normalt se disken indhold.
På Hirens under Password/Key Tools er der ProduKey 1.54 som jeg selv ville have prøvet i håb om at finde koden så du kan geninstallere maskinen uden at købe en ny nøgle. Link til Hirens: http://www.hiren.info/pages/bootcd

Guide: http://www.eksperten.dk/guide/1463
Avatar billede trekkies Juniormester
13. maj 2016 - 10:25 #34
Hej
Undskyld den lange ventetid, arbejde tager meget af min fritid :)
Det link til hiren hjemmesiden virkede, computeren virker fint nu, og intet er slettet.
Mange tak for hjælpen, læg venligst et svar :)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2016 - 17:04 #35
Velbekomme.
Super at det kører :-)
Avatar billede trekkies Juniormester
16. maj 2016 - 13:26 #36
Mange tak for hjælpen :)
Avatar billede 220661 Ekspert
16. maj 2016 - 20:49 #37
Velbekomme og tak for point :-)