Avatar billede andreas86 Nybegynder
05. maj 2016 - 22:04 Der er 6 kommentarer

Nabostridighed ved fældning af træ

Jeg har et spørgsmål, som ikke helt omhandler IT, men som nogen måske alligevel kender til.

Sagen handler om et par jeg kender, hvor de fælder en række træer, som står på deres egen grund (på det tidspunkt). Dvs. står inden for angivelsen af skellet i henhold til skelpæle.

Naboen får så kort efter foretaget en ny opmåling af grunden, som viser at træerne faktisk stod på hans grund.

Kan det par jeg kender, som har fældet træerne, i den tro at de stod på deres grund, bringes til ansvar for dette? Noget der ved hvilken grundopmåling der gælder på det tidspunkt? Den gældende på det tidspunkt eller den faktiske i henhold til en senere opmåling?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2016 - 07:41 #1
Er der taget billede af skelpælene inden de bliver flyttet, og har dit par billed dokumentation på det. Er der andre vidner på at der er handlet i god tro?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2016 - 08:33 #2
Er der skilte på skelrør der viser hvilken landmåler der har opmålt grunden den første gang?
Stemmer de mål denne landmåler med de mål der er før den nye opmåling?
Hvis dette er tilfældet vil jeg mene dit par har handlet i god tro.
Avatar billede andreas86 Nybegynder
06. maj 2016 - 09:26 #3
De gamle skelpæle er der sådan set stadigvæk. De er nok blevet opmålt for 50-75 år siden.
Avatar billede finb Ekspert
06. maj 2016 - 10:08 #4
Konflikt slider,
forsøg mægling og evt. landmåling.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2016 - 11:15 #5
Enig i #4.
Er det 100% sikkert at den 2 opmåling er udført korrekt?
Avatar billede falster Ekspert
07. maj 2016 - 22:40 #6
For en ordens skyld:

1. Man kan ikke se på skelmærkerne, hvilken landinspektør, der har afsat dem.

2. Der kan ikke stå 2 sæt afmærkninger af det samme skel.

3. En landinspektør vil afsætte skellet efter disse regler:

Bekendtgørelse om matrikulære arbejder:

§ 4. Ved afsætning af skel skal landinspektøren undersøge, om ejendomsgrænsen på stedet er i overensstemmelse med matriklens oplysninger om skellets beliggenhed.

Stk. 2. Hvis der ikke er overensstemmelse som nævnt i stk. 1, eller hvis der i øvrigt kan være tvivl om skellets rette beliggenhed, skal landinspektøren give de berørte ejere lejlighed til at udtale sig, før skellet afsættes. Landinspektøren må derefter tage stilling til, om skellet kan afsættes i overensstemmelse med matriklens oplysninger, eller om forholdet skal søges ordnet efter reglerne om ejendomsberigtigelse, arealoverførsel eller teknisk ændring eller ved skelforretning.

Stk. 3. Når et bestående skel afmærkes, skal landinspektøren underrette naboejerne om skelafmærkningen.