Avatar billede jami Nybegynder
15. maj 2016 - 15:45 Der er 3 kommentarer

Er mine sveller giftige

Hej

Sidste år købte jeg er en ejendom med diverse efterladenskaber såsom nye vinduer en rundsav, maskinhøvl, samt diverse sveller eller hvad det nu er - de ligger pænt klodset op oven på hinanden, 14 styk i alt og måler 23x13x195 cm - de er mørke i træet men da jeg ikke har forstand på træsorter, ved jeg ikke om det er selve træets farve, eller om de er imprægneret med et eller andet giftstof som man gør ved eksempelvis jernbanesveller -nu er så mit spørgsmål; hvorledes kan jeg afgøre om de er fyldt med giftstof eller bare noget andet knap så farlig overflade behandling - findes der en metode hvor på man kan afgøre dette - og har svellerne i det hele taget de samme mål som jernbanesveller. De har en gammel gråbrun farve men lugter ikke af noget som helst.

Venligst Jakob
Avatar billede krestensb Nybegynder
15. maj 2016 - 17:13 #1
Prøv at save en af dem over, og se om farven er den samme hele vejen igennem.
Avatar billede jami Nybegynder
16. maj 2016 - 08:17 #2
Det kunne man gøre - ja
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. maj 2016 - 22:55 #3
Hvis det ER sveller, er de imprægneret med creosot.

Miljøstyrelsen skriver direkte:
"Det er forbudt at importere, sælge og bruge kemiske stoffer og produkter, som indeholder creosot."

...så jeg ville nok være forsigtig!