Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2016 - 13:17 Der er 6 kommentarer

Beregning af ekstra afdrag på lån

Hej,

Jeg har et banklån som jeg prøver at regne ud om det kan betale sig at lave nogle ekstra afdrag på.

Hovedstol: 137.500,- kr.
Årlig rente: 8,2%
ÅOP: 8,456%
Termin: Månedlig
Ydelse: 1834,- kr./md.
Resterende terminer: 106

Det der gør det lidt bøvlet, er at lånet er med fast løbetid, så hvis jeg laver et ekstra afdrag, så nedsættes ydelsen men ikke løbetiden. Så mit spørgsmål er hvordan beregner jeg en amortiseringstabel så jeg kan beregne hvad den nye, reducerede ydelse bliver?
Avatar billede ebea Ekspert
05. maj 2016 - 14:41 #1
Her et Link til et beregningsskema, som du kan indtaste dine stamtal på.
Hvis du så vil indbetale et ekstra afdrag, så reducerer du blot på din hovedstol (137.500) med det beløb du vil indbetale ekstra. Derved vil du kunne se dit nye afdrag pr. måned.

https://www.dropbox.com/s/kw3bwbpuhlobbya/l%C3%A5n-beregner.xlsx?dl=0
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2016 - 10:07 #2
Hej ebea,

Tak for det.

Arket viser ikke den nye månedlige ydelse, som er det jeg egentlig skal bruge.

Kan du lave en version hvor jeg kan se den nye ydelse hvis jeg f.eks. indbetaler 1000 kr. ekstra i de første 10 måneder?
Avatar billede ebea Ekspert
06. maj 2016 - 10:32 #3
Jeg har lagt en ny fil op, hvor jeg har indsat en ekstra kolonne, hvor du kan indsætte evt. ekstra afdrag, de måneder du ønsker.

https://www.dropbox.com/s/mjlo5qcboh5m1yd/l%C3%A5n-beregner-1.xlsx?dl=0
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2016 - 15:43 #4
Det ser ud til at det beløb der står i kolonnen "beregnet afdragsstørrelse" (ydelsen) ikke ændrer sig.

Lånets ydelse bliver netop nedsat hvis man laver ekstraindbetalinger.
Så det forventet resultat er noget i retningen af:

01-05-2017  1.832,15
01-06-2017  1.801,15
01-07-2017  1.780,15
osv.
Avatar billede ebea Ekspert
06. maj 2016 - 17:48 #5
I Excel, findes der "indbyggede" færdige Skabeloner til at beregne Lån, og der er også en hvor du kan lave ekstra afdrag.

Åbn et nyt Regneark, og så vælg tilgængelige skabeloner, og blad frem til "Økonomi / Regnskab" og vælg lånberegner med ekstra betalinger.
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2016 - 08:50 #6
Det er beregningen af den nye nedsatte ydelse der er interessant for mig. Jeg holder spørgsmålet åbent et stykke tid endnu.

ebea, hvis ikke der er nogen der har et bedre bud, så får du pointene.