Avatar billede DonSkoD Juniormester
11. maj 2016 - 18:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjemmesidearbejde for en virksomhed

Hej

Jeg skal oprette en hjemmeside for en lille lokal virksomhed.
Hvordan er reglerne mht. skat, moms osv.?? Jeg har ikke haft held med at finde brugbar info på nettet.

Jeg udfører det "delvist" som en vennetjeneste - dvs. det drejer sig om små 1000-2000 kr. som jeg har tænkt mig at tage for det.

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2016 - 19:37 #1
Hvis det er en vennetjeneste, så kan I jo aftale at hans firma inviterer dig og kæresten/konen ud og spiser en god middag bagefter når det hele er overstået og på den måde betale for samarbejdet, det kan han trække fra i virksomheden og du får noget for det uden det dog er rede penge.

Hvis du vil have penge ud af det,m kan du som privat person godt sende ham en faktura, den skal så være uden moms, da du ikke er momsregistreret. gammelt indlæg men stadig gældende
http://www.amino.dk/forums/t/38589.aspx

Lidt mere teknisk forklaring
http://www.fakturanet.dk/erhvervswiki.php?key_id=32

Skat omkring emnet
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=44147

e-conomic artikel
https://www.e-conomic.dk/regnskabsprogram/ordbog/b-skat

Håber det giver lidt bedre mening, ellers kan du altid kontakte skat omkring hvordan du skal forholde dig.
Avatar billede DonSkoD Juniormester
11. maj 2016 - 20:46 #2
Tak for det præcise svar :-)

Kan man så også gøre det på den måde, at jeg opretter hjemmesiden som en vennetjeneste, og så sponsorerer firmaet noget udstyr til mig (f.eks. elektronik, sports-udstyr mv.)?
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2016 - 21:30 #3
Det kan godt gøres sådan, men om det er helt på den rigtige side af loven ved jeg faktisk ikke, firmaet kan jo købe udstyr og sælge det for nul kroner til dig, eller det kan købe det til virksomheden og straksafskrive det hvis beløbet er i den størrelsesorden som du nævner.
Det er lidt op til virksomheden om deres revisor eller hvem der laver regnskab for dem, ved hvordan det kan kringles, men det er da hørt om før :)
Avatar billede sonalias Seniormester
12. maj 2016 - 13:02 #4
Det er meget brugt, men lovligt er det ikke... For skat er der ikke noget der hedder vennetjenester og man kan heller ikke bytte! (da det ikke kan beskattes) skal du have en bedre forklaring så spørg på amino, derovre er de skrappe i skat osv